Brevkassen

Kan jeg godt sige op uden at have min nye kontrakt?

3.8.2022

af

Illustration: Djøf

Illustration: Djøf

Det er blevet best practice, at HR sender en mail med de relevante oplysninger om jobbet, som man bedes kvittere for. Men læs mailen grundigt igennem for uoverensstemmelser.

Jeg har fået tilbudt et job i en statslig styrelse. Min løn og titel er færdigforhandlet, og de fleste vilkår bør være på plads. Problemet er, at jeg ikke har fået min kontrakt endnu. Ifølge HR-afdelingen, som jeg har været i dialog med, er det normal procedure, at kontrakten først kommer efter et par uger, og at jeg godt kan sige min stilling op, fordi jeg har en mail, hvor det hele er ridset op. Men er det rigtigt? Jeg vil gerne være helt sikker.

Kære medlem

Grundet travlhed i HR-afdelingerne er det mange steder – både i det offentlige og i det private – ikke muligt at have en kontrakt klar, når man tilbyder kandidaten jobbet. I stedet er det efterhånden blevet best practice, at den HR-konsulent eller chef, man er i dialog med, sender en mail med de relevante oplysninger om jobbet, som man bedes kvittere for. Du vil så senere få en kontrakt, som du også har lovkrav på.

Juridisk set vil et stillingstilbud i en mail være et tilbud om ansættelse på de vilkår, der nævnes i mailen – og det, der følger af AC-overenskomsten, da du oplyser, at du skal ansættes i en styrelse. Hvis du accepterer tilbuddet, vil det aftaleretligt blive set som tilbud og accept. Som udgangspunkt kan du derfor godt opsige din nuværende stilling, hvis du kan acceptere de vilkår, I er blevet enige om, og styrelsen vil på samme måde være bundet af sit stillingstilbud.

Når jeg skriver 'som udgangspunkt', er det, fordi der som oftest er en undtagelse til hovedreglen. Det kan være vilkår, som fremgår af den kontrakt, du får, men som I ikke har berørt ved samtalerne eller i lønforhandlingen.

Et klassisk eksempel er, at I har talt forbi hinanden om lønnen: Når du modtager kontrakten, indser du, at lønnen er inkl. pension, selv om du havde tænkt beløbet som et nettobeløb, da du fremlagde dit lønudspil.

I den private sektor kan det fx være konkurrencebegrænsende klausuler, der ikke er blevet nævnt i rekrutteringsforløbet, men som havde været en deal-breaker for dig, hvis du havde kendt til dem.

Med andre ord er det essentielt, at alle relevante vilkår bliver nævnt i mailen med jobtilbuddet, og at du – hvis du er i tvivl – skriftligt stiller spørgsmål til HR eller din nye chef. Du kan selvsagt prøve at genforhandle vilkår, selv efter at du har sagt din stilling op og evt. er tiltrådt i dit nye job, men hvis det ikke lykkes, kan det medføre en dårlig start og relation til chefen.

Når du har modtaget tilstrækkeligt med informationer om dine kommende vilkår, vil du kunne opsige dit nuværende job med dit varsel på løbende måned plus en måned, medmindre du har et forlænget varsel i din kontrakt.

I Djøf vil vi gerne hjælpe med at vurdere, om du som led i en rekrutteringsproces har fået tilstrækkeligt med oplysninger til, at du kan opsige din stilling. Du er – som altid – velkommen til at kontakte vores rådgivning på 33 95 97 00 eller skrive til djoef@djoef.dk.

Med venlig hilsen
Christine Stemann Johansen, chefkonsulent i Djøf

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet