Rekruttering

Arbejdsgivere tjekker dine sociale medier, når du søger job

31.8.2021

af

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

For ledere og headhuntere er det blevet en vane at kigge jobansøgeres profiler på sociale medier igennem, inden de ansætter dem. Djøfbladet har spurgt, hvad de gør – og samlet nogle gode råd.

Tænker du over, at din fremtidige chef muligvis ser med, når du lægger selfies op på Instagram?

Inden du trækker i blazeren til jobsamtalen, skal du måske overveje at rydde op i festbillederne på Facebook og kaste et kritisk blik på dine opdateringer på Twitter og LinkedIn.

Mange ledere holder nemlig øje med ansøgere på sociale medier for at danne sig et nærmere billede af, hvem de er, og for at faktatjekke oplysninger.

En undersøgelse fra Lederne gennemført af YouGov viser, at næsten seks ud af ti ledere i den private sektor benytter sociale medier til at baggrundstjekke potentielle kandidater til jobs, når det gælder ansættelsen af en lederkollega eller en medarbejder med en videregående uddannelse.

Ekspert: Tænk over, hvordan du profilerer dig

Selv om det altså ikke er alle arbejdsgivere, der gransker potentielle nye medarbejderes profiler på sociale medier, bør man som ansøger være opmærksom på, at det kan ske, mener Astrid Haug, ekspert i sociale medier.

Laver man blot en simpel Google-søgning, så er det faktisk sociale medier såsom Twitter, Instagram, Facebook og LinkedIn, der stryger til tops i søgeresultaterne.

Ifølge Astrid Haug er det et vilkår i den tid, vi lever i, at man er nødt til at tænke over, hvordan man profilerer sig online.

”Hvis man vælger at vise noget frem, som stikker lidt ud på de sociale medier, skal man være forberedt på, at det er noget, som kan dukke op i bedømmelsen af én, og som kan betyde, man ikke kommer til samtale,” forklarer Astrid Haug.

Hun mener, den danske kultur er blevet mere rummelig med tiden, men der er stadig forskel på, hvor påpasselig man skal være med, hvad man deler fra branche til branche.

”Der kan være brancher, hvor man er mere konservative, og andre, hvor man netop hylder diversitet, mangfoldighed af interesser og synspunkter,” siger hun.

Derfor er det ifølge hende ofte en god idé at undersøge, hvad virksomheden, man ønsker ansættelse hos, lægger op på sociale medier og følge samme strategi.

Tre gode råd til at bestå baggrundstjekket

Astrid Haug er ekspert i sociale medier og rådgiver virksomheder og organisationer om digital strategi og sociale medier. Hun giver tre råd til, hvordan du kan optimere dine SoMe-profiler under en jobsøgningsfase.

1. Tag ejerskab over din Google-søgning

Prøv at sæt dig i din kommende arbejdsgivers sted, og foretag en Google-søgning af dit navn. Hvis du fx kan se, at det er lang tid siden, at din Twitter har været opdateret, så kan det være, at du skal lave et tweet om måneden for at vise din faglighed inden for dit område. Det samme kan du gøre på LinkedIn.

2. Hav en nysgerrig og optimistisk tone

Generelt fremstår du bedre på de sociale medier, hvis du er positiv og skriver pænt om andre. Der er ikke mange, der gider at ansætte et brokkehoved. Du kan med god grund undgå at skrive en masse negative opslag på Trustpilot, for dem har ingen lyst til at se.

3. Vær en aktiv netværker

Det er en god idé at bruge de sociale medier til at udvide dit netværk og række ud til andre. Du kan også skrive nogle faglige indlæg til et fagblad, dele relevante opslag og vise billeder frem, hvor du positionerer dig med nogle i dit netværk. Du kan gøre meget for at styrke din personlighed og gå fra at være forholdsvis anonym til at tage ejerskab over dine sociale medier. 

De fleste foretrækker LinkedIn

Spørger man en række rekrutteringschefer, er der særligt et socialt medie, som skiller sig ud.

For Danske Bank fylder LinkedIn mest i researchen af jobansøgere, fordi det her er nemt at tjekke, om oplysninger holder stik.

”Vi bruger mest LinkedIn til at få nogle flere detaljer om ansøgeren, hvis der fx mangler nogle oplysninger på vedkommendes CV. Det er der mere tale om frem for et systematisk baggrundstjek, hvor man trawler alle SoMe-kanaler igennem,” siger rekrutteringschef i Danske Bank Ole Bech-Petersen.

Hos it-virksomheden Netcompany går man heller ikke struktureret ind og tjekker alle ansøgere på sociale medier, lyder det fra HR-direktør Lars Ulslev Johannesen.

Han og kollegerne kigger dog altid på LinkedIn, og Facebook kan også komme i brug.

”Hvis der fx er nogen, der skriver til os på Facebook, hvor vi har en profil, så går man naturligvis ind og kigger på profilen, inden man skriver tilbage,” siger han.

Lars Ulslev Johannesen vurderer ikke ansøgeren på forhånd, men særligt én ting kan blive et problem, hvis det dukker op under research.

”Vi vil gerne have forskellige profiler ind, men hvis vi falder over noget racistisk eller noget i den retning, så kan det være en showstopper,” siger Lars Ulslev Johannesen.

Afhænger af branche og stilling

Konsulenthuset Ballisager ser LinkedIn også som den foretrukne SoMe-kanal. Ud over at kunne kontakte kandidaterne giver platformen også mulighed for at tjekke uddannelse, faglige kompetencer, geografi, sprog og joberfaring i forhold til brancher og kvalifikationer.

Der er til gengæld forskel på, hvilken stilling og branche du søger. Hvis du befinder dig inden for en branche, hvor dit visuelle udtryk er vigtigt og en del af din faglighed, bliver dine sociale medier en del af din portefølje, mener Ene Charlotte Krog, som er direktør for rekruttering hos Ballisager.

”Søger man en fotograf eller en marketingsmedarbejder, som skal være superskarp på SoMe-kanaler inden for eksempelvis bolig eller mode, så er det klart, at vi vil kigge på vedkommendes Instagram-profil,” siger hun.

Hun og kollegerne googler også nogle gange ansøgere for at se, om de fx har skrevet interessante artikler eller gjort sig bemærket på anden måde.

En direkte kanal

Hvis du er aktiv på sociale medier, kan det være en vej til at blive bemærket, uden at du selv har søgt et konkret job.

Rekrutteringsbureauet Academic Work bruger fx både LinkedIn og Facebook, når firmaet leder efter studerende og akademikere i begyndelsen af deres karriere. Det forklarer konsulentmanager Louise Raaskou Jørgensen.

”Vi har mulighed for at blive en del af forskellige fællesskaber på sociale medier, for eksempel niche-grupper, hvor man kan kommunikere direkte til specifikke kandidater. Som rekrutteringskonsulent er det en direkte kanal til at ramme potentielle kandidater, og vi kan ikke forestille os at gøre det, vi gør, uden at bruge sociale medier,” siger Louise Raaskou Jørgensen. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Børne- og Undervisningsministeriet - Styrelsen for It og Læring
Job
Ankestyrelsen
Job
Finanstilsynet
Job
Frederiksberg Kommune, Rådhuset
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet