Brevkasse

Hvordan planlægger jeg mine sidste år før pensionen?

24.6.2025

af

Illustration, hvor en person ser ud til at gruble dybt

Illustration: Autumnn/Shutterstock

"Jeg vil gerne planlægge min senkarriere og pensionering på en god måde, så det er mig selv, der mestendels bestemmer. Så hvordan gør jeg det bedst?"

Kære Djøf

Jeg har rundet de 60 år og har et fantastisk job, som jeg er superglad for. Jeg vil gerne planlægge min senkarriere og pensionering på en god måde, så det er mig selv, der mestendels bestemmer. Så hvordan gør jeg det bedst, så jeg kommer godt fra borde og med en god overlevering til mit "hus"?

 

Kære medlem

En god plan for senkarrieren begynder med, at du får styr på, hvad du gerne vil have, der skal ske: Hvor længe ønsker du at blive? Hvordan skal dit arbejdsliv se ud de sidste år? Og hvordan synes du, at en ordentlig overlevering skal foregå, når tiden er inde?

Overvej fx at lave en lille liste med konkrete opgaver eller projekter, du gerne vil afslutte eller overlevere inden pensioneringen – og del listen løbende med din leder og dine kolleger. Husk også at gøre løbende status med dine relevante interessenter.

Start med dig selv: Vil du fortsætte, som du gør nu, eller ønsker du at ændre på noget – fx hvad angår arbejdstid, opgaver, ansvar eller samarbejde? Er der noget, du gerne vil nå eller bidrage med, mens du stadig er i rollen? Og er der noget, du gerne vil give slip på?

Dernæst: Tag dialogen med din leder – i god tid. Ikke nødvendigvis med en fast slutdato, men med et ønske om at lægge en plan sammen. Det giver dig bedre mulighed for at præge udviklingen, og det sikrer en glidende overgang både for dig og arbejdspladsen. Fx kan du foreslå din leder, at I tager en årlig (eller hyppigere) statussamtale, hvor I konkret taler om dine opgaver, ansvarsområder og planer for den kommende periode.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

En god overgang handler ikke kun om, hvem der skal tage over – men også om, hvordan du bedst klæder dit team og/eller din afløser på, og hvordan I løbende justerer. Måske skal noget dokumenteres, andet samles op, og nogle opgaver gradvist flyttes videre. Et klart og åbent forløb skaber tryghed – både for dig og dem, du arbejder sammen med. Det øger chancen for, at du kan stoppe på et tidspunkt, der føles helt rigtigt.

Kodeordet er, at du selv tager initiativet i god tid – så din leder eller dit hus ikke pludselig bringer emnet op ud af det blå.

Til sidst et vigtigt råd: Orientér dig også om, hvordan netop dit hus håndterer senkarriere og pensionering. Måske findes der allerede gode retningslinjer, tilbud eller praksisser, som du med fordel kan læne dig op ad.

Har du brug for sparring – det kunne være om dine muligheder, roller, timingen eller hvordan du bedst tager hul på snakken – kan du altid tage en samtale med mig og mine karrierekonsulent-kolleger i Djøf. Vi står klar til at rådgive og sparre med dig om senkarrieren.

Med venlig hilsen
Frederik Iuel, chefkonsulent, Djøf

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet