Slut med Codan

Djøf-direktør: Vi forventer billigere forsikringer

28-09-2022
7 min.
Ifølge Djøf-direktør Tomas Therkildsen har de seneste års pandemi rettet blikket mod medlemmernes forsikringer. Det har været gyldne år for forsikringsselskaberne, hvilket kunderne imidlertid ikke har mærket nok til. PR-foto: Djøf

Samarbejdet med Codan var gået i stå, og det var ikke muligt at tilpasse forsikringstilbuddene til en stadigt bredere medlemsskare i Djøf, forklarer adm. direktør Tomas Therkildsen.

I sidste uge modtog de medlemmer af Djøf, der får medlemsrabat på deres forsikring hos Codan, et brev. I brevet stod at rabatten hos Codan vil ophøre til nytår.

Djøf har i stedet valgt at oprette Djøf Forsikring, som er et samarbejde med Købstædernes Forsikring om at tilbyde medlemmerne forsikringsordninger.

”Vi vil gerne have, at der kontinuerligt er flere medlemmer, som synes, det er attraktivt at være en del af den ordning, og det har der ikke været de seneste par år,” siger Djøfs administrerende direktør Tomas Therkildsen.

Vi har stillet Tomas Therkildsen en række spørgsmål om beslutningen.

Forskellige livssituationer

Hvad betyder det i kroner og øre for medlemmerne at skifte fra Codan til Djøf Forsikring?

”Det ringer vi til alle medlemmer om efter d. 1. januar, uanset om de har haft forsikringer hos Codan eller ej, så vi sammen kan regne det helt præcist ud. Forsikringer afhænger af utroligt mange ting: Hvor du bor, hvor gammel du er, uddannelsesbaggrund, hvad du skal have forsikret osv. Så i kroner og øre kan jeg ikke sige, hvad det betyder for det enkelte medlem, men vi føler os overbeviste om, at vi kan lave et virkelig godt og konkurrencedygtigt tilbud til langt de fleste af vores forsikringstagere og langt de fleste medlemmer.”

Var det et for konservativt og ufleksibelt produkt hos Codan?

”Hos Codan kunne medlemmerne få Codans produkter, og så kunne de få op til 32% i rabat. Med Djøf Forsikring kan vi være med til at påvirke, hvordan forsikringen er indrettet. Det giver en fleksibilitet, og det giver os mulighed for i højere grad at målrette tilbud til Djøf-medlemmer.”

Kan du give et eksempel?

”Fx har vi jo en studie- og dimittendforsikring. Der er fokus på rejseforsikring, erstatning af deres mobiltelefoner, iPad osv. Det er tilpasset lige præcis det, som de har brug for at få forsikret. I virkeligheden er det dér, vi taber mange forsikringskunder i dag: I overgangen fra studie- og dimittendforsikringen til det næste forsikringstilbud for erhvervsaktive. Og der vil vi fx kunne lave nogle tilbud, som bedre matcher den livssituation, man er i.”

Hvor mange medlemmer skal flyttes?

”Alle de studerende flytter vi automatisk over fra Codan til Købstædernes Forsikring, for de er teknisk set allerede kunder hos os i dag. Vi ringer til alle de erhvervsaktive, så man kan få individuel rådgivning om, hvorvidt der er penge at spare ved at skifte til Djøf Forsikring. Så kan medlemmerne selvfølgelig sammenligne med den pris, de har hos deres nuværende forsikringsselskab."

Ville det ikke være lettere bare at flytte alle?

”Jo, men det kan vi ikke. For i dag er de erhvervsaktive, som har en Codan-forsikring med en Djøf-rabat, kunder hos Codan. Så vi kan ikke tage Codans kunder og flytte dem et andet sted hen.”

I skriver i brevet til medlemmerne, at I vil trække Djøfs forsikringstilbud tættere på de øvrige medlemstilbud. Hvad betyder det?

”Når vi laver Djøf Forsikring, og når vi har ansatte i Djøf, som administrerer Djøf Forsikring, så får vi en lang række flere touch points eller møder – typisk gennem telefonen, mail eller beskeder – med vores medlemmer. Man kan eksempelvis forestille sig, at når vi snakker med et medlem om forsikringsdelen og kan se, at det hænger sammen med noget på fagforeningsdelen, så kan vi med det samme henvise direkte over til det. Det er det, vi gerne vil, så man som medlem oplever, at der er sammenhæng i de tilbud og råd, som vi har på hylderne.” 

Hvis man ringer herind og stiller et spørgsmål: Dækker min rejseforsikring dit og dat? Så skal vi kunne svare på det og give en hurtig og direkte service

Tomas Therkildsen, adm. direktør, Djøf
Tilbage i kassen

Den nye aftale er indrettet, så Købstædernes Forsikring tager sig af den forsikringstekniske del. De tager betaling for deres administration, for it-værktøj, for skadesbehandling og for at have en økonomisk reserve.

Djøf Forsikrings opgave bliver at kontakte alle medlemmer, markedsføre og formidle forsikringerne og servicere medlemmerne. Det bliver Djøf også kompenseret for, da det er udgifter, der under alle omstændigheder skal afholdes i et forsikringstilbud, fortæller Tomas Therkildsen.

”Hvis man ringer herind og stiller et spørgsmål: Dækker min rejseforsikring dit og dat? Så skal vi kunne svare på det og give en hurtig og direkte service.”

I nævner, at det er en fordel, at Købstædernes Forsikring er medlemsejet. Hvad betyder det, og hvorfor spiller det godt sammen med en fagforening?

”Købstædernes Forsikring har ikke et overskudskrav. Overskuddet bliver i selskabet, og deres eneste interesse er at levere bedst mulige forsikringer til deres kunder, fordi de er ejet af deres kunder. De har et godt administrativt setup, er kundevenlige, har en god digital løsning osv. Og vi kan med Djøf Forsikring sikre, at et eventuelt overskud kan komme medlemmerne direkte til gode.”

Den gode liberalist ville jo spørge, om man ikke netop kunne tilbyde bedre og billigere produkter, når man er økonomisk konkurrenceudsat?

”Jo, men Djøf Forsikring vil jo agere på et frit og særdeles konkurrenceudsatte marked. Der er jo alle mulige andre forsikringsudbydere, som vores medlemmer kan sammenligne med og bruge. Og det er der også mange, der gør i dag.”  

Der har i hvert fald ikke været en positiv udvikling i andelen af medlemmer, der valgte en Codan-forsikring – det var nok snarere stagneret

Tomas Therkildsen, adm. direktør, Djøf
Stagneret samarbejde med Codan

Tomas Therkildsen forklarer, at de seneste par år med corona-pandemi har rettet Djøfs blik mod medlemmernes forsikringsordninger.

Det har nemlig været gyldne år for forsikringsselskaberne, fordi der simpelthen sker færre trafikulykker, færre indbrud og færre brande, når folk kører mindre i bil og befinder sig derhjemme. Det mener direktøren, at forsikringskunderne burde have kunnet mærke.

Var Codan blevet for dyre?

”De sidste par år er måske et eksempel på en situation, hvor forsikringsselskaberne har haft en meget stor profit på de forsikringer, der har været lavet. Hvis vi selv havde kunnet stået med medlemsforsikringen i sådan en situation, så havde vi kunnet levere billigere præmier efterfølgende, fordi vi ikke skal tjene penge.”

Har der været færre Djøf-medlemmer, der valgte forsikring?

”Der har i hvert fald ikke været en positiv udvikling i andelen af medlemmer, der valgte en Codan-forsikring – det var nok snarere stagneret."

Og tror du, det havde noget med prisen at gøre?

”Ja. Prisen for en forsikring, og hvor god forsikringen er, er jo forholdet mellem, hvor meget du betaler i præmie, og hvor meget du får tilbage i skadeserstatning. Så du kan i princippet godt lave meget billige forsikringer, hvis du næsten ikke har mulighed for at få nogen erstatning tilbage. Forholdet mellem de to ting vil vi gerne lave endnu bedre.”

Læn jer tilbage

Djøf har samarbejdet med Codan om rabat på forsikringer i mere end 30 år, og mange medlemmer har benyttet sig af rabatten. Tomas Therkildsen forventer, at medlemmerne vil være nysgerrige om det nye tilbud, når det bliver konkret til årsskiftet.

Hvad forventer I af reaktioner fra medlemmerne?

”Jeg håber, at medlemmerne forsigtigt, forventningsfuldt tænker: 'Det vil jeg da gerne høre om.' Jeg håber også, at man som medlem vil se konkret på det: 'Hvad betyder det egentlig for mig?'”

Forsikring kan jo være en af de der administrative ting i livet, man ikke lige får gjort. Er der noget, du gerne vil sige til medlemmerne?

”Hvis jeg skulle sige noget, så ville jeg sige: Tag det roligt. Læn jer tilbage. Hvis I er særligt interesserede, så ring og fortæl os det, så ringer vi tilbage til jer, så snart vi har mulighed for det. Ellers læn jer tilbage og vent på, vi ringer.” 

Djøfbladet har spurgt, om Codan Forsikring vil stille op til interview om det afbrudte samarbejde med Djøf. Det har selskabet ikke ønsket, men CEO Henrik Hvid har sendt en skriftlig kommentar til bruddet:

”Fra Codans side har vi været glade for vores samarbejde med Djøf, men vi har forståelse for, at man nogle gange har behov for at ryste posen lidt. Vi ønsker Djøf alt godt fremover.”

Henrik Hvid understreger desuden, at ”alle Djøf-medlemmer med en police i Codan – med undtagelse af student- og dimittend-porteføljen – fortsætter som kunder hos os, medmindre de selv vælger noget andet.”

”I Codan tilbyder vi vores kunder ordentlige forsikringer, hurtig hjælp når der er brug for det, et godt værditilbud og et stærkt netværk af leverandører, som giver ekstra fordele. Man ved, hvad man får hos os i Codan, og det ved vi, mange vægter højt.”

 ”Vi glæder os i Codan til at tage hånd om vores kunder og er sikre på, at vi også fremover kan tilbyde dem en god pris,” skriver han. 

Kommentarer

Lars

09.10.2022 kl. 22.01

Jeg konstaterer, at Djøfs direktør stadig ikke har svaret på, hvorvidt forsikringen direkte eller indirekte bliver finansieret af kontingentet.

Har artiklen i øvrigt været i redaktionel før eller efter kritik? Der er jo ikke ligefrem kritisk journalistik.

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Ole Skotner

05.10.2022 kl. 13.00

Tak til Thomas for at ryste posen! Jeg er helt sikker på at medlemmerne kan få både billigere og bedre dækning i det nye setup. Jeg vil i hvert fald meget gerne kontaktes for at høre om mulighederne.

I 2019 skrev jeg dette indlæg i Djøfbladet, som frem til nu har været relevant: https://www.djoefbladet.dk/sitecore/content/Bladet/Artikler/2019/2/Har%20Dj%C3%B8f%20virkelig%20det%20bedste%20forsikringstilbud.aspx

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Christina Svenningsen

01.10.2022 kl. 07.38

Det var bestemt på tide, at samarbejdet med Codan blev stoppet! I 2019 fik jeg pludselig besked fra Codan om, at alle mine forsikringer ville blive fordoblet i pris - muligvis fordi jeg havde været uheldig og haft en del skader på min bil. Da jeg kontaktede Codan for at høre, om de nye helt vilde priser så også var inkl. “Djøf-rabat”, bekræftede de det. Så jeg skiftede til Topdanmark, og fik meget billigere forsikringer - også ift. prisen inden fordoblingen. Prisstigningen var tydeligvis en måde at smide mig ud af selskabet på. Det sjove var så, at en telefonsælger ringede til mig for et års tid siden for at gøre mig opmærksom på “Djøf-rabatten” og få mig som kunde igen! De havde åbenbart ikke gemt min historik i deres systemer… Det blev ikke overraskende et nej tak.

1 kommentar
1

Kanga Kandasamy

01.10.2022 kl. 11.38

Jeg har oplevet det samme. Fordoblet priser efter uheldige skader. Målet var at smide mig ud. Jeg fik gode priser i Topdanmark og er medlem i dag.

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Knud Elm-Larsen og Gurli Bonde

30.09.2022 kl. 17.12

I interviewet oplyses, at der vil blive ringet til alle erhvervsaktive, så de kan få individuel rådgivning. Gælder det ikke for pensionister, som er og har været medlemmer af DJØF i mere end 40 år?

1 kommentar
3

Philip Flou-Jensen

07.10.2022 kl. 09.21

Tak for dit spørgsmål. Alle Djøf-medlemmer bliver kontaktet i det nye år. Du finder svar på det vigtigste spørgsmål her – og du er også velkommen til at ringe til os, så vil af vores medarbejdere fortælle mere om dine muligheder.

Venlig hilsen
Philip Flou-Jensen

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Thomas Christensen

30.09.2022 kl. 13.19

Jeg glæder mig til at høre mere. Godt med en selskab som er ejet af kunderne.

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Frank Hedegaard

30.09.2022 kl. 10.48

Det var på tide. DJØF har hidtil nærmest bondefanget medlemmerne med CODANs tilbud. Min erfaring ved afsøgning af markedet ved behov for at udvide indboforsikringen med bil og sommerhus blev, at CODANs tilbud var både dyrere og dårligere end alternativer selv med den “klækkelige djøfrabat” som sagsbehandleren fra CODAN sagde og forelagt tilbuddet fra TRYG, at det kunne han godt nok ikke matche. Så meget for den rabat!!!

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Jacob Ikkala

30.09.2022 kl. 09.11

Det vil være rart og betryggende med et forsikringsselskab med en mere moderne, stabil og sikker online platform, så man kan følge sin sag online for e-mails er for usikre og Codans responstid på dem kritisabel. At ringe, f.eks. under rejser i andre tidszoner, har ikke den samme fleksibilitet og hvad der bliver drøftet skal du selv skrive ned.

Codan bruger efter sigende Scalepoint sagsbehandlingssystemet, men det er ikke blevet anvendt i mine seneste sager.

Gad vide hvor digitalt tidsvarende Djøf Forsikring er eller bliver?

1 kommentar
0

Philip Flou-Jensen

07.10.2022 kl. 09.17

Tak for dit spørgsmål. En af årsagerne til, at vi har valgt Købstædernes Forsikring som vores nye forsikringspartner, er deres gode, digitale selvbetjeningsløsning til at anmelde skader og mulighed for kontakt døgnet rundt, hvis uheldet er ude. Du finder desuden svar på de vigtigste spørgsmål om Djøf Forsikring på djoef.dk/forsikring – og du er også velkommen til at ringe til os, så vil af vores medarbejdere fortælle mere om dine muligheder.

Venlig hilsen
Philip Flou-Jensen

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Trine

30.09.2022 kl. 08.19

Spørgsmål: Har vi ikke mulighed for at skifte allerede inden nytår, så det kan få virkning fra 1. januar?

1 kommentar
4

Philip Flou-Jensen

07.10.2022 kl. 09.09

Tak for dit spørgsmål. Du finder svar på de vigtigste spørgsmål om Djøf Forsikring på djoef.dk/forsikring – og du er også velkommen til at ringe til os, så vil af vores medarbejdere fortælle mere om dine muligheder.

Venlig hilsen
Philip Flou-Jensen, kundeservice i Djøf

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Lars

30.09.2022 kl. 07.43

Svar ønskes: Hvordan sikres vandætte skodder mellem fagforeningen Djøft og forsikringen?Fagforeningsmedlemmerne skal vel på ingen måde subsidere et forsikringsselskab?

Citater fra artiklen nedenfor. Utroligt journalisten ikke forholder sig kritisk til de udsagn.

"vi har ansatte i Djøf, som administrerer Djøf Forsikring", ”Hvis man ringer herind og stiller et spørgsmål: Dækker min rejseforsikring dit og dat? Så skal vi kunne svare på det og give en hurtig og direkte service.”

2 kommentarer
2

Tomas Therkildsen

14.10.2022 kl. 10.25

Tak for dit spørgsmål. Djøf er registreret som forsikringsformidler. Frem til 1. januar 2023 formidler vi forsikringer på vegne af Codan. Herefter på vegne af Købstædernes Forsikring. Djøf skal ikke stille kapital til rådighed, og vi modtager et honorar fra Købstædernes Forsikring, der vil dække omkostningerne. Derfor vil der ikke blive anvendt kontingentkroner på aktiviteten. Du kan finde yderligere information om Djøf Forsikring på djoef.dk/forsikring.
Med venlig hilsen
Tomas Therkildsen, adm. direktør i Djøf

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Trine

30.09.2022 kl. 08.16

Jeg har ikke noget med det at gøre, men der bliver jo tale om at DJØF forsikring er et selvstændigt selskab. Så ingen sammenblanding i økonomierne. Samme setup har Dansk Musiker Forbund med DMF forsikring.

1 kommentar
2

Lars

30.09.2022 kl. 18.56

Det kan tænkes, men det kræver jo, at alle de djøf medarbejdere, som skal tage telefonen er djøf forsikring medarbejdere. Alternativt skal djøf have betaling per medarbejder time. Hvor mange timer har direktøren brugt på forsikringen?
Et andet spørgsmål er, om djøf skal stille kapital til rådighed.
Det bliver interessant at høre bestyrelsens holdning og om direktøren kan svare.

1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.