FRA UNIVERSITET TIL START-UP

Skal gøre samkørsel til en naturlig del af hverdagen

7.4.2020

af

Privatfoto

Privatfoto

Før var Ida Blinkenberg Lidell omgivet af gode kolleger på Københavns Universitet. Nu er hun alene om kommunikationen i en lille grøn virksomhed.

Væk er den trygge base i et kommunikationsteam på universitetet. Nu har hun det overordnede ansvar for at løfte en kæmpestor opgave i start-up-virksomheden NaboGO – at få flere danskere til at køre sammen i hverdagen.

Fra sit kontor i NaboGO på Amager kan Ida Blinkenberg Lidell kigge ud over Kløvermarken og Amager Forbrænding og blive mindet om, at hun nu helt selv kan beslutte rigtig meget – og at så meget afhænger af netop hende.

Tidligere har hun brugt sin cand.mag.-eksamen i kulturformidling og litteraturvidenskab i store gamle organisationer som Gyldendal og Københavns Universitet. Nu er hun blot sig selv til at klare al kommunikation – men får dog sparring på markedsføring og forretningsforståelse af firmaets partnere, som hun arbejder tæt sammen med.

”Det er enormt anderledes – en meget stor forandring – at jeg hele tiden selv skal prioritere, og at jeg er så vigtig for virksomhedens udvikling”, fortæller hun.

Brug for kæmpe adfærdsændring

Mens hun stadig var ansat på universitetet, hjalp hun de to iværksættere med bl.a. pressemateriale og hjemmeside, idet hun er gift med den ene af dem. I november 2019 blev det tydeligt, at der var brug for mere hjælp til kommunikation, og da Ida Blinkenberg Lidells profil passede godt til stillingen, blev hun ansat.  

Kunderne hos NaboGO er kommuner som fx Gladsaxe, Ballerup, Høje Taastrup, Slagelse, Holbæk og Kalundborg – altså enten omegnskommuner, hvor der er stor trængsel på vejene, eller udkantskommuner, hvor den offentlige transport generelt bliver mere og mere sparsom. Eller kommuner som Vejle og Kolding, hvor begge problemstillinger er aktuelle.

Kommunerne betaler for samarbejdet med NaboGO, som kan tilgås via en app, der viser mødesteder i kommunen, hvor passagerer kan stå af og på. Selve appen er gratis at bruge, og passagererne betaler mellem 50 øre og en krone pr. kilometers kørsel direkte til chaufføren. Afregningen foregår automatisk via appen, så bilens ejer modtager penge fra de passagerer, der kører med.

Ida Blinkenbjerg Lidell arbejder først og fremmest med strategisk kommunikation i NaboGO. Sammen med kollegerne skal hun finde ud af at knække koden for, hvad der skal til for at få flere til at køre sammen i hverdagen.

”Det kræver en kæmpestor adfærdsforandring, for vi kan jo ikke styre, om bilisterne vælger at åbne deres dør og tage en passager med,” siger hun.

Tingene skal være i orden

Lige nu tager hun sig af mange forskellige opgaver som markedsføring, brand identitet, sociale medier, presse, design og fælles lancering sammen med kommuner, virksomheder, uddannelses-institutioner og landbyer. Lanceringerne foregår ved, at hun sender en tilpasset kampagnepakke – nogle gange også på engelsk, da virksomheder som Alfa Laval og NNIT i Gladsaxe har mange nationaliteter ansat, og det derfor er vigtigt at bakke op med plakater og intranet-nyheder på både dansk og engelsk.

Og hvad er så det vigtigste, Ida Blinkenbjerg Lidell bidrager med?

”Det er nok noget med, at jeg er ret god til at få nye idéer. Og så kan jeg bidrage med min kvalitetssans. Den er simpelthen i orden, så der er ikke fejl i teksterne, og tingene bliver leveret efter aftale. På Københavns Universitet er de ret kvalitetsbevidste, og der har jeg oparbejdet en kernefaglighed, både i bredden og dybden,” fortæller hun.

Og hvad vil hun så gerne kunne sige, at hun har opnået i jobbet, når hun engang fratræder?

 ”At mennesker er begyndt at køre sammen i hverdagen. At samkørsel er blevet en naturlig ny mobilitetsform til gavn for klimaet.”

IDA BLINKENBERG LIDELL

2020- Kommunikationsansvarlig i NaboGO

2013-16 Kommunikationsmedarbejder, Københavns Universitet

2010-12 Digital redaktør m.v. hos Gyldendal

2009 Cand.mag. i moderne kultur og kulturformidling

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Niels Billund
4 år siden
Et spændende begreb, der har behov for samkøring og styring for at kunne lanceres og virke både lokalt og globalt. Denne virksomhed gør netop begge dele ved at give folk billig og miljøvenlig transport, samtidig med, at det er nemt at have adgang til. En positiv bonus er, at man slipper for at køre, kan slappe af eller checke sin mobil, hvis man føler behovet derfor.