Brevkasse
19.11.2024
af
Dorte Gotthjælp Nielsen
Illustration: Alice Ayesha/Shutterstock
"Mine venner og jeg kom til at tale om julefrokoster og grænseoverskridende adfærd. Hvad gør man egentlig, hvis man 'bare' som udenforstående oplever, at sådan noget sker?"
Kære Djøf
Mine venner og jeg kom til at tale om julefrokoster og grænseoverskridende adfærd. Én ting er den konkrete adfærd, som bare ikke er okay – men vi diskuterede også, hvordan man kan og bør forholde sig, hvis man ”bare” som udenforstående oplever, at sådan noget sker. Hvad er Djøfs input?
Kære medlem
Hvor det glæder mig, at I har den samtale. Selv om det selvfølgelig er på den triste baggrund, at det er relevant at forberede sig selv lidt på, hvordan man vil forholde sig, hvis man uforvarende overværer grænseoverskridende adfærd på sin arbejdsplads. Julefrokost eller ej. Jeg tror, at det netop er disse samtaler, der vil rykke os som kollektiv.
Det er på ingen måde urimeligt at forvente, at din arbejdsgiver lever op til sin forpligtelse til at sikre et arbejdsmiljø uden grænseoverskridende adfærd.
Der findes flere forholdsvis nemme greb for ledelsen. Det ene er kort og godt, at man som ledelse går foran med et godt eksempel. Er du som chef det mindste i tvivl, om en udtalelse eller handling er på grænsen, så påtal det, vær tydelig – naturligvis på en ordentlig måde – og hvis det er dig selv, så lad være.
Et andet virksomt middel er at respektere de nul-tolerancer, som langt de fleste arbejdspladser bekender sig til: Ikke-acceptabel adfærd skal have ansættelsesretlige konsekvenser for den person, som udfører den ikke-acceptable adfærd.
Ledige stillinger
Men du og dine venner kan rent faktisk også gøre noget. For det første, så husk, at alle aktiviteter på og med arbejdspladsen er som at være på arbejde. Og du bærer altid din magt og status, formel som uformel, med ind i rummet.
Derfor: Vær bevidst om din rolle på arbejdspladsen – og det gælder også til julefrokosten. Hold igen med alkoholen. For jo, I er stadig på arbejde, også selv om julefrokosten foregår et andet sted end på din arbejdsplads.
Og vær en opmærksom kollega eller chef. Hvis du ser noget, så spørg, om alt er okay. Hjælp evt. en kollega med at fjerne sig fra en ubehagelig situation. Du kan spørge: ”Vil du ikke lige med mig?”
Hvis du kan mærke tvivl i dig selv, kan du spørge en kollega, hvordan de oplever situationen. Bare dét at sige det højt kan gøre det lettere for dig at reagere og hjælpe en kollega. Men stol også på dine egne øjne og ører.
Hvis du ikke får reageret i situationen, kan du følge op senere. Fortæl evt., hvad du oplevede, og dermed, hvorfor du rækker ud. Hav styr på, om I har en whistleblower-ordning – det er et lovkrav, hvis der er mere end 50 ansatte – men også hvordan den virker.
Til sidst bliver jeg også nødt til at sige, at hvis du selv bliver ramt af grænseoverskridende adfærd, så fjern dig fra situationen, hvis muligt sig fra, og søg hen til kolleger. Fortæl en kollega, en chef, TR eller HR om din oplevelse, hold fast i din egen oplevelse, og skriv den evt. ned, så snart det er muligt. Og husk, at du altid kan tage fat i os i Djøf. Hellere en gang for meget end for lidt.
Med venlig hilsen
Dorte Gotthjælp Nielsen, chefkonsulent, Djøf
DJØF ARRANGEMENTER OG KURSER