Brevkasse

Er det ikke pinligt at ringe og bede om et kaffemøde?

4.1.2021

af

Illustration: Djøf

Illustration: Djøf

"Jeg hører rigtig meget om, at folk får hul igennem til job med kaffemøder. Jeg synes bare, det er pinligt at ringe til én, jeg ikke kender og bede om kaffe og job. Hvordan gør jeg?"

Jeg er en af de mange nyuddannede, som ikke er kommet i job, selv om jeg søger på livet løs. Jeg hører og læser rigtig meget om 'kaffemøder', og hvordan folk med kaffemøder får hul igennem til job. Jeg synes blot, det er pinligt at ringe op til én, man ikke kender og bede om kaffe og job. Så kære Djøf, hvordan får jeg hul igennem til kaffemøderne? 

Kære nyuddannede

Du ringer op og siger nogenlunde sådan her:

”Hej, jeg hedder X. Jeg har lige landet en kandidatgrad i Y. Jeg ringer til dig, fordi dét, du laver, er lige præcis det, jeg drømmer om at lave. Og jeg er helt vildt nysgerrig på, hvordan jeg kan bruge alt det, jeg har lært i en stilling magen til din. Giver du en kop kaffe, fx på fredag ved 14-tiden? Det, jeg især gerne vil høre nærmere om fra dig, det er…”

Dét er opskriften på dit næste kaffemøde. Og den indeholder din velforberedte (fælles) interesse for din fokusperson. Fx hans job og de opgaver, han sidder med. Dertil konkret tale om, hvad du vil med ham. I eksemplet er det hans viden om og inspiration til, hvordan du bringer din uddannelse og dine erfaringer i spil i en bestemt type stilling. Og endelig er der et 'call to action' – nemlig et mødeforslag.

Med denne konkrete og motiverede tilgang vil du få positiv respons. Du giver nemlig fokuspersonen mulighed for at forholde sig til dig og dit. Nogle gange bliver det til et møde, andre gange et blankt nej. Et nej kan i øvrigt følges op med et spørgsmål: ”...kender du evt. én, der kan tage snakken med mig?”

Min pointe er, at du ikke behøver tage et nej for et nej i første omgang. Det kan du sagtens udfordre. Det vil i værste fald blive opfattet som vedholdenhed og i bedste fald er det udtryk for dit engagement, drive og løsningsfokus. Alt sammen noget, der er efterspurgt på jobmarkedet.

Kaffemødet ligger et sted mellem et hyggeligt uformelt møde på den ene side og en reel jobsamtale, hvor du på den anden side har endnu mere på spil.

For at du kan lure, hvilken kanal du skal tune ind på i den konkrete situation, må du researche din fokusperson grundigt, inden du tager kontakt. Det ville være ærgerligt at møde uforberedt op til et kaffemøde, som potentielt set kunne veksles til et job. Så inden kontakt må du overveje:

  • Hvilke af dine delmål kan han bidrage til?
  • Har han et ubesat job, eller er han blot i den business, du gerne vil ind i?
  • Hvad kan du gøre for ham?
  • Hvilke styrker er der i din profil, som han eller hans netværk kan bruge?
  • Hvem i hans netværk vil du gerne i kontakt med?

Hav derfor et systematisk overblik over dine fokuspersoner. Lav fx en logbog med kontaktdata, kontaktformål, kontakthistorik og et par stikord om jeres relation, som svarer på nogle af forberedelsespørgsmålene her ovenfor.

Og husk så endelig at:

  • Din tilgang til kaffemødet skal være: Information, viden og netværk.
  • Læg ud med nogen, du kender, og få styr på disciplinen, før du rykker ud i dit netværks netværk.
  • ’Man’ hører gerne fra dig, når du kan tydeliggøre det fælles: Dine kompetencer, din motivation og din faglighed op mod fokuspersonens (organisationens) formål, vision, produkter og behov.

/Frederik Iuel, Chefkonsulent i Djøf Karriere og Erhverv 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer