Kunstig intelligens
27.6.2023
af
Laura Brix
Illustration: CkyBe/Shutterstock
Underviserne skal klæde studerende godt på til at bruge ChatGPT. Det er nemlig et helt oplagt redskab i uddannelsessammenhæng, mener en underviser fra CBS, der har skrevet en omfattende guide.
ChatGPT fylder rigtig meget rundt om på universiteterne i øjeblikket. Diskussionerne handler ofte om regler og snyd. Fx har Syddansk Universitet ifølge mediet Radar startet en disciplinærsag mod en studerende, efter at en underviser opdagede, at en opgave rummede en række henvisninger til artikler, der reelt ikke eksisterer – hvilket kunne tyde på, at opgaven helt eller delvist var skrevet af ChatGPT, der netop har en tendens til at opfinde kildehenvisninger.
Men det er vigtigt, at snakken om ChatGPT ikke bare kommer til at handle om regler. For den kunstige intelligens rummer nogle muligheder, der gør den til et oplagt og brugbart redskab til både at skrive mere reflekterede og dybdegående opgaver og til at strukturere sin studietid. Og universiteterne og underviserne skal hjælpe de studerende med at komme godt i gang med dette.
Det mener Christian Hendriksen, der er adjunkt på Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi på Copenhagen Business School (CBS). Han har interesseret for emnet gennem længere tid, og han har for nylig lavet en 164 sider lang guide til brugen af bl.a. ChatGPT i uddannelsessammenhæng.
Det er nemlig blevet tydeligt for Christian Hendriksen, at både undervisere og studerende kan få et enormt læringspotentiale ud af ChatGPT, og derfor er det vigtigt for ham, at det ikke kun er forskere, der ved, hvordan det kan bruges på en fornuftig måde.
”De studerende kommer efter studiet ud i en virkelighed, hvor det bliver et spørgsmål om, hvordan man kan bruge AI fra dag ét. Vi gør de studerende en kæmpe bjørnetjeneste, hvis vi ikke sørger for, at de er eksponerede for det på den ene eller anden måde,” siger Christian Hendriksen.
"Det er lidt en jungle med de mange regler på universiteterne, og jeg hører fra de studerende, at det er ekstremt frustrerende, at der også mellem forskellige fag kan være så varierende regler."
Christian Hendriksen, adjunkt på Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi på CBS
Ledige stillinger
Helt konkret mener Christian Hendriksen, at underviserne er nødt til at gå forrest.
”Det er fortsat lidt en jungle med de mange regler på universiteterne, og jeg hører fra de studerende, at det er ekstremt frustrerende, at der også mellem de forskellige fag kan være så varierende regler. Det er selvfølgelig noget, vi kommer til at få løst, men der ligger et stort ansvar hos os undervisere, som går ud på, at vi skal arbejde for at forstå teknologien, så vi kan hjælpe de studerende med at navigere i det.”
Selv om Christian Hendriksen understreger, at de studerende selvfølgelig altid skal følge de regler, der er for brugen af AI på de enkelte universiteter – hvilket bl.a. indebærer ikke at få den til at skrive tekst eller præsentationer, som man blot kopierer og giver udtryk for er éns eget arbejde – er der alligevel en masse tilfælde, hvor ChatGPT kan være oplagt at bruge.
”ChatGPT kan på mange måder bruges til at forstå forskelligt materiale bedre. Man kan fx tage en superkompleks tekst og sætte nogle sektioner ind i ChatGPT og få den til at forklare, hvad det rent faktisk handler om.”
Derudover kan ChatGPT ifølge Christian Hendriksen også bruges til at lave læringsplaner, hvilket kan gøres ved, at du kopierer hele pensum ind i maskinen og fortæller den, hvor lang tid du har til at læse det, hvorefter den helt automatisk laver en tidsplan og struktur. Og på mange måder mener Christian Hendriksen, at ChatGPT kan ses som en form for mentor.
”I virkeligheden laver ChatGPT en slags personlig undervisning, og vi ved fra undervisningsteori, at 1-til-1-undervisning er en af de empirisk set bedste måder at undervise på. Det er super-ressourcekrævende, hvis alle studerende skulle have personlig undervisning, men pludselig har vi en situation, hvor ChatGPT langt hen ad vejen kan fungere som en personlig tutor.”
Christian Hendriksen understreger, at det som studerende er afgørende at kende de begrænsninger, som der er ved ChatGPT.
”Det er meget vigtigt at påpege, at du i bund og grund ikke kan stole på det output, den rent faktisk laver. Derfor er det vigtigt ikke at bruge den på en måde, hvor du er afhængig af, at den har ret. Det slipper du udenom ved enten at give ChatGPT den viden, som den skal bruge, eller ved at bruge den på måder, hvor det ikke er vigtigt, om den har ret.”
Trods begrænsningerne er Christian Hendriksen "forsigtig optimist" i forhold til brugen af AI i uddannelsessammenhæng.
”Den kan være en kæmpestor fordel for alle os undervisere og de studerende, hvis vi bruger den fornuftigt og integrerer den på en ordentlig måde. Det kræver, at vi har en grundig diskussion om mulighederne og begrænsningerne og håndteringen af den.”
”Jeg ved godt, det ikke kommer til at ske i morgen, men jeg tror, at det om cirka fem år vil være helt almindeligt på de danske universiteter, at AI er tænkt ind i undervisningens form og struktur.”
Det vil ifølge Christian Hendriksen gøre det muligt at forvente et højere akademisk niveau hos de studerende. En pointe, som CBS-professor Mikkel Flyverbom også tidligere har fremhævet over for Djøfbladet.
Derfor er Christian Hendriksens råd også, at de studerende allerede nu selv skal være proaktive i forhold til brugen af AI.
”Det er helt oplagt, at de studerende fra starten af et fag spørger den kursusansvarlige ind til, hvad AI-policy er for faget. På den måde får de studerende en klar viden om, hvad de må bruge den til, og hvad de ikke må, så de ikke skal gå og være nervøse for, at de overskrider nogle grænser.”
DJØF ARRANGEMENTER OG KURSER