Brevkasse
23.8.2023
af
Frederik Iuel
Illustration: Vectorium/Shutterstock
"Jeg har en ansat i mit team, der frustrerer mig helt vildt. Jeg har på fornemmelsen, han ikke gider sit job, og hans negative adfærd dræner mig. Hvordan tackler jeg det professionelt?"
Kære Djøf
Jeg har en ansat i mit team, der frustrerer mig helt vildt. Jeg har på fornemmelsen, han ikke gider sit job. Han kommer for sent til vores teammøder, virker uinteresseret i opgaverne og har som regel kun kritiske bemærkninger til vores fælles drøftelser. Hans negative adfærd dræner mig, og jeg er begyndt at undgå ham. Og dét er jo ikke holdbart i længden. Hvordan tackler jeg det professionelt som leder?
Kære medlem
Du har fuldstændig ret. Det er ikke holdbart. Og ja, det er dit ansvar som leder at tage fat.
Begynd med at være nysgerrig på, hvad der ligger bag hans adfærd. Den bedste måde at få svar på det er ved at tale med ham personligt. Sæt derfor et møde op med ham. Fortæl ham, hvad du oplever. Lyt nysgerrigt til hans svar, og vær åben over for, hvad der kommer fra ham.
Husk, at det formentlig også er svært for ham. Og det er slet ikke sikkert, han har entydige svar til dig. Spørg derfor ægte interesseret ind til det, han vælger at dele med dig. Stil åbne og nysgerrige spørgsmål. Derved får du også dybere indsigt i, hvad han har på spil. Er det noget med opgaverne, kollegerne, kontormiljøet, noget personligt, privat, stress eller en blanding?
Ledige stillinger
Når du ved, hvad medarbejderen har på spil, skal du være hjælpsom. Undersøg, hvordan du (og huset) kan hjælpe og støtte ham i at komme tilbage på sporet. Har han brug for tid, ressourcer, nye eller andre opgaver, sparring, plads, anerkendelse, opmærksomhed … eller måske bare for at vide, at du har hans ryg?
Som leder er du også nødt til at være tydelig og konkret. Så når I har sporet jer ind på, hvad der ligger til grund for det, du oplever, så tag initiativ til at forventningsafstemme om, hvor det skal lande: Hvilke af hans forventninger kan du og huset være med til at understøtte – og hvordan helt konkret? Og omvendt: Hvilke forandringer i hans adfærd har du, teamet og huset brug for, at han tager til sig?
Og så skal du følge op. Aftal, at I mødes igen og får talt om, hvordan det går med jeres respektive og aftalte forventninger. Hvad virker, og hvad skal der justeres på? Sådan kan I skridt for skridt genetablere det gode samarbejde.
Tiden må vise, hvordan det fungerer for dig, for ham, jeres team og i kontekst af hus og kerneforretning. Vær tålmodig, og giv det tid – når blot I husker at følge op løbende. I begyndelsen måske oftere og formentlig gradvist aftagende, i takt med at I oplever, at det udvikler sig gunstigt.
Gør du ovenstående, vil du opleve, at dine frustrationer aftager, efterhånden som samarbejdet styrkes, og I genfinder balancen.
Se det – selv om det er tidskrævende – som en god, langsigtet investering i din medarbejder, dit team og dit lederskab.
Med venlig hilsen
Frederik Iuel, chefkonsulent, Djøf Karriere & Erhverv
DJØF ARRANGEMENTER OG KURSER