Iværksætter

"Planen er, at vi om 10 år kan sælges for et trecifret millionbeløb"

20-06-2022
2 min.
Frederik Riber Larsen (i midten) er stifter og direktør i Arriber, hvor han arbejder sammen med Alexander Friis Sharif (t.v.) og Simon Holm Madsen. PR-foto: Jonathan Gangoso/Arriber

”Man må kunne gøre det her nemmere,” tænkte Frederik Riber Larsen om sit praktikjob i Barcelona. Den tanke har han forvandlet til et travlt konsulentfirma. Så nu kniber det med at komme til forelæsningerne på CBS.

I 2019 var Frederik Riber Larsen i praktik på det danske handelskontor i Barcelona, der rådgiver danske virksomheder i, hvordan de begår sig på det spanske marked. Med sig i bagagen havde han en bachelor i spansk erhvervssprog fra Copenhagen Business School (CBS).

Men han oplevede, at rådgivningen ofte var bureaukratisk og begrænset i forhold til virksomhedernes behov. Det måtte man kunne gøre nemmere. Han ringede til sin studiekammerat Simon, der var i praktik på handelskontoret i Berlin for at høre, om han havde samme erfaring.

”I Danmark har vi flere hundrede tusinde små og mellemstore vækstvirksomheder med eksportpotentiale. Men sprog og kultur er ofte en stor udfordring. For hvis ikke de kan forstå kundernes behov og kommunikere med dem, kommer de ikke til at eksportere til udlandet,” siger Frederik Riber Larsen.

”Kulturen varierer meget fra land til land. Fx er man Des med folk i Tyskland, når man bliver introduceret til dem. Og fordi vi har boet i Tyskland og Spanien, så kender vi landene og opbygget et netværk i erhvervslivet der,” supplerer Simon Holm Madsen.

Studiet kommer i anden række

Da de to CBS-studerende kom hjem fra praktikopholdet, gik de i gang med at sætte sig ind i lovgivningen for virksomheder i Spanien og Tyskland. Og efter en masse møder med danske virksomhedsledere startede Frederik Riber Larsen konsulentfirmaet Arriber i 2020. Navnet kommer af det spanske ord 'arriba', der betyder op eller fremad, og kunderne tæller både tech-virksomheder, tekstilfirmaer, sportsprodukter og drikkevarer.

”Vores kunder er små og mellemstore virksomheder med vækstpotentiale, som ikke har ressourcer til en eksportchef. Nogle har brug for en markedsanalyse, mens andre har behov for mødebooking eller kontakt til messer og lignende. Vi fungerer som deres eksportagent. Og hvis de får succes, får vi også succes,” siger Frederik Riber Larsen.

Han lægger ikke skjul på, at de sidste to år har været benhårde, fordi Arriber har skullet skaffe sig nye kunder. Det første år alene har han holdt over 50 kaffemøder med potentielle kunder. Af samme årsag er kandidatstudiet på CBS ofte kommet i anden række.



”Jeg var ikke til nogen forelæsninger sidste semester. Vi har knoklet de sidste to år og holder ikke sommerferie i år. Men vi har været i tæt dialog med 20 virksomheder i Tyskland og Spanien, som har brug for rådgivning for at vækste på nye markeder. Vi har fået en masse erfaring, men også begået en masse fejl, som vi har lært af,” siger han.

Efter sommerferien bliver Arriber til et anpartsselskab, så de kan få en investor ombord og få digitaliseret samarbejdet med virksomhederne. Og på længere sigt er ambitionerne skyhøje.

”Når virksomheder skal udvide til et nyt land, vil vi gerne være dem, man går til. Så vi får brug for internationale studerende som konsulenter. Og planen er, at Arriber om 10 år kan sælges for et trecifret millionbeløb,” siger Frederik Riber Larsen.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.