Brevkasse

Min kollega skjuler ting for mig

9.9.2024

af

Foto af en kvinde, der sidder i et kontorlandskab omgivet af kolleger, og har et tankefuldt blik og støtter sit hoved mod sine foldede hænder

Foto: Fizkes/Shutterstock

"Min kollega vil ikke samarbejde og dele information om vores fælles projekt og opgaver. Det gør det svært for mig at levere på mine opgaver og mit ansvar. Hvordan undgår jeg, at det udvikler sig til noget grimt?"

Kære Djøf

Min kollega vil ikke samarbejde og dele information om vores fælles projekt og opgaver. Jeg tror, han måske føler sig truet eller usikker over for mig. Det frustrerer mig og gør det svært for mig at levere på mine opgaver og mit ansvar. Hvordan kommer jeg videre med dette, så det ikke udvikler sig til noget grimt?

 

Kære medlem

Det lyder som en frustrerende situation, og det er godt, du tager den i opløbet. Der er heldigvis flere ting, du kan gøre for at udvikle jeres samarbejde.

Det mest nærliggende er, du taler med din kollega om det på tomandshånd. I første omgang. Her er det meget, meget vigtigt, at du bliver på din egen banehalvdel, som man siger. Hold (undertryk) dine antagelser (fx hvad du tror om hans motiver) for dig selv.

Du skal derimod være nysgerrig, konkret og vedholdende, hvad angår det faglige. Start med at introducere dit problem for ham: ’Jeg har brug for, du gør A, B og C i forhold til vores fælles opgave. Ellers kan jeg ikke komme videre med min del. Er det noget, vi kan tale om?’

I en afklaret arbejdsmæssig relation giver resten sig selv herfra. Og I aftaler videre: Hvad, hvornår og hvordan?

Men jeg går ud fra, at du har prøvet dette. Så jeg fortsætter:

Møder du fortsat modstand (og har du holdt dig til det faktuelle i jeres dialog), må du væbne dig med yderligere tålmod og nysgerrighed. Spørg videre ind til hans bevæggrunde, så du kan identificere og få konkretiseret jeres uenighed(er). Undgå at vurdere hans synspunkter. Notér dem, og tag dem til efterretning. De er, som udgangspunkt, lige så gyldige som dine. Der, hvor I er fastlåst uenige, må I opsøge hjælp. Så søg i fællesskab enighed om jeres uenighed.

Spørg derefter en tredje person om råd (det må du foreslå som jeres næste skridt). I stedet for at fortsætte diskussionen jer to imellem, så brug energien på, hvordan I fælles kan involvere en tredje part. Og jeg foreslår, I tager fat i jeres chef, som har mandat og mulighed for (og pligt til) at skære igennem for jer.

Det vigtige er, at I i fællesskab får præsenteret jeres dilemma på en respektfuld måde for jer begge. Forvent, at din kollega anerkender dit problem. Og gør dit til at anerkende hans. Så I kan præsentere dit problem og hans problem – og hvad I ønsker jeres chefs stillingtagen til – på en ordentlig, ligeværdig, respektfuld måde.

Måske lykkes det at finde en god, pragmatisk løsning for alle parter. Det gør det oftest. Men risikoen for, at én af jer ikke er helt tilfreds efter treparts-drøftelsen, er til stede.

Der må I huske på ikke at opfatte et som noget personligt. Brug i stedet situationen til at uddrage, hvordan I bedst samarbejder i fremtiden. Evaluér på det.

Og lige et PS: Indtil I er lykkedes med processen, er skriftlighed no go. Tag snakken direkte.

Venlig hilsen
Frederik Iuel, chefkonsulent, Djøf

Kommentarer

Augusta L
8 mdr. siden
Har prøvet noget tilsvarende. Og er helt enig i kommentaren ovenfor - men måske endnu klarere: hvis ikke det løser sig virkelig hurtigt, så kom væk! Man bliver syg af at være i sådant et miljø. Selv de bedste hensigter fra din side gør absolut ingen forskel, hvis ikke den anden er med på det (og det lyder det ikke til), for det er ikke normal adfærd ikke at ville dele information, hvis man har en fælles opgave at løse. Du bliver bare mere og mere frustreret. Så overvej seriøst om ikke det er bedst at komme væk og hen et sted, hvor man gerne vil hinanden og gerne vil samarbejde. For sådan er der heldigvis mange steder.
Taylor Jeppe
8 mdr. siden
Altid et godt indlæg fra Frederik! Men lad os få den anden side:) Jeg har forsøgt at samarbejde med mennesker, som ikke ønskede at samarbejde med mig; jeg blev gaslightet. Arbejdsmiljøet var stærkt konkurrencepræget, og jeg blev i den sammenhæng ikke set som en attraktiv samarbejdspartner. Mit råd er derfor, at hvis samtalen med din kollega ikke flytter noget, så gå til din chef og bed om en anden kollega. Hvis det går helt galt, så skift job. Kan du allerede nu se, at du er på en arbejdsplads hvor man ikke roser og anerkender hinanden bidrag - både individuelt og i fællesskab - så flygt.