GUIDE

10 tips til hvordan du siger op på en god måde

16-06-2020
6 min.
Når du er klar til at sende din opsigelse, kan det være en god idé først at tage en snak under fire øjne med chefen og fortælle lidt om, hvorfor du har valgt at takke ja til et andet job. Foto: Opolja/Shutterstock

Glæder du dig til at gå ind på chefens kontor med faste skridt, et smil på læben og rank ryg – og så gøre det, du har haft lyst til længe: Smække din opsigelse på bordet? Så læs de følgende gode råd først. Det kan faktisk få stor betydning, hvordan du tjekker ud fra din arbejdsplads.

Sommeren – og ikke mindst den kommende ferieperiode – har det med at sætte gang i tankerne hos mange af os: Er det ikke på tide at søge nye græsgange? Skal det mon ikke være nu, du siger farvel til småkedelige arbejdsopgaver eller til den chef, du aldrig helt er kommet på bølgelængde med?

Hvis det lykkes at lande et nyt job, skal du være omhyggelig, både når du siger det gamle job op, og når du tager afsked med kollegerne. Måske møder du din gamle chef eller kollega på en ny arbejdsplads senere, eller du får brug for ham/hende som reference – formelt eller uformelt.

Her er 10 tjekpunkter, som forhåbentlig kan inspirere dig til at sige op på en måde, så du står stærkere på arbejdsmarkedet fremover og ikke kommer i klemme.

 

  1. Vent, til du har en ny kontrakt

    Sig endelig ikke op, før du er helt sikker på at have det nye job i hus. Ikke noget med at stole på et mundtligt tilsagn eller blot en mail eller sms-besked fra din nye arbejdsgiver. Især i det private er det vigtigt at have en underskrevet ansættelseskontrakt, før du siger op – og ikke blot en skriftlig bekræftelse. Ellers kan der nemlig være tvivl om vilkårene, fx i forbindelse med barsel og diverse klausuler. Og lønnen skal være forhandlet helt på plads. Der må i det hele taget ikke være nogen som helst forbehold i ansættelsesaftalen, før du siger dit gamle job op.

  2.  

  3. Overhold frister og formalia

    Hvis du er ansat som funktionær, vil dit opsigelsesvarsel sædvanligvis være løbende måned + én måned, men der kan være aftalt et længere varsel. Tjek derfor din ansættelseskontrakt, så du er helt sikker på opsigelsesvarslets længde. Du kan vælge at sige op mundtligt først, hvis du fx gerne vil begrunde opsigelsen over for din chef. Send derefter en e-mail, hvor du skriftligt opsiger din stilling – senest inden arbejdstids ophør den sidste dag, før fristen udløber. Du behøver ikke skrive andet, end at du opsiger din stilling dags dato til fratrædelse med udgangen af måned xx. Det er en god idé at bede om at få en bekræftelse på modtagelsen af opsigelsen.

     

  4. Hvad du siger til chefen

    Måske har du lyst til at give chefen en ordentlig skideballe og fortælle ham/hende meget direkte om alt det, der er galt på arbejdspladsen. Men lad være! Når du har bestemt dig for at skifte job, er der ingen grund til at ledsage opsigelsen med andet end et venligt ”Tak for denne gang” og måske sige lidt om fordelene ved dit nye job. Hvis chefen – eller måske en HR-medarbejder – forsøger at fritte dig om den reelle grund til din opsigelse, kan du blot svare i venlige, diplomatiske og ikke nødvendigvis særligt informative vendinger. I øvrigt anses det for god stil at aflevere sin opsigelse personligt til chefen.

     

  5. Skriv en begrundelse

    Det er altid bedst at sige op skriftligt, da der så er dokumentation for, at du har sagt op i rette tid. Det kan også være klogt at få en chef til at kvittere for modtagelse af opsigelsen, så der ikke bliver diskussion om, hvorvidt opsigelsesfristen er overholdt. Mens det altså ikke er særlig hensigtsmæssigt at råbe op om, hvor elendig den gamle arbejdsplads har været, anbefales det at skrive en personlig opsigelse i en venlig, taknemmelig og ærlig tone. Dermed reduceres risikoen for sure miner, og i nogle virksomheder vil en meget kortfattet og formel opsigelse blive betragtet som uhøflig.

     

  6. Hvis chefen prøver at holde på dig

    Måske vil chefen prøve at ’vende dig i døren’ og altså forsøge at fastholde dig, måske ved at lægge en ordentlig sjat ekstra på din løn. Eller ved at tilbyde mere frihed eller ekstra fleksible arbejdstider og øget mulighed for hjemmearbejde. Men er det så det rigtige at sige ja tak? Hvis du har på fornemmelsen, at din opsigelse kan blive mødt med diverse fastholdelses-initiativer, så tænk endelig scenariet igennem på forhånd. For i stedet for at du bliver overrumplet og måske siger halvhjertet ja, er det bedre at have overvejet i forvejen, om du er til fals for et forbedret tilbud, eller om du er 100 % sikker på, at det nye job er det rigtige.

     

  7. Husk at få din bonus med

    Hvis du har en bonusordning i forbindelse med dit job, har du krav på at få udbetalt en forholdsmæssig andel af den, når du fratræder. Det kræver dog, at bonussen beror på en fast aftale og har været en regelmæssig del af din løn. Du har krav på at få bonus med, uanset om du selv siger op eller bliver opsagt. Det er en fordel, hvis de aftalte kriterier for bonus er præcise, ikke mindst i en situation, hvor du siger op. I øvrigt indgår bonussen også i beregning af din feriegodtgørelse.

     

  8. Gør dit arbejde færdigt

    Det kan være fristende at slippe speederen og begynde at slappe af på jobbet, når du først har sagt op. Men det er en rigtig dårlig idé, og i øvrigt er du faktisk forpligtet til at arbejde som hidtil frem til sidste arbejdsdag. Hvis du læner dig tilbage og kun bestiller et minimum, går det ud over dine kolleger, og hvis chefen lægger mærke til det, risikerer du at få plettet dit eftermæle på arbejdspladsen. Så gør hellere en indsats, som sikrer, at du bevarer en god relation til kolleger og chef. Dermed vil de nok også være mere tilbøjelige til at give dig en anbefaling med på vejen, og du kan bedre bruge chefen som reference fremover.

     

  9. Husk din loyalitetspligt

    Også når du har sagt op, og efter at du er fratrådt, har du pligt til at være loyal over for arbejdsgiveren. Det er en såkaldt arbejdsretlig grundsætning. Du må fx ikke forsøge at få tidligere kolleger til at sige op for måske at trække dem med over på din nye arbejdsplads. Og det er heller ikke tilladt at omtale din hidtidige arbejdsplads negativt eller at rakke ned på ledelsen. Hvis du er illoyal, mens du stadig er ansat, risikerer du bortvisning, og både i opsigelsesperioden og senere kan du i yderste konsekvens blive mødt med erstatningskrav. Du har i øvrigt også tavshedspligt med hensyn til forretningshemmeligheder som fx kundelister og priskalkulationer.

     

  10. Husk at få referencer

    Det er en god idé at spørge din chef og kolleger, om du må bruge dem som referencer i fremtiden. Måske er chefen også villig til at give dig en skriftlig anbefaling. Det er væsentligt lettere at skaffe anbefalingerne, inden du forlader arbejdspladsen, og ledere og ansatte stadig har et klart billede af, hvordan du klarer dit job. Det er i øvrigt ikke usandsynligt, at chef og kolleger bliver glade for, at du beder dem om en anbefaling, da det jo er udtryk for, at du respekterer dem og stoler på deres dømmekraft.

     

  11. Sig tak til kolleger og kontakter
  12. Sørg for at slutte ordentligt af i dit gamle job. Send en pæn mail rundt til kollegerne med et ”Tak for denne gang”. Så når du også dem, der ikke lige er til stede på din sidste arbejdsdag. Fortæl også om dit jobskifte på LinkedIn og eventuelt andre sociale medier, og benyt lejligheden til at takke din tidligere arbejdsgiver og dine kolleger for samarbejdet – gerne i rosende vendinger, hvis der er belæg for det. Højst sandsynligt vil jeres veje krydses igen på et senere tidspunkt, fx på andre arbejdspladser, som kunder eller leverandører eller som referencer for hinanden i forbindelse med et senere jobskifte.

Kilder: Djøf.dk, Kold+Partners, Lederne.dk, Graduateland.dk.

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.