Brevkasse

Chefen bremser min udvikling med skodopgaver

08-06-2022
2 min.

"Jeg er begyndt at tvivle på, om jeg er på den rette hylde. Jeg er 27 år, cand.merc., og jeg har haft gode job undervejs i studierne. Nu arbejder jeg 60+ timer om ugen, får kun opgaver, der låser mig i min udvikling, og min leder tager ikke hånd om mig."

Efter knap ét år som graduate i et konsulenthus er jeg begyndt at tvivle på, om jeg er på den rette hylde. Jeg er 27 år, cand.merc., og jeg har haft gode job undervejs i studierne. Nu arbejder jeg 60+ timer om ugen, får kun tilbudt skodopgaver, hvor jeg er låst i min udvikling, og min leder tager ikke hånd om mig. Jeg er kort sagt presset, og jeg frygter, at min karriere går i smadder. Hvad gør jeg?

 

Kære medlem

Det, du oplever, er helt normalt. Du har forladt studielivet og er nu i jobstartsfasen. Din tvivl og dit ubehag fortæller dig, at du nu skal stoppe op og være nysgerrig på, hvad der gør dig godt i dit arbejdsliv. Her er nogle råd til, hvordan du selv kan tage hånd om din situation (når nu din leder fejler).

At du siger 'skodopgaver' er godt begyndt. Men det er som bekendt kun halvt fuldendt.

Du skal skridtet videre, og det kommer du ved at gøre tre ting:

Punkt 1: Du skal definere de opgaver, du er glad ved, og som du er god til. Bemærk 'glad ved' og 'god til' – altså kombinationen. Er dét fx analyse, at drive projekter, rapportering, kundekontakt, idéudvikling, undervisning, at skrive, at databehandle eller nogle helt andre ting?

Punkt 2: Dernæst skal du definere, hvilke opgaver du er glad ved, og som du tænker, du kan blive bedre til. Du er nu for alvor på vej til at tage hånd om din egen udvikling. Ikke din chef, ikke dine kolleger, ikke dine venner, men du skal definere, hvad du har lyst til at blive bedre til, fordi det giver mening for dig og for det, du vil med dit (arbejds)liv. Har du fx en drøm om en dag at blive selvstændig: Hvad skal du inden da udvikle på i din karriere, for at du kan realisere netop dét i fremtiden? Skal du være bedre til salg, til regnskab, til strategiske relationer, funding, go to market ... fordi det giver mening for dig og dine behov? Hvor og hvordan kan du finde de muligheder for at udvikle dig, der hvor du er i dag?

Og endelig punkt 3, som er det nemmeste, når du har gjort dit forarbejde godt: Handl! Med dine svar i hånden skal du nu finde ud af, om det er værd at blive, hvor du er, eller om du skal ændre på noget dér, hvor du er.

Kan du med ovenstående 'god-til' og 'glad-ved'-afklaring begynde at ane muligheder i konsulenthuset, hvor du er, skal du søge at få dem i spil for dig dér. Måske skal du prioritere din arbejdstid, pege på/nuppe de sager, der skal på dit bord, ændre, opsøge noget eller nogle mere end andet eller andre, investere din sparsomme ekstra tid relevant, tage den vigtige og ærlige snak med din chef/kolleger…

Er mulighederne uden for rækkevidde, skal du søge væk og bringe dig selv derhen, hvor de er. Godt for dig – og ærgerligt for din uopmærksomme chef.

Tjek i øvrigt Djøfs Trivselstest – dér finder du god inspiration til arbejdet med at justere balancerne i arbejdslivet.

Med venlig hilsen
Frederik Iuel, chefkonsulent i Djøf Karriere og Erhverv 

Kommentarer

Anne Petersen

17.06.2022 kl. 15.05

Hvis jeg var spørgeren, ville jeg være meget bekymret for, om jeg indgik i deres fremtidsplaner. Vedkommende har haft gode studiejobs og burde derfor ikke være helt grøn og skulle derfor kunne få mere udviklende opgaver på nuværende tidspunkt. Lønnen som graduate plejer ikke at være voldsomt høj, så måske bliver spørgeren udnyttet som billig arbejdskraft på rutineopgaver.
Måske satser de på, at spørgeren selv siger op. Det er billigere, i modsætning til en fyring med 3 måneders opsigelse + den uro det kan skabe hos de øvrige ansatte.

Men som sædvanen tro ved disse offentliggjorte spørgsmål og svar, virker det til, at DJØFs konsulenter lever i en parallelverden, hvor alle chefer er gode og fornuftige og man kan tale sig frem til en god løsning.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Stig Yding Sørensen

10.06.2022 kl. 10.20

60 timer om ugen er ikke ok, hvis det er hver eneste uge. Men tæl lige efter. Det lyder vildt. Der er andet i livet end at arbejde altid. Det gør kun robotter.

Det kan være du har ret i, at du har et skod job. Din chef kan være en idiot - eller du har misforstået virksomhedens opgave.

I mange erhverv er der en 2-3 årig oplæringsproces for nyuddannede akademikere, hvor man er i lære. Selv 12-tals studerende er sjældent 12-tals fuldbefarne medarbejdere. Fx har de fleste aflært evnen til at skrive forståligt.

At være en dygtig studerende er højt værdsat på studiet, men ikke det samme som en dygtig medarbejder - og senere er det at være en dygtig medarbejder ikke det samme som at være en dygtig chef (ofte misforstået).

Eksamensbeviset er adgangsbilletten til job og karriere - men for langt de fleste rækker den kun til bagerste række - og retten til at være med og lære. I et hvert arbejde en del rutine - og ja - det falder oftere til de yngre medarbejdere end til de mest erfarne. Med tasken fuld af 12-taller kan det være svært at forstå, at alt hvad man laver ikke er guldrandet i første hug. Men det er det sjældent.

Vær vågen, interesseret, nysgerrig, produktiv, omhyggelig, hurtig, dygtig, løs opgaverne, vær glad - og vær en god kollega. Lær dit fag. Og få dig noget fritid og andre impulser end arbejde, arbejde, arbejde. Det giver respekt.


Held og lykke med det.

0 kommentarer
12
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Thomas

10.06.2022 kl. 09.31

60+ timers arbejde om ugen … Jeg synes, det er lidt vildt, at DJØF ikke stiller spørgsmålstegn ved det.

Det kan ikke være sundt, at arbejde så meget, uge efter uge efter uge.

Derudover er det næppe effektivt. Måske er det derfor, at vedkommende ikke får interessante opgaver. Chefen tager arbejdshesten for givet.

Prøv at arbejde 37 timer om ugen. OK at tilføje et lille plus til de 37, når der er ekstraordinært travlt - eller chefen kommer med en særlig spændende opgave.

Nogle gange har chefer mere respekt for medarbejdere, som også har et liv uden for arbejdspladsen, og som kan finde ud af at prioritere og sige fra - uden selvfølgelig at blive en evindelig brokkerøv.

0 kommentarer
6
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

H

10.06.2022 kl. 09.20

Sjovt, jeg tænkte præcis det samme. Fyren beder om redskaber til at tackle sin situation, det synes jeg er modent og positivt. Og jeg er 50+...

1 kommentar
3

Klaus

17.06.2022 kl. 11.18

Lidt forældet at antage at det er en fyr, men ellers enig :)

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Alexander Clarke

10.06.2022 kl. 09.06

Synes normalt at de her svar godt kan være lidt mærkelige, men må virkelig give “Thumbs Up” til dette svar fra Djøf!

De fleste starter ud med at lave en del skodarbejde. Jeg har selv været i Investment Banking, og jeg har brugt hele dage, ofte uger, på at rette logoer til på et slide eller lave røvkedelige Google searches eller gå igennem uendelige lister med potentielle targets. Desuden bliver man nærmest brugt som PA af sin chef.

Jeg hadede det. But little did I know.

Der er en grund til at man får skodopgaver i starten. 1) Du lærer attention to detail 2) Der er enorm værdi i hurtigt at samle, forstå og kommunikere information 3) HVIS (og kun hvis) du kan se dig selv i spejlet og bekræfte at du aldrig laver fejl i dine opgaver, og du udfører dem hurtigt og til UG hver gang, så skal du spørge om flere udfordringer.

Hvis du så stadig ikke får flere udfordringer, skal du overveje om du er det rigtige sted.

Jeg havde engang en mentor der sagde: “it’s your job to make your boss look good. If you do that, and he doesn’t reward you for it, it’s your job to find another boss”.

Når det er sagt, så bliver man bliver ikke direktør med det samme. Forfremmelser og mere ansvar kommer typisk når man igennem et par kvartaler konsistent har vist at man kan levere. Husk på, at du stadig er på laveste niveau, så grunt work er et basis-vilkår.

Jeg sidder i en god lederstilling i en software virksomhed og kan afsløre en vild hemmelighed: jeg laver stadig f***ing meget grunt work. Og mine venner i prestigefyldte kapitalfonde og investeringsbanker laver grunt work. Med grunt work kommer forståelse, og som konsulent skal du leve af at sælge din viden. Ingen gider at købe rådgivning fra én, som ikke er ekspert. Så når du sidder kl. 22 og omarrangerer logoer på et slide, så brug den ekstra time på at genbesøge de logoer du ikke kan huske. Se hvilken position de spiller i markedet, hvordan deres offering er, hvordan og hvorfor er det gået for virksomhederne som det er de seneste år.

Hvis du gerne vil køre en vild karriere er mind råd derfor: sæt dine timer op til 70 om ugen (60 timer er rookie numbers). Print alt du laver og læs igennem for fejl. Tænk de ting du laver ind i en større sammenhæng. Gør din chefs liv nemmere og ikke sværere. Kommuniker dine succeser.

Og hvis du efter 1/2 år mere stadig ikke er der, så skift til noget andet.

0 kommentarer
10
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Ole

10.06.2022 kl. 07.53

Du kunne starte med at blive voksen, og ikke forvente at andre skal curlinge dig i dit arbejdsliv - især ikke hvis du vil have karriere.

1 kommentar
4

Marianne Nyborg Carl

10.06.2022 kl. 08.19

AV
Hvad f….. er det for en tilbagemelding til et ungt menneske, som viser mod nok til at bede om hjælp med at håndtere sin situation. Som jeg tolker dit svar, så tænker (håber) jeg, du mener det godt - men det er ikke særlig konstruktivt at kommunikere på den måde - og det er ikke med til at give vores unge det bedste afsæt på et godt, sundt og langt arbejdsliv.

Så herfra - følg rådene fra Djøfs konsulent - på den måde tager du ansvar for dit liv og din karriere.

Held og lykke

1 kommentar
15

Hans

10.06.2022 kl. 09.18

Det samme svar, som jeg ville give...! Det er da fuldstændig standardvilkår, som der bliver brokket over.
Seriøst! Hvis du er 27 år gammel og uden et gram erfaring (brokket afslører dét) og henter en gage hjem fra den høje percentil i befolkningen - ja så har du også valgt at lave arbejde 'som ikke udvikler dig' og have en chef, der er fløjtende ligeglad. Det er ikke din mor, du arbejder for. Det er kapitalen. Din egen kapital.

Vi er så også enige om at DJØFs svar er mere konstruktivt, men det skjuler root cause, så det vil næppe løse problemet heller.

1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt