Brevkassen

Hvordan vender jeg tilbage efter stress?

15-06-2020
1 min.

"Om 14 dage vender jeg tilbage til job efter at have været hjemme i tre-fire måneder med stress. Nu er jeg klar til at tage fat igen, men også noget nervøs. Hvordan undgår jeg at ’falde i’ igen?"

Om 14 dage vender jeg tilbage til job efter at have været hjemme i tre-fire måneder med stress. Det er lykkedes mig at få godt styr på søvnen, selvværdet og hovedpinen. Før jeg crashede, var jeg igennem et hårdt år på job, hvor tid, ressourcer og samarbejde var ikke-eksisterende.

Nu er jeg klar til at tage fat igen, men også noget nervøs. Kan jeg klare det lige så godt som før? Hvordan undgår jeg at blive ’pakket ind i vat’ eller 'set skævt til'? Og hvordan undgår jeg at ’falde i’ igen?

 

Kære stressramte

Dine bekymringer er helt naturlige og er ’dit systems’ påmindelse om, at du og dine kolleger skal passe på dig, så du fremover kan fastholde at arbejde på en sund og holdbar måde.

Her er nogle temaer at tænke over:

  • Få styr på, hvornår du arbejder, og hvornår du holder fri. Det er vigtigt ikke at komme for hurtigt i gang, så aftal på forhånd med chefen og kollegerne, hvor mange timer og hvilke dage du er på job. Start fx med to timer to dage om ugen og find derefter ud af, hvordan du trapper op til normal tid. Nogle har brug for et par måneder, andre mere.
  • Påtag dig kun de opgaver og ansvar, der giver mest mening for dig – noget, du har lyst til og kan komme i mål med. For nogle handler det om at få tændt pc’en og orienteret sig lidt i systemerne på ny. For andre om at løse en konkret, veldefineret opgave for derefter at tage den næste. Husk pauserne.
  • Når du lukker ned for at holde fri, skal der være ro og noget energi tilbage i ’dit system’. Er der ikke det, skal du justere din plan: Kortere arbejdstid, færre opgaver, mindre kompleksitet, ingen møder, andet kontormiljø, flere pauser, sparring med nogen etc. Få sagt nej og pyt – og sæt grænser.

Jeg formoder, du har en chef og kolleger, der forstår, hvor vigtigt det er at komme godt fra start.



Opfølgningen skal være tæt – måske dagligt i starten. Og der skal være plads til at justere din plan i forhold til det, du kan magte. Både du og chefen må være tålmodige. Ellers vil de gamle, dårlige vaner, som fik dig til at crashe, måske få fat igen.

/Frederik Iuel, chefkonsulent, Djøf

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.