Rapseri

Her er det, der irriterer os mest på jobbet

24.6.2025

af

Illustration, hvor en person kommer med løbende med en enorm el-pære. Ansigtsudtrykket er drillende og indikerer, at personen har stjålet en lys idé.

Illustration: Stranger Man/Shutterstock

Få ting skaber så ringe stemning, som når vi hugger idéer fra hinanden. Det er et udbredt problem, der undergraver kulturen og trivslen, siger ledelsesrådgiver. Tyverierne skyldes dog ikke altid dårlige intentioner – snarere dårlig hukommelse.

Når en kollega eller chef tager æren for dine gode idéer, kan det virkelig nage.

Det skrev nyhedsmagasinet The Economist for nylig om i en klumme. Her nævner magasinet tre uvidenskabelige undersøgelser, bl.a en survey fra Kickresume, en slovakisk softwarevirksomhed, der laver cv’er med kunstig intelligens.

Slovakkernes undersøgelse viser, at 85% af de adspurgte havde oplevet en irriterende kollega. Og at det, der irriterede folk mest, var, når kolleger stjal andres idéer.

The Economist skriver også om en amerikansk undersøgelse fra virksomheden BambooHR, som laver HR-software. Her fremgår det, at det værste træk hos en leder er at tage æren for medarbejderes idéer.

Hvis man sammenholder The Economist-klummen med en ny dansk undersøgelse, ser man, hvorfor idétyveri skal tages alvorligt. Rekrutteringsvirksomheden Randstad er nemlig kommet frem til, at manglende anerkendelse eller påskønnelse af arbejdet er den hyppigste årsag til, at medarbejderes engagement falder.

Og løber andre med æren for dine idéer, er det oplagt, at du næppe vil føle dig anerkendt og påskønnet.

"Det koster dig meget dyrere, end du overhovedet aner."

Christian Ørsted, ledelsesrådgiver

Har det stramt

Idétyveri er et velkendt fænomen for ledelsesrådgiver og forfatter Christian Ørsted.

”Det er noget, jeg ser i de organisationer, jeg arbejder sammen med. Jeg har også selv oplevet det,” siger han.

Elementer fra hans egne PowerPoint-præsentationer er fx blevet kopieret af andre foredragsholdere.

”Altså en-til-en-genbrug af mine ting. Det har jeg det stramt med.”

Han skyder også på, at de fleste af os har oplevet at have en chef, som præsenterede vores idé som sin egen.

Idétyverierne er en af de største trusler mod en sund arbejdskultur, mener Christian Ørsted, som bl.a. har skrevet bogen 'Fatale forandringer' og snart er aktuel med en ny bog kaldet 'Psykologisk tryghed i praksis'.

”Psykologisk tryghed er et udtryk for, at vi er gode til at løse opgaver og lære af hinanden. At vi ikke holder tilbage med at bidrage med idéer. Det handler om fælles præstation frem for individuel opmærksomhed.”

Farlig afsporing

Når andre hapser dine idéer, kan du blive mere påpasselig med at dele idéerne frit.

Derfor ser Christian Ørsted tyverierne som en ”farlig afsporing” i forhold til at opnå psykologisk tryghed på jobbet. Det er samtidig et usynligt fænomen, som lederen måske ikke altid er klar over.

Hans opfordring til dem, der bevidst stjæler andres idéer, er:

”Stop dig selv. Det kan godt være, at du vinder noget kredit, men du underminerer dit team og dine fremtidige muligheder for samarbejde. Det koster dig meget dyrere, end du overhovedet aner.”

Hvis chefer stjæler idéer, er det endnu værre.

”Det er simpelthen uværdigt. Så formindsker du andres bidrag.”

Hvis du gør den slags, skal du overveje, om du er så usikker på dig selv, at du ikke kan tåle, at dine medarbejdere er klogere end dig selv, siger Christian Ørsted.

”Du skal kigge dig selv dybt ind i spejlet og sige, at du skal stoppe med gøre dig større på andres bekostning. Det kan godt være, at du kunne klare dig sådan som medarbejder, fordi du kun havde ansvar for dig selv. Men når du har ansvar for andre, går det slet ikke.”

”Vi kan ikke tolerere den slags opførsel blandt ledere."

Christian Ørsted, ledelsesrådgiver

ANNONCE

Nul røvhuller og en forklaring

Christian Ørsted mener på den baggrund, at vi skal håndhæve ’nul røvhuller-reglen’.

Reglen er titlen på den amerikanske organisationspsykolog Bob Suttons bog fra 2007. Den handler om at opbygge en civiliseret arbejdsplads, og hvordan man overlever en, der ikke er det.

”Vi kan ikke tolerere den slags opførsel blandt ledere. Omkostningerne for den psykologiske tryghed er for store,” siger Christian Ørsted.

Måske skal du dog alligevel være overbærende over for kolleger, der stjæler dine idéer.

I klummen om idétyveri fortæller The Economist nemlig om begrebet ’kryptomnesi’.

Det betyder underbevidste erindringer og dækker over, at vi ikke altid er bevidste om, at vi bruger andres idéer. At vi oplever minder om, hvad andre har sagt, som vores egen nye inspiration.

Begrebet stammer helt tilbage fra forrige århundredeskifte og er bl.a. blevet behandlet af psykiateren Carl Gustav Jung og psykologen Sigmund Freud.

Beroligende begreb

Kryptomnesi er et nyt ord for Christian Ørsted, og begrebet beroliger ham.

”Det er superfedt. Jeg tror, alle, der har fået stjålet en idé, kan glemme at tillægge andre positive intentioner. Det hjælper mig faktisk meget at vide, at folk ikke nødvendigvis plagierer med vilje. At vi kan inspirere hinanden uden at huske, præcis hvor det kom fra, eller ligefrem føle, at det er vores egen idé.”

Christian Ørsteds vigtigste råd til ledere, der vil skabe psykologisk tryghed, er ikke tage æren alene for særlig meget.

De skal i stedet lægge vægt på fællesskabets indsats.

”I sidste ende er det jo det, der er din opgave som leder: Ikke at være den uundværlige med alle idéerne, men at være den, der fremmer andre menneskers tænkning og handlekraft,” siger han og fortsætter:

”Selv når du er den, der har fået idéen, kan du tænke, at du nok ikke havde fået den uden alle de dygtige mennesker, du arbejder sammen med.”

Kommentarer

Hans
sidste md.
Jeg har for længst tillagt mig ordsproget "you can't have the cake and eat it too". Det dækker ganske simpelt over, at hvis du insisterer på at få kredit for dine gode idéer og synspunkter, så skal du forvente at møde så stor modstand, at du enten skal udvikle en ualmindelig ubehagelig personlighed (ofte omtalt som "rundsave på albuerne") eller blive smidt ud af organisationen på røv og albuer. Der er ingen mellemvej. Det eneste valg, du har, er: Vil du have kredit? Eller vil du have dine ting gennemført? For det sidste kræver ganske enkelt, at du giver det første til dem, der skal hjælpe dig med det sidste. Og det første kræver at du gennemfører det, som nogle andre vil have, for ellers vil de hellere kæmpe deres egen kamp - og den er imod dig. At det så er mega irriterende, at det er sådan verden hænger sammen, er jeg da med på. Der er bare ikke noget, man kan stille op ("you can't have the cake and eat it too")...
Marin
sidste md.
Jeg har altid praktiseret at dele andres gode ideer når de ikke selv gør det. "X havde den her ide og den synes jeg er god". Så får man point for at præsentere en god ide, point for at fremhæve andre og point for at kreditere sin kollega. Man fremstår både klog, ydmyg og ærlig.