Guide
17.2.2022
af
Louise Tuborgh
Foto: Dean Drobot/Shutterstock
Rigtig mange af os – uanset om vi er nyuddannede eller rutinerede ræve med lange CV’er – laver nogle klassiske bommerter, når vi sætter os ved jobsamtalebordet. Her får du en håndfuld råd til at undvige faldgruberne.
Jobmarkedet kører på højtryk i disse måneder, og inden for en lang række private brancher går det stærkt med at ansætte ekstra medarbejdere. Men det betyder ikke, at det er let at få jobbet, når du bliver kaldt til samtale.
For når vi sætter os ned over for ansættelsespanelet, begår mange af os en stribe helt klassiske fejl. Nogle af dem er vi måske endda bevidste om på forhånd – men vi er alligevel så tilpas nervøse, at vi jokker durk ned i fælderne alligevel.
Her er fem af faldgruberne med tilhørende tips om, hvordan du slipper uden om dem.
Det tager hjernen cirka syv sekunder at danne sit førstehåndsindtryk af en person ud fra kropssprog, adfærd og udstråling. Derfor er din start på jobsamtalen vigtig, forklarer chefkonsulent i Djøf Lone Rank, der til daglig rådgiver om job og karriere.
”Hvis du er som de fleste, er du lidt nervøs og oppe på dupperne til samtalen, fordi du gerne vil være likeable. Det bliver du, når du fra starten er afslappet, smilende, nærværende og opmærksom på alle i lokalet. Den klassiske fælde er at speedsnakke og glemme at lytte – eller modsat være alt for passiv og afventende – og måske kun fokusere på chefen. De andre i lokalet skal jo også ønske dig som deres nye kollega. Før jobsamtalen skal du arbejde med, hvordan du finder dit mentale overskud til at være nærværende, fx ved at gå en tur, ringe til en ven eller lytte til høj musik,” foreslår Lone Rank.
Din kommende arbejdsgiver vil ganske sikkert spørge til, hvorfor du har søgt jobbet. Det skal du kunne svare på – så virksomheden føler sig udvalgt, påpeger Lone Rank:
”Ingen gider være endnu en i rækken i din jagt på nye udfordringer. Fortæl, hvorfor du er til motiveret for netop dette job, fx fordi du skal arbejde med en spændende målgruppe, være med til at udvikle et produkt eller implementere en ny strategi.”
Kort sagt skal virksomheden mærke din appetit på lige præcis dem og få lyst til at møde dig igen.
Find dine tre største styrker, som virksomheden får glæde af, hvis de vælger dig til jobbet – det kan både være faglige og personlige kompetencer. Og hav eksempler klar til at vise, hvordan du kan bruge styrkerne hos din nye arbejdsgiver, eller tidligere har bragt dem i spil med gode resultater.
”Men hvis du fortæller om tidligere succeshistorier, så husk at holde det kort. En typisk fejl er at blive alt for detaljeret, måske fordi du er passioneret eller nervøs, men du risikerer hurtigt at tabe dit publikum eller at fremstå som én, der ikke kan aflæse rummet. Øv dig på den korte version af dine eksempler,” lyder Lone Ranks råd.
Det allerstørste no-go er at lyve eller væve, hvis du bliver spurgt om noget, du helst vil undgå tale om. Identificér de værste ting, jobsamtalen kan spore sig ind på, og øv dig i at svare strategisk.
”Jobsamtalen bygger på tillid, og dine forklaringer skal altid holde i byretten. Men der findes mere eller mindre hensigtsmæssige udlægninger af sandheden. Fx er en fyring noget, som mange er nervøse for at tale om, men som ofte kan forklares uproblematisk. De svære spørgsmål gør dig sårbar, og derfor kan det være rigtig godt at sparre med nogen om dem på forhånd,” siger Lone Rank.
Hun anbefaler desuden, at du optager dig selv på telefonen, når du træner dine svar. På den måde kan du høre, hvilke formuleringer der falder dig mest naturligt.
Når alle spørgsmål er stillet og tiden gået, er jobsamtalen slut. Eller nej, ikke helt, for du har faktisk stadig en mulighed for at sætte et aftryk på jeres møde. Nemlig med en god afsked.
Selvom du måske glæder dig til at komme ud af lokalet, så bevar dit nærvær og overskud lidt endnu. Lad være med at styrte ud ad døren, men kvittér med et ’det var interessant at møde jer/fornemme stemningen/høre mere om jobbet. Jeg er stadig meget interesseret’, foreslår Lone Rank.
Hun anbefaler desuden, at du bruger lidt tid på at opsummere samtalen, når du igen er blevet alene.
”Lyt til din intuition – vil du trives i jobbet? Det er vigtigere, end om virksomheden vil have dig. Måske skal du til et par jobsamtaler, før det lykkes, men husk, at du næsten altid kommer hjem med ny viden og erfaring. Så grib altid muligheden for at komme til en jobsamtale, og glæd dig over, at jobmarkedet i 2022 ser meget lovende ud,” siger Lone Rank.
Ledige stillinger