Første job

Arbejdsgivere: Ja, vi går (også) op i karakterer

10.2.2021

af

Foto: Andrey Popov/Shutterstock

Foto: Andrey Popov/Shutterstock

Studerende kritiserer, at der er en perfekthedskultur på studierne – og flere placerer skylden hos arbejdsgiverne. Men hvad kigger de reelt efter hos nye medarbejdere? Vi har spurgt.

Mange studerende oplever et stort pres fra sig selv og hinanden. De føler, at de skal have høje karakterer, masser af studierelevant fritidsarbejde og aktiviteter ved siden af studierne. Nogle hævder, at det er arbejdsgiverne, som er skyld i det indædte karakterræs.

”Måske hvis arbejdsgiverne kravlede ned fra deres elfenbenstårne og ud af kloakken og indså, at der er mere i verden end 12-taller. At et menneske er mere end en samling tal indsamlet ud fra øjeblikke à 20 min., hvor man høres i dit og dat indenfor et pensum, der strækker sig over tusinde sider,” skriver Philip Jensen, der læser statskundskab, i en Facebook-kommentar til en Djøfbladet-artikel om perfekthedskulturen på jurastudiet.

I samme kommentartråd erklærer flere andre sig enige, at arbejdsgiverne har et stort ansvar.

Men er der mere i verden end 12-taller for arbejdsgiverne, og hvad fokuserer de på?

Vi har talt med tre arbejdsgivere, der er eftertragtede blandt unge djøfere – Justitsministeriet, Finansministeriet og Implement Consulting Group – om, hvad de lægger vægt på, når de rekrutterer nye medarbejdere.

For dem, som gør noget ud af studiet og får gode resultater, ville det være mærkeligt, hvis det var ligegyldigt, om man fik 12 eller 4

Trine Dahl, HR-chef, Justitsministeriet

Justitsministeriet: ”Vi lægger vægt på karakterer”

Justitsministeriets departement kigger særligt på tre parametre: Faglighed, motivation og personlighed. Inden for faglighed har ministeriet fokus på resultater fra studiet, erhvervserfaring og god formidlingsevne.

Det indebærer bl.a, at høje karakterer betyder noget, når du søger job hos Justitsministeriet. Det lægger HR-chef Trine Dahl ikke skjul på. Hun sidder ofte med til samtaler og er ansvarlig for rekrutteringen af både jurastuderende og fuldmægtige. Blandt ministeriets akademikere er cirka 75 % jurister.

”Vi lægger vægt på karaktererne. Det har Justitsministeriets departement altid gjort. Og for dem, som gør noget ud af studiet og får gode resultater, ville det være mærkeligt, hvis det var ligegyldigt, om man fik 12 eller 4,” fortæller Trine Dahl.

Hun påpeger, at karaktererne kan være udslagsgivende for, at du ikke kommer til den første samtale. Ifølge hende oplever Justitsministeriet, at studerende, som bøvler med det juridiske håndværk, har svært ved at håndtere arbejdet hos ministeriet, hvor det ofte skal gå stærkt.

’Åh nej’, tænker du måske nu. Men et par enkelte lave karakterer gør ikke noget, så længe det ikke gennemsyrer karakterbeviset på bacheloren, pointerer Trine Dahl.

”Ja, det er bedre at have 12 end 7 – og ja, det er bedre at have 10 end 4. Men du kan godt komme ind til os, selv om du har et par dyk eller tre i dine karakterer, men sjældent hvis du kun har 4 eller 02. Til en samtale vil vi nærmere interessere os for, hvordan du har håndteret det dyk, for alle oplever bump i livet, og så er det interessant, hvordan man håndterer det,” uddyber hun.

Derudover er det vigtigt for Justitsministeriets departement, at nye medarbejdere er gode til at formidle. Det vil sige, at du skal kunne fatte dig i korthed med et klart sprog og have en god grammatik. En sjusket ansøgning er et no-go.

Det gavner desuden at være motiveret for området og generelt være nysgerrig på at lære og gøre sig umage. Men erhvervserfaring og gode karakterer kan ikke stå alene. Du skal også passe ind.

”Hos os er det ikke afgørende, om du er introvert eller ekstrovert. Det, vi kigger efter, er, om du kan indgå i et samarbejde med vores øvrige medarbejdere,” fortæller Trine Dahl.

Man skal have fået gode karakterer i de fleste fag og ligge i toppen. Det er også en dyd, at man har kunnet få en karakter i noget, som man syntes var lidt mindre spændende

Anne Livbjerg Roed, HR-chef, Implement Consulting Group

Implement: Passion, karakterer og bløde værdier

HR-chef Anne Livbjerg Roed fra Implement Consulting Group fortæller, at Implement Consulting Groups ambition er at være det bedste sted for de største talenter. Firmaet kigger i høj grad efter, om kandidaten har klaret sig godt på studiet.

”Man skal have fået gode karakterer i de fleste fag og ligge i toppen. Det er også en dyd, at man har kunnet få en karakter i noget, som man syntes var lidt mindre spændende,” siger hun.

Derudover kigger de på, om man er passioneret og kan fordybe sig inden for et område.

”Man skal kunne vise, at man brænder for noget. Ligesom man gerne skal kunne illustrere, at man har lært af de valg, man har truffet,” fortæller hun.

Det kan være alt fra udveksling, studiejob, sport eller en hobby, man er særlig ambitiøs med. Hvad det er, er ikke afgørende.

Samtidig spiller bløde værdier en væsentlig rolle i konsulentfirmaets rekrutteringsproces. Det er bl.a. derfor, at kandidaterne skal sende en video sammen med ansøgning og cv.

Anne Livbjerg Roed fortæller, at firmaet særligt ser efter de personlige kompetencer og fremhæver, at social begavelse øger chancen for at få et job hos Implement. Det er egenskaber som at kunne aflæse andre mennesker, være nysgerrig, åben, empatisk og have en god energi og lav egeninteresse.

Implement Consulting Group er en netværksdrevet virksomhed. Derfor er det et plus at være initiativrig og kunne skabe kontakter.

”Vi kan meget godt lide det entreprenante – det at kunne netværke internt og kunne sælge sig selv ved at illustrere, hvad man kan, og at man er villig til at påtage sig et ansvar og stille spørgsmål frem for bare at vente på at få udleveret en opgave,” uddyber hun.

Tidligere studiejob eller høje karakterer er ikke i sig selv udslagsgivende, hvis man ikke ligger i top på centrale kompetencer

Finansministeriet

Finansministeriet jagter personligt og fagligt match

Hos Finansministeriet vægter man et godt karaktergennemsnit og relevant erhvervserfaring højt. Men det er i sig selv ikke afgørende for, om man bliver kaldt til samtale og får jobbet.

”Som arbejdsgiver mener vi, det vigtigste i en rekrutteringsproces er helhedsvurderingen af den enkelte kandidat. Dermed bliver det det personlige match og den faglige kunnen, der vægtes tungest i vurderingen af ansøgerne frem for det høje karaktergennemsnit,” skriver Finansministeriet i en mail.

Ministeriet leder efter en bred palet af kompetencer hos en ny medarbejder bl.a. faglighed, samarbejdsevner, evne til nytænkning, og at man trives med et stort ansvar.

Men de rette kompetencer og kvalifikationer kan ikke undværes. Derfor vurderer ministeriet også potentielle kandidater ud fra relevant erfaring fra tidligere job og fritidsaktiviteter.

”Tidligere studiejob eller høje karakterer er ikke i sig selv udslagsgivende, hvis man ikke ligger i top på centrale kompetencer,” skriver Finansministeriet.

Den rette personlighed og menneskelige kompetencer indgår som en lige så vigtig del af den samlede helhedsvurdering af kandidaten – ligesom dit match med de øvrige medarbejdere i det team, du skal indgå i, også er vigtigt. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet