Boganmeldelse

Er ledelse af unge virkelig bare business as usual?

16.6.2020

af

’Ledelse af unge’ er en gennemarbejdet og omfattende – men også holdningsløs – guide til at tiltrække, onboarde, lede og udvikle unge i 2020.

"Ingen er nogensinde blevet fyret for at vælge en IBM.” Sådan lyder en af de mest anvendte fraser fra 1980’erne og 1990’ernes computerkrig, der var domineret af høje marginer på it-hardware, som på kort tid gik fra størrelsen på et køleskab til noget, du kunne stikke i tasken.

Apple lagde dengang fundamentet for deres brand ’Think Different’, og ’1984’-kampagnerne gjorde Apple til den frække dreng i klassen og appellerede til en generation af skabere, der ville tænke store tanker og udfordre status quo.

Så var der IBM. Det ikoniske blå logo stod for pålidelighed, effektivitet og en god pris. Klassisk købmandskab og klar markedsleder. No bullshit, ingen fancy kampagner, men en maskine, der fungerede, som den skulle. IBM var det sikre valg, og Apple var forbeholdt en lille skare af rebelske, kreative og risikovillige individer og organisationer.

Ingen slinger i valsen

Efter at have læst ’Ledelse af unge’ har jeg følelsen af at sidde med en IBM-maskine i hænderne.

Bogens evidensmæssige fundament er solidt og forskningsbaseret, og konklusionerne præsenteres nøgternt, præcist og uden for meget slinger i valsen. Man ser tydeligt, at de to forfattere kan deres kram, når teoretiske (og praksisnære) modeller såsom Joharis’ vindue, mesterlæremodellen og situationsbestemt ledelse af unge præsenteres i en kontekst af unge medarbejdere.

Sproget er kort og kontant, og der er skåret ind til benet i antallet af budskaber. På den måde bliver bogen en form for håndbog, man som leder eller HR-medarbejder kan slå op i, hvis man mangler et godt råd til en konkret udfordring.

Håndbogsformatet gør bogen til en let læst én af slagsen – misforstå mig ej, jeg er fan af bøger, der skærer ind til benet. Det komprimerede format øger bogens værdi i mine øjne.

Er der forskel på generationer?

Ligesom forfatterne har jeg selv gennem en årrække arbejdet med skellet mellem yngre og erfarne generationer på arbejdsmarkedet. Og et af de spørgsmål, man hyppigst møder, er, om der overhovedet er forskel på generationer?

Forfatternes indledende svar er: ”Både og. Ja og nej.” De fremhæver, at unge i dag ikke er blege for at udfordre autoriteter, krydse hierarkiske kommandoveje og generelt bringe en stor portion af energi, kreativitet og ambition ind på arbejdspladserne.

Ungdommen har nok altid bragt energi og udfordret det etablerede. Derfor har en bog om ledelse af unge generelt en eksistensberettigelse, hvis man vil forløse det potentiale, der dermed opstår.

Forandringsparathed har en pris

Arbejdsmarkedet er ikke en dans på roser for de unge. Sociale medier skaber polerede facader, og der gemmer sig en enorm usikkerhed bag. Forfatterne fremhæver, at man som leder skal udøve nærværende ledelse for at bryde igennem og få greb om de unges usikkerhed, hvilket de har vedlagt en række brugbare værktøjer til.

Forfatterne understreger, at man som leder skal mestre den menneskelige disciplin for at have succes med unge mennesker i dag. En velkendt ledelsesfilosofi møder en ny generation. Gammel vin på nye flasker? Måske. Mit synspunkt er i hvert fald, at det er på tide, at flere virksomhedsejere og -ledere tager deres menneskelige ledelsesansvar seriøst. Bogen er en god start, men den udfordrer ikke skeptikerne.

Men… for der er altid et men

Ingen er nogensinde blevet fyret for at vælge en IBM. 'Ledelse af unge' egner sig godt til de polerede gulve og de højblå logoer, som står for at bevare det, vi kender, uden for meget afvigelse. Til de ledere, der gerne vil tweake lidt på deres lederadfærd for at få lidt mere performance ud af deres unge ansatte.

Men hvis du er ansat i et unicorn-scale-up, der ikke kunne give færre fucks for hierarkier, politik og andre levn fra 1980’ernes regnearksstyrede, optimerede maskinbureaukratier og vil bruge de unges mindset som afsæt, så er bogen nok en anelse for kedelig til dit temperament. Eller hvis du er i gang med at vende bunden i vejret på en corporate virksomhed for at organisere jer på nye måder, så skal du nok se andre veje end ’Ledelse af unge’ for at transformere dit lederskab – for denne bog vil ikke give dig ret meget modspil. Køb hellere en Apple, hvis det er dig.

Om forfatterne

Karen Christina Spuur & Anne Essenbæk Toftbjerg er lektorer i ledelse, organisation og kommunikation på erhvervsakademiet Cphbusiness. Begge har arbejdet med forskningsprojektet ’Ledelse af unge’ i 2017-2018. Forfatterne har desuden fungeret som henholdsvis headhunter og ledelseskonsulent. 

Om anmelderen

Mikkel Sandal Hansen er partner i firmaet Young Consult, som designer og gennemfører udvikling af unge talenter – og ledelsen af dem. Han driver firmaet sammen med sin medpartner Andreas von der Recke. De har sammen skrevet en bog om unges karrierepræferencer og tilbyder også foredrag og udviklingsforløb. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet