Bliv set
13.12.2022
af
Nicolai Foldgast
Foto: Nate Meepian/Shutterstock
For studerende kan LinkedIn være en effektiv genvej til arbejdsmarkedet. Men hvordan laver man en god profil, når man stadig ikke er færdig med at studere? Vi har spurgt en ekspert til råds.
Der kan være mange veje til et fedt studiejob eller til at få det første fuldtidsjob efter studiet. En af dem er LinkedIn, der kan åbne døre for dig både nu og senere i karrieren.
Det ved Emilie Stenestad Emde en masse om. Hun er chefkonsulent i Djøf, og hun har i adskillige år undervist og rådgivet i brug af LinkedIn – både for studerende og færdiguddannede.
”Når man søger job, er det vigtigt at have en god LinkedIn-profil, da de fleste arbejdspladser kigger på éns profil, når de rekrutterer. Derudover åbner det også op for at blive kontaktet uopfordret. En god LinkedIn-profil er så at sige en investering i éns fremtid og karriere,” forklarer hun.
LinkedIn er ikke blot et udstillingsvindue for dig som studerende. Platformen kan også bruges aktivt i jobsøgningsprocessen, hvilket en Djøf-undersøgelse fra i år vidner om. Her svarede omkring 1.000 nyuddannede Djøf-medlemmer bl.a. på, hvordan de havde ledt efter job og mulige arbejdsgivere.
Omkring 45% havde LinkedIn med på deres liste, og platformen var derfor den fjerdemest hyppige kanal – kun overgået af jobformidlingsportaler, annoncer på nettet og jobagenter.
Vis dine kompetencer fra start
Men hvad gør du så for at lave en attraktiv LinkedIn-profil, der gør et godt indtryk på arbejdsgivere?
Emilie Stenestad Emde har syv gode råd i ærmet, og dem kan du blive klogere på nederst i artiklen.
Ét af rådene handler eksempelvis om at skabe et godt og overskueligt udstillingsvindue i toppen af din profil.
”Din headline skal afspejle dine kompetencer og uddannelse. Det er det første, man ser, så det er vigtigt at gøre det så overskueligt og interessant som muligt,” forklarer hun.
Hent inspiration hos andre
Et andet tip fra chefkonsulenten er at være opsøgende og hente inspiration fra andre LinkedIn-profiler. På den måde kan du få et indblik i, hvad der fungerer godt hos andre, hvad der med fordel kan tilføjes til din egen profil, og hvad du eventuelt kan slette.
Den tilgang giver god mening for 23-årige Johanne Trock Dahlkild. Hun er 3. semestersociologistuderende på Københavns Universitet, og siden oktober har hun også været studentermedhjælper ved Sociologisk Institut selvsamme sted. Johanne Trock Dahlkild kalder sig selv for en forholdsvis passiv LinkedIn-bruger, men hun henter inspiration hos andre, når hun i ny og næ logger ind.
”Jeg er ikke så proaktiv på LinkedIn, men hvis folk har været inde på min profil, går jeg tilsvarende ind på deres for at hente inspiration til, hvordan jeg kan strukturere min profil. Her føler jeg, at less is more fungerer godt. Det kan hurtigt virke for rodet og uoverskueligt, hvis der er alt for mange ting på profilen, så jeg har løbende skåret min egen til,” siger hun.
Johanne Trock Dahlkilds profil består primært af hendes uddannelser, cv og frivilligt arbejde, men på længere sigt vil hun tilføje endnu mere – bl.a. via de prædefinerede kompetencer, man kan tilføje for nemt og overskueligt at angive, hvad man er god til.
”Det kommer nok løbende, i takt med at jeg kommer længere ind på studiet, får flere kompetencer og bliver afklaret med, hvilken sociologisk retning jeg vil gå. Hermed er det også nemmere vælge de kompetencer, jeg vil fremhæve,” siger hun.
Emilie Stenestad Emde vil ikke anbefale et decideret antal mellem de 5-50 prædefinerede kompetencer, du kan tilføje til din profil. Det vigtigste er, at du får dækket hele dit faglige felt.
”Selvom det kan virke tosset at indtaste prædefinerede kompetencer, så er det vigtigt, da det bl.a. er med til at styrke din profil – især i samspil med din headline og om-afsnittet,” siger hun.
Endnu et godt råd fra Emilie Stenestad Emde er at være proaktiv på LinkedIn. Der kan nemlig komme en masse brugbart ud af at være nysgerrig og opsøgende på andre personer og virksomheder.
”Det opfattes på ingen måde som ’stalking’, men snarere som faglig interesse. Det er godt at være proaktiv, da man på den måde viser aktivitet, hvilket øger sandsynligheden for at blive set,” forklarer hun.
Lige nu og her føler Johanne Trock Dahlkild ikke, at det vil give mening at være opsøgende og udvide netværket, da hun endnu ikke er afklaret med, hvilken sociologisk retning hun vil gå i, og hverdagen allerede er fyldt godt ud med studie og arbejde. Men der går ikke lang tid, før hun vil være mere proaktiv.
”På 5. semester vil jeg gerne i et praktikophold, så det er nok godt allerede på 4. semester at begynde at skærpe min profil endnu mere, være proaktiv for at få flere forbindelser til personer og arbejdspladser inden for den gren af sociologien, jeg vil specialisere mig i,” siger hun.
1) Headlinen skal afspejle dig: Her skal du skrive, hvad du er i gang med at studere, og hvilke kompetenceord der kan knytte sig til uddannelsen.
2) Om-afsnittet skal være overskueligt: Her skal du uddybe dine faglige interesser. Det er fint at skrive en sammenhængende tekst med et-to bulletpoints for at lette det visuelle.
3) Vær eksplicit om karrierepauser: Hvis du har huller i dit cv grundet flere måneders sabbat, frivilligt arbejde i udlandet eller lignende, er det en god idé at skrive det ind, så arbejdsgiverne bedre kan forstå hullerne.
4) Nuancér din uddannelse: Hvis du har engageret dig i frivillige projekter på studiet eller skrevet større opgaver som bachelor eller lignende, så skriv det ind på din LinkedIn-profil. Det er også her, du kan nævne forløb, sommerskoler, højskoler etc.
5) Tilføj de prædefinerede kompetencer: Det gælder om at tilføje så mange af de kompetencer, som passer på dig – måske 20 stykker.
6) Vælg et ordentligt billede: Det skal være et professionelt billede, hvor det kun er dig, som er på billedet. Ifør dig påklædning, der matcher den branche, du ønsker at arbejde i fremadrettet og så er det bedst med helt neutrale baggrunde – fx en hvid væg. Kameraerne på smartphones er helt fine til at tage den her slags billeder.
7) Vær proaktiv: Søg rundt på LinkedIn og bliv klogere på virksomheder, arbejdspladser og mulige kontakter. Det opfattes på ingen måde som ’stalking’, men snarere faglig interesse. Det er godt at være proaktiv, da du på den måde viser aktivitet, hvilket øger sandsynligheden for at blive set. Det er også en god idé at tilføje kontakter, du ikke kender, men som du har en eller flere fælles forbindelser til. Netværk er vejen frem! Derudover kan det også give inspiration til din egen profil.
Kilde: Emilie Stenestad Emde, chefkonsulent, Djøf
Ledige stillinger