Studietvivl

"Nye studerende har været hurtigere til at overveje at droppe ud"

11-03-2021
4 min.
Siden 2020-årgangen begyndte på universitetet i sommer, har de næsten kun kunnet være i kontakt med deres medstuderende ad digitale kanaler. Det tærer på trivslen og studiemotivationen. Foto: Tobias Nicolai/Ritzau Scanpix

Corona-krisen har givet de nye studerende en tung start, som har været præget af ensomhed og manglende motivation. På Roskilde Universitet hjælper erfarne studerende de nye gennem den svære tid.

De nye studerende, der begyndte i sommer, har fået en højst usædvanlig start på studielivet. Det første halve år har været præget af aflyste arrangementer, onlineundervisning og en minimal chance for at få sat ansigt på deres medstuderende. Det har medført, at der er flere førsteårsstuderende end normalt, som trives dårligt.

En ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) viser, at andelen af nye studerende, der havde let ved at lære deres medstuderende at kende, er faldet fra 73% i 2017 til 43% i 2020. Samtidig er antallet af de nye studerende, der har oplevet ensomhed, steget fra 56% i 2017 til 63% i 2020.

Svarene i EVA-undersøgelsen er indhentet i efteråret 2020, hvor nedlukningen af universiteterne kun var delvis. Derfor kan trivslen blandt de nye studerende være forværret siden.

Erfarne studerende hjælper

På Roskilde Universitet (RUC) bliver de nye studerende sat sammen med mere erfarne studerende, som guider dem igennem universitetsjunglen. I år har denne mentorordning været særlig vigtig, da der har været et ekstra behov for at tage hånd om de nye studerende.

En af dem, der har haft glæde af ordningen, er Lilli.

”Det med at starte på et studie er i forvejen ikke nemt og er kun blevet sværere pga. corona. Hvis jeg ikke havde haft mentorer, så tror jeg, at jeg havde været tættere på at droppe ud. De har nemlig hjulpet mig, samtidig med de har forsøgt at få mig til at se ud over corona-situationen,” fortæller Lilli, der er førsteårsstuderende på RUC, og som har ønsket at optræde uden efternavn af hensyn til sin fremtidige jobsøgning.

”Mentorordningen har skabt et sted, hvor jeg kan dele mine bekymringer. Mentorerne har hjulpet mig til at tænke fremad i stedet for kun at tænke på, at det hele ikke er særlig sjovt lige nu,” forklarer hun.

De studerende mangler et tilknytningsforhold til studiet og campus, og der kommer en distance, når det hele foregår online

Sofie Amalie Andreasen, seniormentor, RUC
Mange overvejelser om at droppe ud

Flere nye studerende har haft det særligt hårdt under corona pga. stress og manglen på socialt fællesskab. Det mærker Sofie Amalie Andreasen, som er seniormentor på RUC og læser sin kandidat i Politik og Forvaltning. En seniormentor fungerer som sparringspartner og klæder mentorerne på til at have samtaler med de nye studerende.

En af mentorerne er Katharina Vestergaard Sejr, der netop har afsluttet sin kandidat i Politik og Forvaltning. Hun har gennem mentormøderne haft nær kontakt til de nye studerende, og hun forklarer, at særligt én problematik har været tilbagevendende.

”De har været hurtigere til at tænke tanken om at droppe ud. Jeg mærkede på min gruppe, at der var flere overvejelser, om det var nu, man skulle studere, eller om man skulle vente,” fortæller hun.

Det er en overvejelse, som Sofie Amalie Andreasen også har bemærket. Hun mener, at de nye studerende bliver påvirket, når de ikke fysisk kan møde ind på universitetet.

”De studerende mangler et tilknytningsforhold til studiet og campus, og der kommer en distance, når det hele foregår online,” siger hun.

En mærkelig cyklus

Undersøgelsen fra EVA understreger da også, at flere nye studerende overvejer at droppe studiet. Nærmere bestemt svarede 74% i 2017, at de slet ikke gik med overvejelser om at droppe ud, mens andelen var faldet til 68% i 2020.



For Lilli har det særligt været demotiverende at sidde derhjemme hver dag og have undervisning. Derfor har hun følt en manglende motivation for at fortsætte på studiet.

”Det har virket som en mærkelig cyklus, som jeg ikke helt har følt, jeg har været med i, men jeg er blevet tvunget til at følge. Min største bekymring har været i forhold til min motivation, og om den kunne holdes i live, og jeg har flere gange overvejet at droppe ud,” fortæller hun.

Små lyspunkter

Netop motivation har været en vigtig dagsorden på mentormøderne.

”Vi vil være med til at løfte de studerende op og fortælle dem, at det hele nok skal blive godt igen. Der skal ikke meget til for at blive demotiveret, så vi arbejder på at finde ud af, hvordan vi kan være med til at opretholde en motivation, så den ikke bliver dræbt pga. corona,” siger Sofie Amalie Andreasen. 

Mentorordningen har haft en særlig funktion under corona, da mentormøderne har været små lyspunkter i de studerendes studieliv, som har været med til at fastholde dem på studiet.

”Jeg har fået hjælp til motivationen, i forhold til hvordan jeg har kunnet gøre hele den her periode god og hyggelig for mig selv og finde en drivkraft inde i mig selv. Mentorordningen har givet mig en form for tilknytning til universitetet,” understreger Lilli, som da også har besluttet at fortsætte på RUC. 

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.