Brevkasse

Hvordan bruger jeg referencer, når jeg søger job?

28-11-2022
2 min.

"Er det rigtigt, at alle arbejdsgivere vil have referencer, og hvordan håndterer jeg det på en god måde?"

Jeg sidder i en uopsagt stilling, men skal til et par jobsamtaler i den kommende tid. Jeg har hørt, at man altid skal have referencer klar – og gerne fra en chef. Men jeg synes, det er lidt kompliceret, når jeg sidder i uopsagt stilling. Er det rigtigt, at alle arbejdsgivere vil have referencer, og hvordan håndterer jeg det på en god måde?

 

Kære medlem

Tak for et meget relevant spørgsmål. Du kan nemlig godt komme galt af sted, hvis du ikke har helt styr på dine referencer, eller hvordan du bruger dem.

Når du er jobsøgende, er det en god idé, at du – allerede mens du skriver ansøgningerne – overvejer, hvem du kan bruge som reference, og får lavet klare aftaler om, hvad og hvilke temaer dine referencer skal udtale sig om. Det kan være din faglighed og dine kompetencer, hvordan du er som kollega eller samarbejdspartner – eller nogle helt specifikke forhold, som er centrale for stillingen.

Det kan også være en idé at skrive i dit cv, at der kan tages referencer på dig efter aftale. Ikke fordi alle arbejdsgivere tager referencer, men mange gør, og det kan være en obligatorisk del af ansættelsesproceduren. Du signalerer dermed tydeligt, at du har forberedt dig, og at du har arbejdsrelationer, som kan stå inde for dig og dine kompetencer.

Oftest vil en ny arbejdsgiver gerne høre fra en tidligere leder eller chef, som kender dig godt, og som du har haft inden for de seneste par år. Men en chef fra et højere niveau eller kollega kan også være relevant. Udfordringen opstår, når du sidder i uopsagt stilling, for så skal du naturligvis ikke bruge din chef som reference, medmindre der er en klar og åben dialog om, at du er jobsøgende.

Det er imidlertid de færreste, der har det. Så må du tilbage til en tidligere leder eller chef, som ikke ligger for langt tilbage i tiden, og som også har relevant kendskab til dig, i forhold til hvad din nye arbejdsgiver vil tage en reference på. Alternativet kan være mere aktuelle kolleger, som du har et særlig godt samarbejde med, og som har et godt kendskab til din faglighed, dine kompetencer og egenskaber.

Referencerne kommer ikke i spil før i slutspurten, og det er først her, du behøver at oplyse, hvem dine referencer er. Hvis du ikke har talt med dem for nylig, så brief dem om, at en potentiel arbejdsgiver vil tage en reference, og om hvilket tema, hvis du ved det. For en kommende arbejdsgiver kan en god reference være det, der slår sømmet i, så du får jobbet.

Så undervurdér ikke dine referencers betydning. Og brug lidt tid på at udvælge dem og tale med dem om deres opgave.

Med venlig hilsen
Dorte Gotthjælp Nielsen, chefkonsulent i Djøf 

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.