Ny på kandidaten
27.7.2022
af
Nicolai Foldgast
Privatfoto
Da Anne-Sofie Frederiksen gik fra bachelor- til kandidatstuderende, skulle der mentalt arbejde til for at fordøje overgangen. Hun gik fra følelsen af at være på toppen af det hele til at starte forfra.
Selv om overgangen fra bachelor til kandidat er en naturlig del af de fleste studerendes universitetsuddannelse, kan det være en stor forandring at begynde sine kandidatstudier.
25-årige Anne-Sofie Frederiksen er netop blevet uddannet cand.merc. i strategic communication fra Aarhus BSS. Inden da læste hun en bachelor i marketing and management communication samme sted. Når hun husker tilbage på sin overgang fra bachelor til kandidaten, er der især én ting, som træder frem.
”Det var svært at komme i gang igen, da man jo sluttede på toppen med sit bachelorprojekt, og så skulle man lige pludselig starte helt forfra – sådan følte jeg det i hvert fald. Jeg døjede med en del celebration-blues, som jeg skulle tackle, før jeg kunne føle mig til rette på kandidaten,” siger hun.
Hun var ikke den eneste studerende, der oplevede en følelse af tomhed og meningsløshed ved at skulle starte forfra. Da bachelor-tømmermændene havde lagt sig, kunne hun hurtigt fornemme en tendens: Næsten alle hendes medstuderende på kandidaten havde samme følelse.
Midtvejs på første semester af kandidaten havde de værste bekymringer dog fortaget sig via støtte og lange samtaler med medstuderende, hvor der netop kunne gives los på tanker og frustrationer.
”Det hjalp at blive bevidst om, at jeg ikke var den eneste med de tanker. Derudover gjaldt det også om at hanke op i sig selv og komme igennem det, for det var jo ens eget valg at læse kandidaten,” forklarer hun.
En måde at komme celebration-blues i forkøbet ville have været bedre kommunikation fra universitet til studerende, mener Anne-Sofie Frederiksen. Hun og hendes medstuderende savnede en bedre introduktion til overgangen fra bachelor til kandidat.
”I løbet af vores introforløb på kandidaten kunne universitetet eller en af de ældre kandidatstuderende måske have været ude og holde et oplæg om fænomenet. Og måske endda også berolige os ved at sige: ’Hør her, det er ganske naturligt at opleve den her følelse, men hæng i, for så skal det nok gå alt sammen.’ Jeg tænker uden tvivl, at jeg og mine medstuderende ikke har været de første med disse følelser,” lyder det.
Det krævede lidt tilvænning og selvdisciplin i forhold til egen læring. Her skulle jeg være proaktiv og lave aftaler med medstuderende, hvor vi kunne diskutere pensum.
Anne-Sofie Frederiksen
Rent fagligt følte Anne-Sofie Frederiksen ikke, at fagene var meget sværere på kandidaten. Det var så at sige en overbygning og videreudvikling på et solidt fundament fra bacheloren. Hun understreger, at underviserne også var rigtig gode til at få alle med ombord, da ikke alle studerende havde den samme bachelor som baggrund.
Noget, der dog kom lidt bag på hende i overgangen fra bachelor til kandidat, var det færre antal timer med holdundervisning.
”Jeg savnede virkelig holdundervisningen, da jeg får meget ud af at diskutere stoffet med medstuderende. Det krævede lidt tilvænning og selvdisciplin i forhold til egen læring. Her skulle jeg være proaktiv og lave aftaler med medstuderende, hvor vi kunne diskutere pensum,” siger hun.
På de fleste kandidatuddannelser er der en stor grad af fleksibilitet. Her har de studerende i højere grad friheden til at fordybe sig i de valgfag, de har lyst til, tage på udvekslingsophold eller komme i praktik.
Anne-Sofie Frederiksen valgte at tage et praktikophold hos ingeniør-konsulenthuset NGIN på tredje semester. En beslutning, der var givet godt ud.
”Det var givende at få følelsen af, at mine teoretiske- og metodiske kompetencer rent faktisk kan bruges i det virkelige arbejdsliv. Når man studerer på universitetet, er det hele meget akademisk, og det kan nogle gange være svært at se, hvad man konkret kan bruge den viden til,” siger hun.
Hun havde fokus på employer branding hos NGIN, hvormed hun var med til at udarbejde interne strategier og en SoMe contentplan. Hendes faglige kompetencer blev sat i spil, og Anne-Sofie Frederiksen oplevede, at disse erfaringer var med til at fremme hendes udvikling. Derudover har praktikopholdet også givet hende en større bevidsthed om, hvad der venter i det kommende arbejdsliv. Med andre ord ved hun, hvad hun går ind til. Noget, hun netop savnede, da hun startede på sin kandidat.
”Praktikopholdet gav mig en god, lavpraktisk fornemmelse af, hvad det vil sige at arbejde 8-16 med alt, hvad det indebærer,” forklarer Anne-Sofie Frederiksen.
Ledige stillinger
DJØF ARRANGEMENTER OG KURSER