Brevkasse

Skal jeg sige ja til en kundeklausul?

5.5.2020

af

Illustration: Djøf

Illustration: Djøf

"Min arbejdsgiver vil pålægge mig en kundeklausul, hvilket jeg ikke har haft før. Kan man gøre det uden varsel – og hvad får jeg for det?"

Jeg er account manager i et mellemstort it-firma. Jeg har været der i fire år, er superglad for jobbet, og virksomheden går rigtig godt. Faktisk så godt, at der er en stor aftale på vej med en potentiel kunde, som bliver afgørende for virksomhedens udvikling globalt. I den forbindelse vil min arbejdsgiver uden varsel pålægge mig en kundeklausul, hvilket jeg ikke har haft før. Kan de gøre det uden varsel – og hvad får jeg for det?


Kære medlem

En kundeklausul begrænser din mobilitet på arbejdsmarkedet – og restriktionerne mærkes ikke kun, efter at ansættelsesforholdet er afsluttet, men kan også påvirke dine muligheder for i det hele taget at søge nyt job undervejs.

Derfor er en kundeklausul et væsentligt vilkår i et ansættelsesforhold, som skal overvejes nøje. Når din arbejdsgiver ensidigt ønsker at ændre dine vilkår så væsentligt, skal de varsle det over for dig tilsvarende som ved en opsigelse. Hvis du har almindelige funktionærvilkår, vil dette varsel være fire måneder til udgangen af en måned. Så kan du vælge, om du ønsker at fortsætte på de nye vilkår – eller betragte det som en opsigelse og dermed fratræde.

Du kan altså uden videre afvise klausulen og fratræde ved udgangen af de fire måneder. Hvis du i stedet ønsker at blive, vil jeg anbefale, at du går i dialog med din arbejdsgiver om vilkårene for klausulen. Fx kan man godt aftale, at klausulen kun gælder denne specifikke kunde, kun i en overgangsperiode – og at du på andre fronter får forbedret dine vilkår fx med en lønstigning, med ekstra jobsikkerhed og lignende.

Du er i en god forhandlingsposition, så det skal du naturligvis udnytte. Såfremt der indgås en aftale om en kundeklausul, skal den leve op til Lov om ansættelsesklausuler, og bl.a. skal du kompenseres i tiden efter ansættelsesforholdets ophør.

/Helene Rafn, lønforhandlingschef, Djøf 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Helene Rafn
3 år siden
Hej Hans, Den gode forhandlingsposition kommer via virksomhedens behov for medarbejderen i en tid med vækst og udvikling. Behovet for at fastholde og motivere en dygtig og erfaren medarbejder er en vigtig faktor - og vi oplever heldigvis rigtig mange medlemmer som via forhandlinger med arbejdsgiveren får forbedret vilkårene, fx løn, feriefridage mv - også uden at der er juridisk ret dertil. Input til disse forhandlinger fås hos DJØF - både individuel rådgivning og kollektivt, fx via lønforhandlingskurser - men derudover arbejder vi løbende for flere restriktioner på klausulområdet. Til gavn for medlemmernes mobilitet på jobmarkedet. Mange hilsner, Helene
Hans
3 år siden
Jeg skal lige forstå, hvordan man kan være "i en god forhandlingsposition", når svaret er, at 'ja, arbejdsgiver kan ensidigt pålægge dig denne væsentlige ændring af din kontrakt. Du skal betragte dig selv som opsagt, og der er ikke på tale at få kompensation for uretmæssig opsigelse'. 'Du kan selvfølgelig også acceptere ændringen, hvis du gerne vil beholde dit arbejde, men der er ikke så meget, du kan gøre ved det, andet end at spørge pænt om du kan få bedre vilkår på andre områder - ligesom du altid kan, og normalt aldrig får.' Jeg har lige brug for at få genopfrisket, hvorfor er vi medlem af en fagforening?