Walk the walk

Kristoffer blev træt af at rådgive om grønne forandringer. Nu prøver han selv at skabe dem

22-02-2022
2 min.
Der er masser af varer at indsamle for Simple Very Simple. Fra WhiteAway, som sælger hårde hvidevarer over internettet og ejer Danmarks ældste hvidevarekoncern, Skousen, kan Kristoffer Hvidsteen fx hver måned aftage 300 enheder, fortrinsvis varer med transportskader og reklamationer. Foto: Simon Jeppesen

Efter mange år som rådgiver følte Kristoffer Hvidsteen, at hans arbejde ikke skabte de fremskridt, klimakrisen kræver af os. Så tog han sin egen medicin.

Ude på værkstedet har Kristoffer Hvidsteen 33 Blomberg-komfurer. Han er uddannet økonom og har gennem hele sit arbejdsliv rådgivet om bæredygtighed, cirkulær økonomi og en mere ligelig fordeling af verdens goder.

Det har han gjort for organisationer som Socialministeriet, Verdensbanken, Deloitte og Accenture. Men han oplevede, at hans rådgivning ændrede for lidt. Det tog han konsekvensen af, og det er derfor, han har alle komfurerne stående.

”Jeg har altid haft en drøm om at gøre en forskel på den grønne agenda. I stedet for at rådgive, så bevis, at det kan lade sig gøre. Det er det, vi er i gang med nu.”

Fin fortjeneste

Når Kristoffer Hvidsteen siger ”vi”, henviser han til firmaet Simple Very Simple (SVS), som han driver sammen med tre kolleger.

SVS indsamler og videresælger brugte hårde hvidevarer. Fx de 33 komfurer, der stammer fra en renovering af en udlejningsejendom. Efter rengøring står de fleste af dem som nye. SVS har givet 500 kr. pr. stk., testet dem, gjort dem klar til salg og sælger dem nu videre for 2.900, lige under halvdelen af nyprisen.

Kristoffer Hvidsteen tog initiativ til SVS i 2020. Indtil videre har firmaet solgt 700 maskiner. Der tjenes 40-50% på hver maskine, så det er en forretning, der hænger fint sammen. Den skal blot skaleres op. Men der er et stykke endnu, så Kristoffer Hvidsteen søger finansiering.

Slut med at være god bureaukrat

I 2016 var Kristoffer Hvidsteen med til at lave en rapport for Dansk Industri, der skulle vurdere grønne forretninger inden for elektronikbranchen. Den stigende mængde elektronikaffald betyder flere mulige afgifter, og Dansk Industri ønskede at være på forkant. En af rapportens konklusioner var, at der er masser af forretningsmæssig værdi i elektronikaffald, der ikke bliver realiseret. Især brugsværdi.

Den pointe blev afsættet for SVS. Lige nu er virksomhedens forretningsmodel baseret på samme logik som alle mulige andre hvidevareforhandlere: Det handler om at sælge så mange enheder som muligt.

Men Kristoffer Hvidsteen og kollegerne arbejder på en udlejningsmodel, hvor man i stedet kan leje en maskine. Dermed afhænger overskuddet for SVS af, at maskinen holder længst muligt, og konceptet flugter dermed bedre med Kristoffers engagement i klimaproblemerne.



Han er usikker på, om traditionel markedslogik kan føre til den nødvendige grønne omstilling.

”I den private sektor kommer det til at handle om omkostningsreduktioner eller traditionel vækst. I det offentlige står Finansministeriets regnemodeller i vejen for grønne og sociale visioner. Det ved jeg, for jeg har selv siddet med både modellerne og visionerne. Markedskræfterne har svært ved at håndtere klimakrisen.”

SVS har endnu ikke kunnet generere løn til Kristoffer, så han har konsulentopgaver ved siden af.

”Jeg driver det ikke for at tjene mange penge. Og jeg er glad for, at jeg ikke mere sidder der, hvor jeg blot skal rette ind og være en god bureaukrat.” 

Foto: Simon Jeppesen

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.