AI
22.10.2025
af
Julius Krause
Foto: Pr-foto
Anastasios Graikos er leder hos Dansk Flygtningehjælp, hvor han gør flittig brug af et nyt AI-værktøj fx til at finkæmme regnskaber. Det sparer ham og medarbejderne så meget tid, at han kan løse flere opgaver.
Anastasios Graikos har de seneste fem år arbejdet for Dansk Flygtningehjælp i forskellige lande. Han kommer fra Grækenland, men nu er han flyttet til København som organisationens leder for finansprojekter og regnskab.
Her administrerer han 40 globale projekter og 16 medarbejdere fra kontoret i København, hvilket kræver et stort overblik over forskellige arbejdsgange.
For nylig bad Djøfbladet om historier fra læsere, der har erfaringer med kunstig intelligens fra hverdagens arbejdsliv. Og så hørte vi fra Anastasios, som løser flere opgaver, efter Microsoft Copilot blev en del af arbejdspladsens systemer.
Copilot er et AI-værktøj, som Microsoft lancerede i 2023. Formålet med Copilot er, at brugeren har en digital assistent, der kan hjælpe og guide, når man arbejder på sin computer. Man kan fx selv spørge den om input, idéer eller research, mens man fx sidder og skriver i sit Word-dokument eller klør sig i håret over et Excel-ark.
Anastasios Graikos opdagede hurtigt fordelen i, at AI-assistenten kendte hans dokumenter, og dermed kunne finde dem frem for ham, uden han selv skulle scrolle flere mapper igennem.
Kunstig intelligens er udråbt til at kunne ændre verdensøkonomien, arbejdsmarkedet og vores dagligdag. Men hvor sker omvæltningerne, hvem rykker først, og hvordan bruger forskellige fag og brancher kunstig intelligens? Hvad er risikoen? I denne serie undersøger vi de praktiske erfaringer med kunstig intelligens.
Har du erfaringer, du gerne vil fortælle om, kan du kontakte journalist Julius Krause: jke@djoef.dk
Ledige stillinger
"Jeg ser det som at have et ekstra sæt øjne. Den tjekker det superhurtigt, jeg eftertjekker."
Anastasios Graikos
Det viste sig også, at den kunne give ham hurtigere opsummeringer, der hjalp ham med at træffe hurtige beslutninger. Og så var den også hurtig til at opdage småfejl i budgetterne eller sortere ud i de 400 e-mails, der var landet i Anastasios' indbakke over sommerferien.
”Jeg prøver at introducere det til vores team-ledere. Jeg bruger det fx i alle mine møder og én-til-én-samtaler, hvor den tager noter for mig. Det virker fantastisk. Og mit team er også meget tilfredse med, at en maskine tager noter, frem for at der er én, der skal tage tjansen.”
I Anastasios Graikos' afdeling kommer der løbende interne rapporter, som de skal kontrollere. Det kunne fx være regnskaber, som kan finkæmmes i timevis for at kontrollere for fejl. Men det har ændret sig.
”Vi har kalibreret Copilot, så den passer til præcis vores standarder. Dermed kan den hurtigt vurdere, om der er fejl i rapporterne. Det reducerer arbejdsbyrden med tre til fire timer sammenlignet med, hvis et menneske skulle gøre det,” siger Anastasios Graikos.
Anastasios Graikos bruger også Copilot med henblik på at opdatere sig på medarbejderne. Han fik idéen til at samle alle medarbejdernes KPI’er og performance-mål og få Copilot til at udarbejde en samlet rapport, så han kunne skabe sig et overblik.
”Den producerer en god rapport, som jeg deler med ledelsen. Rapporten kommer ind på problemer, sårbarheder og risici, som jeg vender med medarbejderne. Dermed frigiver den tid til, at jeg kan guide mine medarbejdere og bruge tid på at overveje beslutninger i stedet for at sidde og indsamle data manuelt.”
Men er der ikke noget, der er gået galt endnu?
”Jeg ser det som at have et ekstra sæt øjne. Den tjekker det superhurtigt, jeg eftertjekker. Den øger vores kapacitet, men den skal bakkes op af et menneske. Inden arbejdet er færdigt, skal det altid valideres af én, der har kompetencer og ansvar til at træffe den endelige beslutning selv.”
Copilot har dog sine begrænsninger, fortæller Anastasios Graikos.
Fx har Copilot tendenser til nedbrud. Anastasios Graikos oplever også, at systemet til tider begår fejl og ’hallucinerer’, som man kalder det, når en AI leverer opdigtede påstande.
Anastasios og hans medarbejdere fokuserer på at udstikke retningslinjer for Copilot, så den løbende optimeres alt efter deres behov.
”Det mest irriterende er, når den har formodninger, som den ikke er sikker på. Derfor har jeg ofte skullet kalibrere den til ikke at komme med et svar, hvis ikke den kan validere data. I dag siger den ’beklager, det ved jeg ikke’, og det er et godt tegn,” siger Anastasios Graikos.
DJØF ARRANGEMENTER OG KURSER