Brevkasse

Hvordan tackler jeg min belastende medarbejder?

23.8.2023

af

Illustration, hvor en person hælder et glas vand ud over sit flammende hår

Illustration: Vectorium/Shutterstock

"Jeg har en ansat i mit team, der frustrerer mig helt vildt. Jeg har på fornemmelsen, han ikke gider sit job, og hans negative adfærd dræner mig. Hvordan tackler jeg det professionelt?"

Kære Djøf

Jeg har en ansat i mit team, der frustrerer mig helt vildt. Jeg har på fornemmelsen, han ikke gider sit job. Han kommer for sent til vores teammøder, virker uinteresseret i opgaverne og har som regel kun kritiske bemærkninger til vores fælles drøftelser. Hans negative adfærd dræner mig, og jeg er begyndt at undgå ham. Og dét er jo ikke holdbart i længden. Hvordan tackler jeg det professionelt som leder?

 

Kære medlem

Du har fuldstændig ret. Det er ikke holdbart. Og ja, det er dit ansvar som leder at tage fat.

Begynd med at være nysgerrig på, hvad der ligger bag hans adfærd. Den bedste måde at få svar på det er ved at tale med ham personligt. Sæt derfor et møde op med ham. Fortæl ham, hvad du oplever. Lyt nysgerrigt til hans svar, og vær åben over for, hvad der kommer fra ham.

Husk, at det formentlig også er svært for ham. Og det er slet ikke sikkert, han har entydige svar til dig. Spørg derfor ægte interesseret ind til det, han vælger at dele med dig. Stil åbne og nysgerrige spørgsmål. Derved får du også dybere indsigt i, hvad han har på spil. Er det noget med opgaverne, kollegerne, kontormiljøet, noget personligt, privat, stress eller en blanding?

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Når du ved, hvad medarbejderen har på spil, skal du være hjælpsom. Undersøg, hvordan du (og huset) kan hjælpe og støtte ham i at komme tilbage på sporet. Har han brug for tid, ressourcer, nye eller andre opgaver, sparring, plads, anerkendelse, opmærksomhed … eller måske bare for at vide, at du har hans ryg?

Som leder er du også nødt til at være tydelig og konkret. Så når I har sporet jer ind på, hvad der ligger til grund for det, du oplever, så tag initiativ til at forventningsafstemme om, hvor det skal lande: Hvilke af hans forventninger kan du og huset være med til at understøtte – og hvordan helt konkret? Og omvendt: Hvilke forandringer i hans adfærd har du, teamet og huset brug for, at han tager til sig?

Og så skal du følge op. Aftal, at I mødes igen og får talt om, hvordan det går med jeres respektive og aftalte forventninger. Hvad virker, og hvad skal der justeres på? Sådan kan I skridt for skridt genetablere det gode samarbejde.

Tiden må vise, hvordan det fungerer for dig, for ham, jeres team og i kontekst af hus og kerneforretning. Vær tålmodig, og giv det tid – når blot I husker at følge op løbende. I begyndelsen måske oftere og formentlig gradvist aftagende, i takt med at I oplever, at det udvikler sig gunstigt.

Gør du ovenstående, vil du opleve, at dine frustrationer aftager, efterhånden som samarbejdet styrkes, og I genfinder balancen.

Se det – selv om det er tidskrævende – som en god, langsigtet investering i din medarbejder, dit team og dit lederskab.

Med venlig hilsen
Frederik Iuel, chefkonsulent, Djøf Karriere & Erhverv

Kommentarer

Rolf
sidste år
Kære Leder Alene den måde du udlægger det på giver mig en negativ indtryk af dig som leder. Der skal to til tango. Har vedkommende altid været sådan eller er det kommet over tid? Hvordan ser din medarbejders kompetenceudvikling ud? Hvordan ser det ud med hans lønudvikling? Forskelsbehandler du mellem dine ansatte? Føler medarbejderen sig set, hørt og værdsat?
Marietta Jeppe
sidste år
Kære Teamleder Lad mig give dig et ærlig svar: Jeg synes at min teamleder frustrerede mig helt vildt, og hans/hendes adfærd dræner mig. Jep, den går nemlig begge veje. Her er ét perspektiv ud af mange. Som teamleder er det dit ansvar at lede og fordele det faglige arbejde, samt at sikre at deadlines overholdes. Det er ikke dit ansvar at stå for den personlige og faglige personaleudvikling. Det betyder også, at du har ikke indflydelse på, hvordan de enkelte teammedlemmer kan udvikle sig personligt og fagligt. Dertil betyder det også, at du ikke har indflydelse på valg af udvikling af professionelle værktøjer og løsninger. Dertil har du ikke modtaget de ledelsesmæssige kompetencer til at udvikle mennesker. Dette betyder, at du udgøre en begrænsning i forhold til, hvordan teammedlemmerne kan tackle deres faglige opgaver. I økonomisprog er du ganske enkelt en liability. Du kan nu vælge at blive pisse sur over over de genstridige teammedlemmer, for problemet vil kun fortsætte. Eller du kan vælge at anerkende, at du leder under begrænsninger og lære, hvordan du kan lede super professionelle teammedlemmer, som i bund og grund blot ønsker at yde deres bedste. For de gør de. Det minder lidt om at have børn; det er de utilstrækkelige sider at dig selv, du ser i spejlet. Lær at have kærlighed til dine teammedlemmer, lige som du har kærlighed til dine børn. Og ikke mindst, have kærlighed til dig selv, for det er pisse udfordrene. Eller vælg en anden rolle. En venlig tanke og hilsen Et teammedlem