Brevkasse

Min nye chef er træls. Hvordan får jeg det til at fungere?

9.5.2022

af

Illustration: Djøf

Illustration: Djøf

"Min drømmechef har fået nyt job, og den nye chef og jeg er ikke det perfekte match. Men opgaverne, kunderne og kollegerne fejler ikke noget, så jeg vil ikke skifte job, som mange ellers råder mig til. Så hvordan lever jeg med ham?"

Min drømmechef gennem tre år har fået nyt job, og ham den nye chef og jeg er ikke det perfekte match. Men jobbet, opgaverne, kunderne og kollegerne fejler ikke noget. Tværtimod! Så jeg har ikke lyst til at skifte job, hvad mange ellers råder mig til. ”Møgchefer er ikke værd at arbejde for,” siger de. Så spørgsmålet er, hvordan jeg ’lever med ham’, uden at det får fat i mig og min arbejdsglæde.

 
Kære medlem

For mange af os er det naturligt at springe på benene-på-nakken-scenariet, når fænomenet ’dårlig chef’ rammer os. Men som du selv er inde på, er det ikke sikkert, det er det rigtige at gøre i første omgang. Så ja, giv det en chance!

Det gør du på følgende aktive vis:

Lær din chef mere at kende. Overvej fx, hvilken leder han er: Er han involverende-demokratisk, bestemmende-autoritær, en laissez faire-leder eller en detaljeorienteret micro-manager? Måske en kombination. Overvej også din chefs egen situation, erfaring, personlighed, ambitioner, hans egen chef mv. På den måde kan du blive bevidst om hans styrker, hans fokus og det, han bliver målt på. Får du styr på dét, kan du nemmere navigere i forhold til ham og bruge ham, hvor det giver bedst mening – for jer begge.

Vid også, hvad du selv er for en medarbejdertype: Er du fagnørden, der ønsker at være dygtig på dit område? Er du udviklings-konsulent-typen, der nyder samarbejder og projekter? Er du afslutteren og fixeren, der elsker at springe fra opgave til opgave? Eller måske går du selv efter at blive chef en dag? Brug det til at være bevidst om dine egne foretrukne præferencer og behov i din opgaveløsning og karriere. Med andre ord skal du få tydeliggjort, hvad dine foretrukne arbejdsmetoder er. Så kan du kommunikere dine behov, styrker og præferencer klart, når du og chefen er i kontakt med hinanden.

Har du fx en laissez faire-leder, så ros ham for de vide rammer, han giver dig (hvis du altså trives med det) – og så kan du sparre med en anden kollega (for det kan du formentlig ikke få hos din chef her), der kan hjælpe dig med retning og fokus, når du har brug for det. Send evt. din afslappede chef en orienterende mail om det, du har besluttet at gøre.

Som det sidste vil jeg opfordre til, at du går opmærksomt planlæggende til værks omkring jeres møder. Prøv at tage ansvar for, at jeres møder (tilfældige såvel som planlagte) bliver frugtbare. Kobl dine løsninger, forslag og processer til din chefs og dit hus’ kerneforretning. Vær eksplicit om dine behov: Har du brug for beslutninger, perspektiver, rammer, anvisninger, idéer, godkendelse, bare at sige noget højt... Og hold dig aldrig tilbage i forhold til at konkludere med dit perspektiv: ”Tak for snakken, chef. Det, jeg tager med fra vores møde, er, at... og det kan jeg bruge til...”

Prøv i øvrigt Djøfs trivselstest, hvor din relation til din chef også frames.

Med venlig hilsen
Frederik Iuel, chefkonsulent i Djøf Karriere og Erhverv 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Dommerudnævnelsesrådet
Job
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Job
KL - Kommunernes Landsforening
ANNONCE

Kommentarer

Anne Petersen
sidste år
DJØF-konsulenten giver nogle meget fornuftsprægede råd, men jeg mener, at spørgeren skal være meget forsigtig. For ubehagelige chefer kan opføre sig meget uforudsigeligt og ikke sport fornuftsstyret. Den foreslåede tilgang kan risikere at eskalere det dårlige samarbejde. Det er meget nemt og billigt at fyre ansatte i Danmark. Særligt hvis du ikke har været ansat særlig længe. Spørgeren har en længere anciennitet og har formentligt en vis beskyttelse i de protester en fyring vil afstedkomme hos kollegaerne. Det ledere gør i stedet, er at mobbe medarbejderen til en sygemelding. Når der er gået tilpas lang tid, kan afskedigelsen begrundes i sygdom og manglende evne til at varetage jobbet og allervigtigst – medarbejderen er gledet lidt ud af hukommelsen på de øvrige ansatte og fyringen kan ske uden så meget oprør. Hvis det var mig der skulle give et råd? Tjah – kan man satse på, at lederjobbet er en affyringsrampe, og at lederen snart får et andet job? Hvis det tenderer til at blive slemt, må spørgeren hurtigst muligt finde et ny job, inden en sygemelding.
Mikkel Wendelboe Toft
sidste år
Hej Frederik, tak for en fin artikel om en relevant problemstilling. Jeg vil tilføje en opfordring til medarbejderen om at søge sparring omkring situationen. Evt. hos sin fagforening eller hos sådan en som mig - en professionel mentor. Medarbejderen kan nemlig hurtigt ende i en svær situation hvor de løsningsforslag som du oplister, er svære at navigere i - det er en kompleks analyse som skal laves, og der er mange handlemuligheder og positioner som kan indtages.