Guide

Sådan begynder du i nyt job hjemmefra

27-01-2021
4 min.
Skærm og telefon er i øjeblikket de eneste måder, mange nystartede medarbejdere kan lære deres kolleger og ledere at kende på. Det kan være krævende. Illustration: ANYAANYA/Shutterstock

Hvordan kommer du godt i gang med dit nye job, mens du må sidde derhjemme? Vi har samlet gode råd fra Trine Jordahn-Nielsen, der selv begyndte som rådgiver i Djøf under en corona-nedlukning.

Rigtig mange af de djøfere, der får nyt job i øjeblikket, skifter til en arbejdsplads, der er lukket grundigt ned pga. corona-smittefare. Er du en af dem, betyder det, at du kun kan møde chefen og kollegerne til onlinemøder og over telefonen.

Det er en vanskelig situation. Så hvad kan du selv gøre for at komme så godt i gang som muligt? Og hvad kan arbejdspladsen gøre for dig? Det har vi spurgt Trine Jordahn-Nielsen om.

Hun er rådgiver i Djøf og fortæller, at de fleste medlemmer melder, at de, omstændighederne taget i betragtning, har haft gode oplevelser med at begynde derhjemmefra. Det drejer sig typisk om folk, der er blevet ansat i lidt større koncernlignende virksomheder, der i forvejen har et onboarding-program. Altså en plan for, hvordan nye medarbejdere kommer godt i gang på jobbet.

Der er dog også djøfere, der har oplevet mere uheldige forløb – især i mindre virksomheder. Her har nyansatte fx ikke lært deres nye kolleger ordentligt at kende. Det har givet en følelse af ensomhed og af, at arbejdet kun handlede om det faglige uden det sociale aspekt, der normalt også kendetegner en arbejdsplads. En dårlig kontakt til chefen den første tid er også blevet fremhævet som et problem.

Hvis du ikke kender de mennesker, du skal arbejde sammen med, er det enormt svært at række ud til dem, hvis du har brug for hjælp eller inspiration

Trine Jordahn-Nielsen, rådgiver i Djøf
Det sociale er essentielt

Netop kontakten til dine nye kolleger og chef er vigtig. For det sociale på en ny arbejdsplads er lige så essentielt som at kende dine nye arbejdsopgaver og få udleveret din computer, fortæller Trine Jordahn-Nielsen.

”Hvis du ikke kender de mennesker, du skal arbejde sammen med, er det enormt svært at række ud til dem, hvis du har brug for hjælp eller inspiration. Så ender du med at holde meget snævert fokus på din egne opgaver,” siger hun.

Det betyder også noget for både motivation, engagement og udvikling, at du har en god forbindelse til dine nærmeste kolleger. Desuden er det sværere få kulturen og alt det uformelle ind under huden, når I ikke mødes fysisk

Derfor er det vigtigt, at virksomheden har en plan for, hvordan du lærer den og kollegerne bedre at kende. Fx gennem virtuelle rundvisninger på kontoret og måske små videoer med nogle af dine kommende kolleger. Det kan også være en god idé at tale om noget andet end dagens dagsorden til online-afdelingsmødet. Fx at afsætte 10 minutter i slutningen til en virtuel rundt-om-bordet, hvor I fortæller lidt om jer selv. Hvordan kom I ind i virksomheden? Har I kæledyr, eller laver I noget sjovt i jeres fritid?

10-minutters-møder

Trine Jordahn-Nielsen er selv begyndt i sit job i Djøf under corona-pandemien. Hun oplevede lige at komme fysisk på arbejde, inden alle medarbejdere blev sendt hjem igen for anden gang. Så hun nåede ikke at mødes ansigt-til-ansigt med alle sine nye kolleger.

Derfor bookede hun onlinemøder med nogle af dem. Bare 10 minutter, hvor de en-til-en fortalte hinanden lidt om, hvad de lavede i Djøf, hvad det sjoveste ved jobbet var, og hvordan de var havnet der. Hun opfordrer andre til at gøre det samme, hvis de skal lære deres nye kolleger bedre at kende. Den nye arbejdsplads kan også arrangere møderne.

”Det var virkeligt givtigt for mig, og jeg var helt overrasket over, hvor ualmindeligt glade alle mine kolleger blev, fordi jeg gjorde det. Vi mangler jo alle noget socialt i disse tider. Nogle af dem, jeg talte med, stiller jeg af og til telefonen videre til. Det virker altså underligt på mig at stille et opkald videre til én, jeg ikke aner, hvem er.”

Alting tager lidt længere tid, og det er okay. Det er ikke dig, der er noget galt med

Trine Jordahn-Nielsen, rådgiver i Djøf
Alting tager længere tid

Som ny medarbejder skal du heller ikke lade dig skræmme af, at du ikke lærer arbejdspladsen at kende lige så hurtigt, som du normalt kunne forvente. Trine Jordahn-Nielsen fortæller, at det typisk tager seks måneder for en nyansat at finde ud af, hvad det nye job handler om, hvem kollegerne er, og om arbejdspladsen er et sted, vedkommende kan lide at være. Under corona er den periode forlænget til et sted mellem ni og 12 måneder.



”Så tag det roligt. Alting tager lidt længere tid, og det er okay. Det er ikke dig, der er noget galt med. Det er også ekstremt vigtigt for ledere til nye medarbejdere at være opmærksomme på, at tingene tager længere tid end normalt.”

Netop lederne har et særligt ansvar for at planlægge din første tid på hjemmearbejdspladsen. Det er egentlig ikke så forskelligt fra, hvis du begyndte fysisk på jobbet. Det er fx vigtigt, at du får en plan over, hvad der skal ske de første uger. Du skal vide, hvilke opgaver du skal løse, og hvornår der skal følges op på dem. Det kan også være en god idé, at du får tildelt en eller flere kolleger som såkaldte buddies. De har et ekstra ansvar for tale med dig, høre om dine udfordringer og støtte dig i at løse dem. I den forbindelse bør I lægge en plan for, hvordan og hvornår I taler sammen i den første tid. Måske kan I også planlægge en omgang fælles opgaveløsning over en onlineplatform.

Ræk ud

Trine Jordahn-Nielsen understreger, at du som nyansat hjemmefra selv har et særligt ansvar for at række ud til dine kolleger, tage ansvar og gøre dig selv og din indsats synlig – også selv om det for nogle nyansatte kan kræve lidt ekstra mod.

Egentlig er det ikke så forskelligt fra, hvad du skulle gøre i et nyt job, der ikke var corona-nedlukket. Du skal måske bare tage mere digitale metoder i brug.

”Ræk ud, hvis du oplever radiotavshed, mangler en plan eller bliver usikker på noget. Skriv en mail, ring eller aftal et onlinemøde. For lige så snart du får dialogen, så plejer det trods alt at løsne sig for de fleste. Brug den energi og den nysgerrighed, du har ved at starte på noget nyt.” 

Kommentér
9
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.