Brevkasse
23.2.2021
af
Frederik Iuel
Illustration: Djøf
"Jeg er blevet fyret. Og jeg føler mig uretfærdigt behandlet. Hvordan skal jeg tale om min fyring til jobsamtaler, uden at jeg spænder ben for mig selv?"
Jeg er blevet fyret. Og jeg føler mig uretfærdigt behandlet. Det gør det møgsvært for mig at finde ordene for det, fx når jeg er til jobsamtaler. Hvordan skal jeg tale om min fyring, uden at jeg spænder ben for mig selv?
Kære fyringsramte
At blive fyret er en ubehagelig situation. For hvordan forklarer du, at det lige præcis blev dig, pilen pegede på, da din chef skar til? Og hvordan sætter du ord på, at det var dig, der havde ret, og ikke chefen, uden at være illoyal? Kunsten er at ramme den personlige, afklarede og professionelle tone.
Her er en opskrift:
Gengiv faktuelt – nærmest ordret – årsagen til, at din chef valgte at fyre dig. Fx: ”Der skulle spares.” ”Chefen mente ikke, jeg var den rette til opgaverne.” ”Chefen mente, at jeg så markant anderledes på sagerne end hun.” Gå ikke i detaljer med det. Hold dig til disse overordnede formuleringer.
Kom gerne ind på, hvordan du er eller ikke er enig i begrundelsen. Her er det vigtigt, du bliver på din egen banehalvdel. Det kan du gøre ved at sige: ”Jeg tager naturligvis hendes beslutning til efterretning, men jeg er ikke enig. Jeg mener selv, at jeg fortsat kunne have bidraget betydeligt til forretningen…” En sætning, der naturligt kan flytte samtalens fokus tilbage til dine relevante styrker og resultater.
Sæt gerne dine personlige ord på, hvordan du har oplevet/følt fyringen. Om det er uretfærdighed, vrede, forvirring, skuffelse, lettelse etc., er ikke afgørende. Det afgørende er, at du kan tale åbent og afklaret om, hvad fyringen har gjort ved dig. Undgå her – både på og mellem linjerne – at du taler din tidligere arbejdsgiver ned. Bliv på egen banehalvdel.
Spørger ansættelsesudvalget ind til yderligere detaljer om fyringen, så afslå det. Du kan fx tilbyde denne sætning: ”Det har jeg ikke lyst til at komme nærmere ind på, det vil jeg gerne holde mellem mig og min tidligere arbejdsgiver.” Gør du det, viser du evnen til i en vanskelig situation at være loyal.
Skift i stedet fokus til, hvad du er blevet klogere på ved fyringen. Vend med andre ord situationen til en kompetence – noget, du har lært – som den nye, kommende arbejdsgiver med valget af dig får med i købet. Fx: ”Jeg har især lært at insistere på feedback undervejs i projekterne.” Eller: ”Jeg er blevet en tand spidsere på, hvordan jeg skal være tydelig på mine prioriteringer over for chefer og kollegaer.” Med andre ord god, gangbar og omsættelig jobmarkedsvaluta.
Opskriften er altså:
/Frederik Iuel, chefkonsulent i Djøf Karriere og Erhverv
Ledige stillinger