Arbejdsmiljø

Da Anna blev gravid, blev chefen rigtig ubehagelig

08-09-2020
3 min.
Chefen roste Anna for hendes arbejdsindsats – men da hun så fortalte, at hun skulle være mor, ændrede tonen sig omgående. Illustration: Simon Væth

Som nyansat i sit første job havde Anna Mikkelsen et glimrende forhold til sin chef. Men da hun så fortalte ham, at hun skulle have et barn, kørte det hele af sporet.

Da graviditetstesten viste to streger, var Anna Mikkelsen stadig i sin prøvetid. Og da lægen bekræftede, at hun var gravid, gav hun sig til at græde.

Hun ville gerne have børn. Meget gerne. Men det var ikke planen, at det skulle være lige nu. Hun var blevet færdig på universitetet og var netop startet i sit første job, som hun havde kæmpet for at få. Hun havde været til mange samtaler, men fik igen og igen at vide, at hun manglede erfaring. Men så var jobbet der – endda i en virksomhed, hvor hun tænkte: ’Her kan jeg blive i mange år.’

Anna Mikkelsen var i syv sind. Og hun gav ikke sig selv lov til at være glad, for hun havde dårlig samvittighed i forhold til sin nye arbejdsplads. Endda så meget, at hun talte med sin kæreste om ikke at få barnet. Men kæresten var rigtig glad for, at de skulle være forældre, selv om han godt kunne forstå, at hun stod i et stort dilemma.

'Du må ikke sige det til nogen'

Anna overvejede, hvornår hun skulle fortælle om graviditeten til sin chef. Hun havde ikke pligt til det endnu. Men lejligheden bød sig, da hun var tre måneder henne.

Hun skulle til en 1-1-samtale med chefen. Helt fra første dag følte Anna Mikkelsen, at de havde en rigtig god kemi og en helt særlig, faglig pingpong. Chefen lagde da også ud med at rose hende stort og sagde, at han var meget imponeret over hendes arbejdsindsats.

Så sagde Anna, at der var noget, hun var nødt til at fortælle ham. 'Er du gravid?’ kom det prompte fra chefen.

Han fik fremstammet et anstrengt tillykke, men understregede også, at Anna Mikkelsen ikke skulle fortælle det til de andre kolleger. Hun ved stadig ikke rigtig hvorfor, men gætter på, at det var, fordi chefen før havde prøvet, at nyansatte gik på barsel, og det var blevet et tabu i virksomheden.

Efter snakken med chefen gik hun fra at føle sig som en skattet medarbejder til nærmest at snige sig langs væggene. Anna Mikkelsen begyndte at gå i store, løse sweatre for at camouflere sin voksende mave. Og direktøren gik hver morgen lige forbi hendes skrivebord uden så meget som at kigge i hendes retning. Tidligere plejede han ellers at stoppe op og komme med en sjov bemærkning.

'Vil du virkelig have løn under barsel'?

På et tidspunkt kom Anna Mikkelsens chef og spurgte, om de skulle mødes. Her spurgte han direkte, om hun virkelig var sikker på, at hun ville have løn under sin barsel. Det mente han, at hun kraftigt skulle overveje, fordi virksomheden ikke så positivt på, at hun var gravid så kort tid efter, at hun var blevet ansat, fik hun at vide.

Anna Mikkelsen havde slet ikke forventet, at hun skulle have løn under barsel, så det skulle ikke skille dem ad. Chefen spurgte hende også, hvor mange børn hendes søskende havde.

Hun følte sig som et rigtig dårligt menneske. Hun græd hver dag, når hun tog på arbejde, og gik også tit ud på toilettet for at græde. Det var kun her, hun kunne kigge på sin mave og stryge hånden over den. Men ellers fortrængte hun næsten, at hun var gravid, for det var det nemmeste.

Anna Mikkelsen var ikke særlig stor, men hun fornemmede, at hendes kolleger hviskede om, hvorvidt hun var gravid. Ingen spurgte dog. Og hun arbejdede nærmest mere end tidligere for at kompensere for sin dårlige samvittighed.



Så kom coronaen. For Anna Mikkelsen blev det et vendepunkt. Hun kunne få lov at arbejde hjemmefra, og for første gang kunne hun nyde sin graviditet. Det var faktisk først dér, hun helt accepterede, at hun var gravid. Hun behøvede ikke længere at sidde og tænke ’åh nej’, når babyen sparkede, og en lille fod bulede ud på hendes mave.

Nu er Anna Mikkelsen blevet mor til en søn. Og hun er lykkelig. Men hun fortryder, at hun ikke har nydt sin graviditet og været mere tilpas i den. Hun har det også skidt med, at hun gik og skjulte sin mave.

Efter hun har født, har hun fået en sms fra chefen og en hilsen fra en enkelt kollega.

Det viste sig i øvrigt, at hun faktisk ikke var berettiget til løn under barsel. Så hun får, hvad der svarer til barselsrefusion plus feriepenge samt pension.

Efter anbefaling fra Djøf har Anna Mikkelsen ønsket at være anonym, så kritikken af arbejdspladsen ikke kan skade hendes videre jobsøgning. Derfor optræder hun ikke under eget navn. 

11 kommentarer
17
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommentarer

Rasmus Gjedssø Bertelsen

12.09.2020 kl. 19.39

Alting hænger sammen - også den slags opførsel og Vestens demografiske ubalancer.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

anonym

11.09.2020 kl. 18.32

Enig i at ting kan ske med både mandlige og kvindelige ledere. Jeg har fx prøvet at en kvindelig chef blev så anklagende ift. det ansvar hun havde tildelt mig (i min optik meget begrænset) fordi hun var sikker på, at jeg ikke skulle have flere børn, at jeg blev nødt til at spørge hende, om hun dermed mente, at jeg skulle få en abort af hensyn til hende. Så stoppede det. Men det var lettere for mig, da jeg dengang havde nogle års erfaring, end for en nyuddannet og nyansat at sige fra selv.
Ift underliggende strukturer - jeg sagde op umiddelbart efter barsel - så kan jeg bare sige - at da jeg blandt andet gav denne historie som baggrund for min opsigelse til HR-chefen, så var reaktionen blot, at jeg lød udbrændt.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Lars

11.09.2020 kl. 11.11

Det er en rystende artikel. Mænd bliver også udsat for chikane ved forældreorlov. Fx. En leder opfordrer den mandlige medarbejder til at se sig om efter et andet job under medarbejderens kommende forældreorlov. Lederen var bevidst om konsekvenserne ved at sige sådan, da lederen tilføjede, at det blev sagt selvom lederen kunne få bøvl med diverse fagforeninger. Desværre har sådanne opfordringer ingen konsekvenser, hverken for lederen eller for virksomheden. Og sagerne er vanskelige at dokumentere.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Hans

11.09.2020 kl. 10.34

Bortset fra alt det andet, så synes jeg da også at det er en opgave for DJØF at arbejde for en ændring af ligebehandlingsloven, hvis René Óli Rasmussen virkelig har ret.
Jeg er rystet over at lære, at det er lovligt at intimidere en (svag) nyansat til at acceptere vilkår, som ville være ulovlige, hvis blot lederen havde formuleret sig lidt mindre udspekuleret.

Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at der er "en skillelinje" mellem det, man gør og det, man siger. Ok, bevisbyrden er svær at løfte, når ting 'kun' er sagt - men det er jo lige så svært, som når arbejdsgiveren skal bevise, at de spurgte om graviditet, men 'det da sandelig ikke blev brugt imod dig'.

Det er en opgave for vores fagforening! Det kan simpelthen ikke fortsætte!

0 kommentarer
11
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Anonym

11.09.2020 kl. 10.06

Det er fuldstændig forrykt at kvinder skal finde sig i misogyne mænd, sexistisk opførsel og patriarkalske strukturer i 2020! Jeg blev fyret da jeg blev gravid - heldigvis havde jeg en sej fagforening der satte min latterlige chef på plads og jeg fik sikret min barsel økonomisk ved et forlig.

1 kommentar
5

Annabel Hansen

11.09.2020 kl. 10.18

Vil du ikke præciserer hvordan en patriarkalsk struktur er, of hvordan den er anderledes end en matriarkalsk?

Som jeg ser der virker det bare til st være en dårlig chef, men en dårlig chef betyder ikke at der er noget galt med de underliggende strukturer!

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Nikolaj

11.09.2020 kl. 09.53

Det er en skandale, at nogen folk ikke kan forstå, at det er et helt almindeligt livsvilkår at få børn, og at det selvfølgelig er noget, man også som virksomhed må acceptere på linje med alle mulige andre driftsomkostninger. Hvis ikke man kan det, må man jo drive virksomhed et andet sted.

Og i det der tilfælde i artiklen, gad jeg da godt vide, hvordan virksomheden så tager det, hvis man som far beder om orlov.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Marie

11.09.2020 kl. 09.50

Det er desværre ikke så enkelt. Jeg er selv mor til to, så jeg har også prøvet det. Men da jeg for 15-20 år siden kom ud på arbejdsmarkedet, blev der ansat barselsvikarer - mit første job var et barselsvikariat, og det var også en god måde at komme ind i virksomheden.

I dag skal der spares. Hele tiden. Så typisk får man ikke en vikar, og de andre medarbejder skal løbe hurtigere - og dermed undvære tid med deres egne børn. I mit kontor er der p.t. 3 på barsel, og 2 på vej ud af 11 medarbejdere. Vi får at vide, "at ledelsen er opmærksom på situationen", men at vi ikke skal forvente at få barselsvikariater. Jeg har allerede fået fjernet medarbejderressoucer fra et større projekt, som jeg nu sidder alene med.

Der opstår en kløft, når ledelsen efterhånden har lært at sige, at "der skal være plads til familieliv" - men uden at man følger det op med ressourcer.

0 kommentarer
4
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Rikke Petersen

11.09.2020 kl. 08.39

Gad vide om Britt Bager fra Venstre oplevede noget lignende, inden hun blev "flyttet" fra sit job som statsrevisor, mens hun var højgravid?

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Tina

11.09.2020 kl. 08.27

Hvor er det en trist artikel, som viser nogle af de udfordringer som kun kvinder står med. Det viser også vi ikke er langt nok med ligestillingen, når en kvinde skal behandles sådan og det juridisk set er okay. Det er er af de punker omkring graviditet hvor mænd står bedre i jobsituationer og økonomisk end deres kvindelige kollegaer.

0 kommentarer
14
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Christine Raecke

11.09.2020 kl. 08.20

Det handler om etik og moral. Det er livets naturlighed at få børn. Graviditeter skal nydes og børnene skal passes så de bliver sunde og trives i livet. Selv om et ungt menneske er nyansat, er det stadig en del af livet at få børn uanset om det er et praktisk, eller et ikke praktisk tidspunkt for graviditet. Vores effektive og accelererende samfund, skal ikke spænde ben for glæde og trivsel, og ingen skal skjule deres graviditet i vores samtid. Og, selv om det ikke er juridisk forkert at en chef/leder gør som Annas chef, er det etisk og moralsk uforsvarligt og grænser til voksenmobning og eksklusion af sammenholdet på en arbejdsplads. En chef der ændrer adfærd, og går forbi en ansat, på grund af en graviditet, uden at hilse eller stoppe op som vedkommende plejer, er lig med magtmisbrug. Man skal overveje om man overhovedet vil være en del af en sådan virksomhed?