Årgang corona?

Arbejdsgivere: Studerende skal ikke bekymre sig over dårlig undervisning

27.4.2021

af

Foto: Jack Frog/Shutterstock

Foto: Jack Frog/Shutterstock

Mange studerende har oplevet ringere undervisning siden corona-krisens start. Det behøver dog ikke forringe deres jobmuligheder, fastslår arbejdsgivere. På ét punkt har de studerende måske endda fået en fordel.

I over et år har størstedelen af de studerende modtaget undervisning over en skærm. Kvaliteten har været svingende. Ifølge en Djøf-undersøgelse fra januar 2021 oplever 73% af de studerende, at undervisningen er blevet markant dårligere på grund af corona-situationen.

En studerende skriver i sin besvarelse, at han af den grund godt kan ”tvivle på, om man nogensinde får spændende karrieremuligheder”. En anden noterer, at han er ”usikker på, om arbejdsgiverne vil have forbehold over for mine faglige kompetencer” som følge af den dårlige undervisning.

Men er der hold i de bekymringer? Vil arbejdsgiverne se skævt til de studerede, hvis uddannelse er blevet forringet af corona-krisen? Det har Djøfbladet spurgt tre arbejdsgivere om: Deloitte, Socialstyrelsen og Saxo Bank.

Slå koldt vand i blodet

Det er først, når de færdiguddannede kandidater kommer ud på arbejdspladsen, at Socialstyrelsen reelt kan vurdere, hvor meget læring de har fået med sig fra studiet. Men for Maj Veje, der er leder af HR hos Socialstyrelsen, er udgangspunktet, at de nuværende studerende er lige så kvalificerede som andre ansøgere.

”Umiddelbart tænker jeg ikke, at vi har nogle andre forventninger eller krav. Jeg tænker heller ikke, at de studerende står dårligere. Vi er godt klar over, at de har været pressede i deres studietid, at det har været en omvæltning, og at noget af undervisningen ikke har været optimal fra starten,” siger Maj Veje.

Hos Deloitte tror People & Purpose-leder Camilla Kruse på, at de studerende har opbygget den nødvendige faglige viden på trods af de ændrede vilkår for undervisningen.

”Jeg har slet ikke en bekymring for, at de studerende ikke kan det, de skal. Det, vi i Deloitte mere retter opmærksomhed på, er, hvordan vi bedst muligt støtter og hjælper dem, vi onboarder, som måske er i et socialt underskud,” siger Camilla Kruse.

Ligesom mange af vores andre medarbejdere vil de formentlig have en styrke i, at de er vant til at arbejde alene

Maj Veje, leder af HR i Socialstyrelsen

Mindre selvsikkerhed

Cathrin Kristensen, global head of leadership & development hos Saxo Bank, mener heller ikke, at de kommende ansøgere vil halte fagligt. Men krisen kan have påvirket dem mentalt.

”Jeg har selvfølgelig en forventning om, at der måske kommer nogle mindre selvsikre årgange ud, fordi de måske har været lidt for meget alene,” siger Cathrin Kristensen.

Hos Deloitte er man også opmærksom på, at det kan have tæret på de studerende at undvære fysisk undervisning og socialt samvær.

Selv om firmaet endnu ikke har set tegn på mindre kvalificerede ansøgere, er det noget, de vil tage op, hvis det senere viser sig, at nye medarbejdere har mangler på grund af ringe undervisning.

”Jeg tror, at vi kommer til at skulle forholde os systematisk til, om de har reelle huller, der går på tværs af et fagområde, hvor der er ting, de ikke har lært eller fået under huden på samme måde som før corona,” fortæller Camilla Kruse.

Studenter er formentlig hårdere ramt

Ifølge Camilla Kruse gør det en forskel, hvor langt man var på studiet, da pandemien ramte Danmark. De, der skriver speciale, sidder i forvejen mere for sig selv og har inden da fået fysisk undervisning i størstedelen af deres studietid.

Men det er en anden realitet for de studenter, som de ansætter i øjeblikket, der stadig er i gang med deres bachelor eller er startet på kandidaten.

”Jeg ser det som en vigtig ledelsesopgave at sørge for, at studenterne føler sig trygge ved at turde sige, hvad de ikke kan og ikke helt har forstået. Men jeg tvivler på, at vi kommer til at se markante huller. Vi plejer at have nogle super-dygtige studenter, som er meget opsøgende og gode til at bede om hjælp,” mener Camilla Kruse fra Deloitte.

På det punkt er Cathrin Kristensen, der er global head of leadership & development hos Saxo Bank, helt enig.

Hun mener, at de, der har skrevet speciale under corona, formentlig har været mindre mærket af krisen rent fagligt.

”Jeg har en større bekymring for de næste årgange, der kommer. Nu tænker jeg på dem, som nu går i 2.g. men faktisk kun har være fysisk på gymnasiet i starten af 1.g. eller dem, der er startet på en bachelor, men aldrig har været ovre på CBS. Det må være mærkeligt,” siger Cathrin Kristensen fra Saxo Bank.

Jeg tror, at de vil være gode til at italesætte, hvordan de føler sig pressede, og hvornår de har det svært med at sidde alene

Camilla Kruse, People & Purpose-leder, Deloitte

Årgang corona har masser at byde på

Online-undervisningen behøver ikke kun være forbundet med noget negativt. Frem for at bekymre sig er der flere ting, de studerende kan glæde sig over at tage med sig fra corona-krisen og ud på arbejdsmarkedet.

Alle de tre arbejdsgivere, Djøfbladet har talt med, kan se fordele ved årgang corona-kandidaterne. Fx har de studerende det seneste års tid lært at arbejde selvstændigt derhjemme.

”Ligesom mange af vores andre medarbejdere vil de formentlig have en styrke i, at de er vant til at arbejde alene,” siger Maj Veje fra Socialstyrelsen.

Camilla Kruse fra Deloitte er heller ikke i tvivl om, at de unge fra studierne kommer med nogle andre refleksioner og erfaringer om, hvordan det er at arbejde alene og tilrettelægge et godt arbejdsliv.

”Jeg tror også, at de vil være gode til at italesætte, hvordan de føler sig pressede, og hvornår de har det svært med at sidde alene,” fortæller hun.

De kommende ansøgere vil desuden være mestre i det virtuelle format sammenlignet med tidligere hold af ansøgere, fordi de har brugt så meget tid på det ifølge Cathrin Kristensen fra Saxo Bank.

Det er særligt brugbart i en international virksomhed som Saxo Bank.

”Vi har mange teams, som arbejder på tværs af grænser, og det vil de også komme til. Så der tror jeg, at de vil løfte den opgave på en rigtig fin måde,” mener hun.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Børne- og Undervisningsministeriet - Styrelsen for It og Læring
Job
Ankestyrelsen
Job
Finanstilsynet
Job
Frederiksberg Kommune, Rådhuset
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet