Guide

13 gode spørgsmål, du kan stille til jobsamtalen

8.5.2024

af

Foto af jobsamtale mellem en ansøger og en chef

Foto: MBI/Shutterstock

Som jobansøger forbereder du dig typisk på alt det, du vil blive spurgt om. Men det kan være en rigtig god idé selv at have nogle spørgsmål med. Her får du tips til, hvad du kan spørge om – og hvilke dumme spørgsmål du skal undgå.

Du er blevet kaldt til samtale og sidder nu over for en HR-repræsentant og en person, som muligvis kan blive din nye chef. Den seneste halve times tid har du klaret dig igennem alverdens spørgsmål om din kunnen, væremåde, motivation og ambitioner. Du kan fornemme, at samtalen snart er slut, og begynder så småt at slappe af.

Men så kommer klassikeren: ’Har du nogen spørgsmål?’ Du vil gerne stille et kvalificeret spørgsmål og vise, at du altså har en reel interesse i jobbet, men hovedet er tomt, og du ender med at svare noget i stil med ’nej, jeg synes, vi er kommet godt omkring.’

Det er ikke udslagsgivende for, hvorvidt du får jobbet eller ej, men det kan føles som et lidt fladt punktum at forlade lokalet på. Derfor har Djøfbladet spurgt Lone Rank, chefkonsulent i Djøf, om hun vil give nogle råd til, hvordan du kan gøre samtalen mere flydende og få stillet nogle gode spørgsmål.

Få dialogen i gang

En jobsamtale kan godt føles lidt som et minefelt, hvor du som jobsøger skal navigere mellem alle formaliteterne, uskrevne regler og den gode timing. Set i det lys kan dine egne spørgsmål fremstå som et banalt indslag, som bare kan lires af, når tavsheden indbyder til det. Sådan er det bare ikke.

For selv om arbejdsgiveren først spørger dig, om du brænder inde med nogen spørgsmål, til sidst, er det ikke altid, at tiden er til det. Derfor gælder det om løbende at få drysset sine spørgsmål ud over samtalen.

Lone Rank anbefaler, at du hjemmefra har noteret tre ting, du kan bidrage med på jobbet. Når du bliver spurgt, om du vil fortælle lidt om dig selv, kan du byde ind med de tre ting og spørge, om de kunne tænke sig, at du foldede én af de kvaliteter mere ud.

”På den måde sætter du dialogen i gang, og du er med til at tage lidt styring på samtalen, hvilket viser, at du har forberedt dig, tager initiativ og er reflekterende.”

Spørgsmålene kan også give dig lidt betænkningstid i situationer, hvor du ikke ved, hvad du skal svare. Du kan fx spørge ’Kunne du prøve at uddybe det/fortælle mere om det?’

”Så inviterer du til en pingpong, og du signalerer, at du er oprigtigt interesseret.”

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

De 13 spørgsmål

Ganske vist er der 13 spørgsmål på listen, som du kan stille til din næste jobsamtale. Det er dog ikke ensbetydende med, at du skal stille dem alle.

En tommelfingerregel ifølge Lone Rank er, at du ikke har mere end ét eller to spørgsmål at gøre godt med. Det betyder, at du skal vælge med omhu. Én måde at gøre dét på er at overveje, hvilket svar du kan få på dit spørgsmål.

Når du har udvalgt dine spørgsmål, kan det være en god idé at notere dem og medbringe dem til samtalen sammen med et print af både stillingsannoncen, din ansøgning, cv og andre noter.

Her præsenterer Lone Rank de 13 spørgsmål og uddyber nogle af dem undervejs.

1) Hvad er jeres forventninger til mig i denne rolle?

2) Hvad er vigtigst for mig at opnå inden for det næste halve til hele år?

”Begge spørgsmål giver dig mulighed for at høre, hvad arbejdsgiveren finder vigtigst, og på den måde kan du koncentrere dig om at spille dig varm på nøjagtig de opgaver.”

3) Hvilke arbejdsopgaver vil jeg skulle påtage mig, når jeg starter?

4) Hvilke udfordringer kan jeg møde i jobbet? / Er der nogen kritiske faktorer, jeg skal være opmærksom på?

5) Kan du fortælle mig om det team, jeg vil blive ansat i?

”Det er et meget åbent spørgsmål, og det lader det være op til arbejdsgiveren, om de vil lægge vægt på det faglige, alderssammensætning eller lignende.”

6) Hvordan samarbejder I i virksomheden?

7) Hvordan arbejder I typisk?

8) Hvordan vil du beskrive kulturen i virksomheden?

9) Hvad kendetegner kulturen i afdelingen?

”Her kan det være en god idé at spørge, om de fx vil fremhæve tre ting. Det gør spørgsmålet mere konkret at svare på.”

10) Hvordan har virksomheden udviklet sig de seneste år?

11) Hvordan vil virksomheden udvikle sig de kommende år?

12) Er der noget særligt, I er optaget af i virksomheden/afdelingen lige nu?

”Hvis du skal til anden samtale, er det også en god ting at vide, for så kan du researche lidt på det, og du kan inddrage det, hvis du fx skal løse en case.”

13) Er der noget, I ellers har behov for fra mig?

ANNONCE

Dumme spørgsmål

Du kender helt sikkert devisen om, at der ikke findes dumme spørgsmål, men i lige dette tilfælde gør der faktisk. Der er i hvert fald spørgsmål, hvor du skal genoverveje, hvad du vil have ud af at stille det.

Lone Rank fraråder fx ’hvor længe har du været leder?’ og ’hvor længe har du været i virksomheden?’ af den simple årsag, at du kan finde svaret på LinkedIn.

Et spørgsmål som ’hvordan er du som leder?’ er heller ikke helt godt. For selv om det er ganske relevant og legitimt at spørge om, kan det være svært for lederen at svare på.

”En leder mødte det engang med svaret: ’Det skal du hellere spørge mine medarbejdere om.’ Og det kan være ubehageligt for medarbejderen i ansættelsesudvalget at svare på, for der kan være alt muligt på spil inde i det rum.”

I stedet anbefaler hun, at du fx undersøger lederen på LinkedIn eller forhører dig i dit netværk, og på den måde danner dig et indtryk af din potentielt nye chef.

En sidste ting, hun fraråder, er at spørge ind til lønnen. Vent på, at de spørger dig, hvad dine forventninger er.

”De skal høre, hvad du kan først, og ville have dig, og så kan I lege med prisen bagefter.”

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet