Brevkasse
9.9.2024
af
Frederik Iuel
Foto: Fizkes/Shutterstock
"Min kollega vil ikke samarbejde og dele information om vores fælles projekt og opgaver. Det gør det svært for mig at levere på mine opgaver og mit ansvar. Hvordan undgår jeg, at det udvikler sig til noget grimt?"
Kære Djøf
Min kollega vil ikke samarbejde og dele information om vores fælles projekt og opgaver. Jeg tror, han måske føler sig truet eller usikker over for mig. Det frustrerer mig og gør det svært for mig at levere på mine opgaver og mit ansvar. Hvordan kommer jeg videre med dette, så det ikke udvikler sig til noget grimt?
Kære medlem
Det lyder som en frustrerende situation, og det er godt, du tager den i opløbet. Der er heldigvis flere ting, du kan gøre for at udvikle jeres samarbejde.
Det mest nærliggende er, du taler med din kollega om det på tomandshånd. I første omgang. Her er det meget, meget vigtigt, at du bliver på din egen banehalvdel, som man siger. Hold (undertryk) dine antagelser (fx hvad du tror om hans motiver) for dig selv.
Du skal derimod være nysgerrig, konkret og vedholdende, hvad angår det faglige. Start med at introducere dit problem for ham: ’Jeg har brug for, du gør A, B og C i forhold til vores fælles opgave. Ellers kan jeg ikke komme videre med min del. Er det noget, vi kan tale om?’
I en afklaret arbejdsmæssig relation giver resten sig selv herfra. Og I aftaler videre: Hvad, hvornår og hvordan?
Men jeg går ud fra, at du har prøvet dette. Så jeg fortsætter:
Møder du fortsat modstand (og har du holdt dig til det faktuelle i jeres dialog), må du væbne dig med yderligere tålmod og nysgerrighed. Spørg videre ind til hans bevæggrunde, så du kan identificere og få konkretiseret jeres uenighed(er). Undgå at vurdere hans synspunkter. Notér dem, og tag dem til efterretning. De er, som udgangspunkt, lige så gyldige som dine. Der, hvor I er fastlåst uenige, må I opsøge hjælp. Så søg i fællesskab enighed om jeres uenighed.
Ledige stillinger
Spørg derefter en tredje person om råd (det må du foreslå som jeres næste skridt). I stedet for at fortsætte diskussionen jer to imellem, så brug energien på, hvordan I fælles kan involvere en tredje part. Og jeg foreslår, I tager fat i jeres chef, som har mandat og mulighed for (og pligt til) at skære igennem for jer.
Det vigtige er, at I i fællesskab får præsenteret jeres dilemma på en respektfuld måde for jer begge. Forvent, at din kollega anerkender dit problem. Og gør dit til at anerkende hans. Så I kan præsentere dit problem og hans problem – og hvad I ønsker jeres chefs stillingtagen til – på en ordentlig, ligeværdig, respektfuld måde.
Måske lykkes det at finde en god, pragmatisk løsning for alle parter. Det gør det oftest. Men risikoen for, at én af jer ikke er helt tilfreds efter treparts-drøftelsen, er til stede.
Der må I huske på ikke at opfatte et som noget personligt. Brug i stedet situationen til at uddrage, hvordan I bedst samarbejder i fremtiden. Evaluér på det.
Og lige et PS: Indtil I er lykkedes med processen, er skriftlighed no go. Tag snakken direkte.
Venlig hilsen
Frederik Iuel, chefkonsulent, Djøf
DJØF ARRANGEMENTER OG KURSER