Varm luft

Forfatter: Jobannoncer er alt for rosenrøde og selvfede

05-08-2020
4 min.
Det ville være forfriskende, hvis nogen faktisk siger tingene lige ud og ikke bruger de der glansbilleder med et modelfoto øverst i annoncen, mens hverdagen er en helt anden, og man møder en flok sure mennesker mandag morgen, mener Martin Ellermann. Foto: Bart Dabrowski

Martin Ellermann har skrevet hundredvis af jobannoncer – og set mange af de kunder, han skrev for, udvande teksterne med tomme modeord og forslidte klichéer. Det har han skrevet en roman om. Vi har spurgt ham, hvad problemerne er, og fået en liste over de ord, der bør få ansøgeres alarmklokker til at ringe.

I sit tidligere job var det Martin Ellermanns opgave som tekstforfatter at komme med et kreativt udkast til jobannoncer. Men ofte rettede den ansættende leder teksten og tilføjede en række floskler, fordi udkastet ikke lignede noget, han havde set før. I stedet skulle der stå velkendte udtryk som fx ’ambitiøs’, ’målrettet’ og ’omstillingsparat’.

”Det bliver sådan lidt uærligt. Forventnings-afstemningen ryger jo lidt ud af vinduet, hvis man kun har travlt med at fortælle, hvor godt det hele kører. Og så i øvrigt bare stiller en bunke – nogle gange helt urimelige – krav. Ofte er der jo de der 10 bullets med krav, blot fordi de vil helgardere sig. Lidt en skraldespand af floskler, hvor du fx skal både være selvstændig og teamorienteret. Det bliver bare så tomt”, mener Martin Ellermann.

Erfaringerne med at skrive jobannoncer har været en af hans inspirationskilder til at skrive romanen 'Dræbende floskler' om arbejdslivets trivialiteter.

”Jeg vil gerne udstille noget af den tomhed – og måske lidt rosenrøde selvfedme – der ofte er i jobannoncer, og som jo så også bliver spejlet i det sprog, ansøgerne bruger,” fortæller han.

Drop glansbillederne

Martin Ellermann understreger, at han ikke kender svaret på, hvordan jobannoncer generelt kan forbedres. Men ligesom en samtale til fx en bryllupsfest måske først bliver rigtig interessant, når sidemanden åbner op for noget negativt frem for at præsentere et glansbillede, så efterlyser Martin Ellermann også en mere nuanceret tilgang i jobannoncer.

”Et jobopslag kunne godt sige, at ”Ja, vi har travlt – måske også for travlt – men vi skal lige ud på den anden side…” Man kunne jo også begynde at skrive om virkeligheden frem for en uvirkelig rosenrød med formuleringer a la ”Vi giver aldrig op…”. Det ville være forfriskende, og jeg er helt sikker på, at folk ville være lettede over, at nogen faktisk siger tingene ligeud og ikke bruger de der glansbilleder med et modelfoto øverst i annoncen, mens hverdagen er en helt anden, og man møder en flok sure mennesker om morgenen”, siger forfatteren.

Hans råd til jobsøgende er, at de bør kigge efter vage udsagnsord som fx ’facilitere’, som både kan dække over ledelse på meget højt niveau og en eller anden mærkelig rolle, der måske reelt er sammensat som en skraldespand af diverse opgaver, ingen andre gider tage sig af. De her ord er det også en god ide at være på vagt over for:

  • Formidle
  • Drive
  • Vedligeholde
  • Strukturere
  • Netværke
  • Medvirke
  • Koordinere
  • Vidensdele
  • Inddrage
  • Procesoptimere
  • Agere
  • Co-drive
  • Sparre

Det er bedre, hvis der bruges konkrete verber som fx uddanne, producere, skrive, økonomistyre, planlægge, rekruttere, revidere, udvikle osv., men konteksten er naturligvis afgørende. Det er i øvrigt et plus, hvis annonceteksten beskriver de konkrete arbejdsopgaver, man skal løse på en typisk dag eller uge.

Generelt er det dog ikke så let at finde frem til, hvad et job egentlig indeholder, vurderer Martin Ellermann, for hvordan skal man fx gennemskue en formulering som ”Du bistår med den økonomifaglige understøttelse af økonomidelen i fagområdet”? Hvad laver denne person helt nøjagtigt? Eller hvad med et udtryk som: ”Du skal kunne holde mange bolde i luften”?

Konsekvensen af den type formuleringer er – efter Martin Ellermanns mening – at virksomheder og arbejdspladser får dårligere ansøgere, for de jobsøgende ser simpelthen forbi indholdet i annoncen og vælger i stedet efter virksomhedens generelle ry og omdømme. Eksempelvis kan virksomheder med et godt brand som fx Novo Nordisk skrive nærmest, hvad de vil i jobannoncer, for alle vil gerne kunne sidde ved en fest og fortælle bordherren, at de arbejder for Novo – eller for Lego eller for Udenrigsministeriet. Men de fleste må formulere sig mere informativt i stillingsannoncer.

”Arbejdsgiverne spilder tid på at sige, hvad mission og vision er, men som ansøger vil man jo gerne vide, om man fx skal arbejde sammen med fem kolleger i et team, eller om man skal sidde i et storrumskontor med 300 kolleger. Og om der holdes julefrokost, eller om folk aldrig taler privat sammen,” siger Martin Ellermann.

Vær mere oprigtig

Han ser også en risiko for, at virksomheder med de mange luftige formuleringer vænner folk til, at de bare skal tale lederne efter munden. I stedet råder han til at være mere oprigtig i jobannoncerne, så ansøgeren måske også tør åbne lidt mere op og fx sige, at han er bedre til at arbejde i et team end at arbejde selvstændigt.



”Så kunne chefen svare, at den jobsøgende nok skal blive anerkendt, selv om han fx er en stille mus. Det ville mange nok bedre kunne spejle deres personlighed i frem for at komme med den der, at ”Du lander på benene og kæmper fra dag 1, og du ser kun muligheder i stedet for problemer”…”, siger forfatteren, som i øvrigt påpeger, at ikke alle job er så meningsfulde, som jobannoncerne fortæller.

”Alle kommunikatører prøver ligesom at skrive, at der er en mening i det, og så skal man helst købe den præmis. Men mange jobsøgende reagerer på det, fordi de synes, det egentlig er en befrielse bare at have et job. Det er lidt som den klassiske: Du slæber ikke sten, du bygger pyramider. Men nogle gange slæber man faktisk bare sten. I annoncerne vinkles der ofte på de fede aspekter af arbejdslivet, men jeg kan bedre lide samtaler, hvor folk taler om de svære ting frem for kun at tale om de rosenrøde sider af jobbet.” 

13 kommentarer
46
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommentarer

Susanne Kappel Hansen

10.08.2020 kl. 15.46

Jeg kan kun tilslutte mig dette.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Morten C Arendrup

10.08.2020 kl. 10.05

Jo mere vrøvlet og floskelfyldt jobannoncen er, jo flere (ukvalificerede) ansøgere får man. Det virker som om, det er et mål i sig selv at få mange ansøgere. Målet bør selvfølgelig være kun at få en enkelt, men til gengæld topkvalificeret ansøger til jobbet. Det kræver en spids blyant og særdeles hårdt arbejde med jobannoncen. Investerer man i dette up front, undgår man en masse nonsens arbejde med sortering af en tårnhøj bunke af ansøgninger med få eller slet ingen kvalificerede ansøgere, men det er jo en selvhenter, fordi det var “lettere” at copy/paste.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Jakob Stenfalk

07.08.2020 kl. 21.33

Mine to største ønsker til bedre jobopslag er:
1. Organiser opslaget så det fortæller mig hvad jeg skal vide, i den rækkefølge jeg skal vide det. Hvis arbejdsgiver skal bruge en ansøger med mindst 3 års erfaring i en ledelsesfunktion med personaleansvar, og man ikke kan komme i betragtning hvis man ikke har det, så skal den oplysning stå i første afsnit, ikke gemmes væk nede i midten af opslaget.

2. Klar skelnen imellem ufravigelige krav til ansøgeren og konkurrenceparametre som er ønskede men ikke obligatoriske. Uklart kommunikerede forventninger resulterer i at nogle ansøgere gætter forkert i.f.t. hvilke dele af ønskelisten som faktisk er prioriterede. De enten søger stillinger de ikke er kvalificerede til, og dermed spilder de alle parters tid, eller de opgiver at søge stillinger som de ville have været kvalificerede til, og dermed lader de potentiel værdi ligge på bordet.

1 kommentar
10

Kirsten Rasmussen

08.08.2020 kl. 13.45

Jeg ville ønske, at virksomhederne stoppede med at skrive "vi forventer at du...". Det siger INTET om, hvorvidt det er et ufravigeligt krav, eller et ønske.

Jævnligt ser jeg også, at den formulering med tilhørende liste på 10 forskellige faglige og personlige kompetencer, er efterfulgt af "kendskab til IT-sytemerne X og X, er en fordel, men ikke et krav. Vil det så sige, at listen med "forventer" egentlig er ufravigelige krav istedet??

SUK!

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Jonas B.

07.08.2020 kl. 15.04

Der er så ekstremt stor forskel på jobannoncer med deres tilhørende jobbeskrivelser eller mangel på samme at det virkelig er som dag og nat at sidde og læse dem, en efter en. Mange er faktisk formuleret rigtig fint og præcist til den rette modtager sådan, at man stort set får besvaret alle relevante spørgsmål. Andre jobannoncer er så upræcise at næsten enhver vil kunne ansøge om det. Eksempelvis har jeg for nyligt læst en annonce fra et verdensomspændende rekrutteringsfirma, som beskriver jobindholdet meget løst formuleret således; citat:
* Intern og ekstern koordinering
* Kundekontakt
* Sikre at intern salgsproces overholdes
* Opdatering af interne excel oversigter
* Facilitering af interne møder
Jeg ringer for at spørge hvad det rent faktisk dækker over og HR Partneren informerer om at stillingen vil blive tilpasset den konkrete kandidats kompetencer!
Så er det bare jeg tænker, hvorfor kan de ikke bare skrive det i opslaget istedet for at forsøge at skjule det?

1 kommentar
4

Anne Marie

08.08.2020 kl. 10.28

Jeg ringer ofte før jeg skriver ansøgningen, for at mærke kemien og for at høre hvem de i virkeligheden søger.
Det kommer man nemmere til samtale på, da de nemmere kan huske mig fra tlf.samtalen.

0 kommentarer
3
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Mads Beyer

07.08.2020 kl. 11.34

Fine pointer. Kunne vi ikke også slippe for den nyklassiske indledning "Brænder du for ..."? Det er der jo alligevel ingen, der gør - og man skal således starte med en løgn ...

1 kommentar
21

Tine Caldwell

07.08.2020 kl. 14.35

Helt enig! Tænk at det er blevet sådan, at man som jobsøger skal "brænde for" eller være "passioneret" for at komme i betragtning. Kan man ikke bare få lov at udføre et arbejde som et helt almindeligt menneske uden at skulle stille op som superhelt? Det holder jo ikke i længden alligevel...

0 kommentarer
13
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Steen Ruby

07.08.2020 kl. 11.18

Rigtig dejligt at du tager fat på en problemstilling der afspejler den vedligeholdenden holdning der er på de fleste arbejdspladser. Vedligeholdende i forhold til et kontaktniveau, der tillader disse floskler. der jo ikke giver engagement men passivitet.

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Thomas Laden Nørgaard

07.08.2020 kl. 10.06

Jeg er umiddelbart meget uenig i at ordet "Sparre" bør få en alarmklokke til at ringe.
Jeg er fortaler for Business Partnering som i og for sig handler om, at man evner at sætte sig ind i sin "modparts situation" og give et stærkt modspil og forslag til hvad man reelt kan gøre. Lige præcis forkortet ved at "Sparre". Det skal dog komme i en bestemt kontekst.

0 kommentarer
4
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Anders Lauritsen

07.08.2020 kl. 09.53

Metaforer i alle afskygninger, bør i det hele taget få alarmklokkerne til at ringe. Både hos ansøgere og hos dem som skal godkende udkastet til stillingsannoncer.

Når der bruges metaforer (det gælder også i præsentationer, strategipapirer, mails osv.) så er det ofte fordi man kun har en vag idé om, hvad det egentlig er sagen handler om, og ikke har tænkt ordentlig ned i substansen.

0 kommentarer
2
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Mads Lund Larsen

07.08.2020 kl. 09.42

...og "robust"

0 kommentarer
14
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Bent Overgaard

07.08.2020 kl. 07.52

Savner ordet "agil" i listen.

0 kommentarer
24
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.