Brevkasse

Der er dårlig stemning blandt mine medarbejdere

17.12.2025

af

Illustration, hvor en person med et undrende ansigtsudtryk står omgivet af store spørgsmålstegn

Illustration: Alphavector/Shutterstock

"Jeg leder et lille team på 12 personer, og stemningen bekymrer mig. Mine folk taler mig enten efter munden – eller også er de meget kritiske over for mig på teammøderne. Og når de ikke er det, er de helt tavse."

Kære Djøf

Jeg leder et lille team på 12 personer, og stemningen bekymrer mig. Mine folk taler mig enten efter munden – eller også er de meget kritiske over for mig på teammøderne. Og når de ikke er det, er de helt tavse. Vi har megatravlt, må jeg erkende. Jeg prøver at balancere mellem at nå målene og samtidig sikre, at mine folk trives. Det sidste tror jeg, jeg fejler på. Det gør ondt at mærke, og det begynder at sætte sig i mig. Hvad gør jeg for at få styr på det igen?

 

Kære medlem

Du er allerede godt på vej. Du er nemlig opmærksom på, hvad der sker omkring dig og i dit team. Og det er første vigtige skridt i din situation. Det vidner om, at du er en reflekteret og opmærksom chef. De chefer, der ikke når dertil, ender med at køre sig selv, teamet eller begge dele ud over kanten.

I det gode lederskab favner du både resultater og trivsel. Teamets resultater og opgaveløsning er det, der binder jer sammen, og som I alle arbejder efter. Din opgave er at sikre, at dine medarbejdere – hver og én – har de bedst mulige vilkår for at lykkes med opgaverne. Det kan være svært og komplekst. Når du oplever, at det gør ondt og rammer dig personligt, er du nødt at træde et skridt tilbage og tage en pause – eller om du vil: reservere tid til netop den opgave. For den haster.

Det første, du skal gøre, er at være nysgerrig på, hvorfor stemningen i teamet er skiftet. Arbejdsmængde, forandringer, tempo, kommunikation, nærvær, rammer – måske en kombination?

Isolér ”problemet”. Det er jo næppe alle 12, som udtrykker dårlig stemning. Så hvem i dit team oplever du som mest demotiverede? Måske er der et mønster. Er det dine specialister, dit frontpersonale, udviklerne eller organisatorerne?

Ræk eventuelt ud til en fortrolig, fx din egen chef eller en chefkollega. Og ja, helst én, der selv er leder eller rådgiver ledere. Del dine tanker og hypoteser med vedkommende. Opstil sammen nogle scenarier og udvikl løsninger. Hvordan skal dit team prioritere anderledes? Hvordan skal I kommunikere i fremtiden? Har I brug for at investere i fx teknologi, nye kompetencer, viden, uddannelse eller ekstern rådgivning?

Med andre ord: Flyt problemet fra dig personligt til noget, I som team skal gøre sammen. Men du skal tage initiativet. Måske skal du blot tale med nogle få af dine medarbejdere og finde løsninger med dem hver især. Eller måske er der brug for en teamsamtale, hvor I sammen finder ud af, hvad der er på spil.

Uanset om det skal foregå kollektivt i teamet, eller om det skal klares bilateralt, er det helt afgørende, at du er forberedt. Hvordan skal samtalerne foregå? Hvordan håndterer du dit eget ubehag i samtalerne, så det ikke støjer for dig og dem?

Vær bevidst om dine egne styrker i rollen som leder – og dine egne blinde vinkler. Dine medarbejdere kender dem alt for godt. Det er befriende professionelt, hvis I kan tale om det også. Bolden er hos dig.

Med venlig hilsen
Frederik Iuel, chefkonsulent, Djøf

Kommentarer