Iværksættere

Efter to års slid fik Peter og kollegerne endelig løn. Så kom coronakrisen

8.4.2020

af

Foto: Daniel Hjorth

Foto: Daniel Hjorth

De sagde deres jobs op, fordi de havde fået en idé. Tre år senere har de fire venner bygget en fabrik, som producerer 130.000 æsker tyggegummi om ugen. Eller det gjorde den i hvert fald, indtil coronakrisen kom væltende.

”Hvad er det egentlig, vi propper i munden, når vi tygger tyggegummi?”

Det simple spørgsmål fik for tre år siden tre venner til at sige farvel til deres stillinger i konsulentbranchen. De tre kendte hinanden fra CBS, og sammen med en ernæringsekspert fra KU har de nu en tyggegummifabrik, som producerer 400.000 stykker naturtyggegummi om dagen. De har selv bygget en fabrik og produktet True Gum op fra bunden, og selskabet har i dag lidt over 30 ansatte.

Coronakrisen har imidlertid sat virksomheden under pres og haft økonomiske konsekvenser for de fire stiftere. Det kommer vi til senere – men først skal vi tilbage til spørgsmålet, der satte det hele i gang.

Peter Juul Regnersgaard og Morten Ebdrup boede i bofællesskab sammen. De var tidligere studiekammerater og arbejdede nu i samme konsulentvirksomhed med strategi og innovation. En dag gav Peter et stykke tyggegummi til Morten efter aftensmaden.

”Det her neonfarvede tyggegummi var en kæmpe kontrast til det fuldstændig transparente og sunde måltid, vi lige have spist. Vi puttede tyggegummiet i munden uden at ane, hvad der var inden i det,” fortæller Peter Juul Regnersgaard.

Det satte en masse tanker og Google-søgninger i gang. De fandt bl.a. ud af, at der er en kerne af plastik i alt konventionelt tyggegummi. Ifølge Peter er det samme plastikkomponenter, som man bruger, når man fx producerer lim og plastikflasker. De to venner var forbløffede over, at der ikke var nogen, der producerede plastikfrit tyggegummi.

”Vi tænkte, at der enten var en pissefed mulighed for at gøre en forskel og bygge en forretning, eller også var der andre, der har prøvet og fejlet.”

Der er en gennemtrængende mint-duft i produktionslokalet. Inden coronakrisen brød ud, producerede de her 19.000 æsker tyggegummi om dagen.
Foto: Daniel Hjorth
Mikroovnen futtede af

De fik hurtigt Jacob Sand Motzfeldt med på idéen. Han var både studiekammerat og arbejdskollega. På LinkedIn fandt de Zabrina Ziegler, som havde læst Fødevarevidenskab og Human Ernæring på KU. De fire eksperimenterede med at lave tyggegummi på en lille køkkenmaskine hjemme hos Peter og Morten.

”Der var tyggegummirester på alle skeer og opvask, og en mikroovn futtede af. Vi havde også en tredje værelseskammerat, som var pænt irriteret over det,” husker Peter.

Mens de stadig eksperimenterede i køkkenet, sagde Peter, Morten og Jacob deres job op. Næsten et år inden de solgte den første pakke tyggegummi. De troede så meget på idéen, at de investerede al tid og deres sparepenge i projektet. De fire stiftere var sikre på, at de havde set et hul i markedet. Der var bæredygtige alternativer til både sodavand, chokolade og slik. Så hvorfor ikke til tyggegummi?

”Vi har helt sikkert lidt naive og overambitiøse. Vi troede virkelig, at vi kunne lancere produktet i løbet af et par måneder. Vi troede, at vi manglede de sidste 5 % i produktudviklingen, og der manglede nok i stedet 85 %,” fortæller Peter.

Her får tyggegummiet sin ydre skal på. Processen hedder 'dragering'. Fabrikken sælger bl.a. tyggegummi til danske supermarkeder, 7/11-kiosker og butikker i Tyskland og Sverige.
Foto: Daniel Hjorth

Efter en tur forbi et produktionskøkken i Københavns Sydhavn flyttede de sidste år ud til et industrikvarter i Glostrup. Her har de bygget deres egen fabrik op fra bunden.

Til spørgsmålet om, hvorvidt det går godt for True Gum, svarer han lidt tøvende.

”Vi føler stadig, at vi står på en brændende platform. Vi er meget realistiske om, at det går godt, og det er også fedt, men vi ser også, at der er så mange flere ting, der skal ske. Havde vi kendt til alle de udfordringer, der er i hverdagen på en fabrik, så kunne det godt være, at vi ikke havde gjort det.”

En ordentlig mavepuster

De to første år udbetalte stifterne ingen penge til sig selv, men de får nu alle fire en ’meget moderat’ løn, fortæller Peter Juul Regnersgaard.

Eller rettere: Det var, hvad han sagde, da Djøfbladet besøgte True Gum en af de allersidste vinterdage. Kort tid efter ramte coronakrisen Danmark, og siden da er det ikke tyggegummi, danskerne har hamstret.

”Salget ude i butikkerne er nærmest halveret nu. Det er en tydelig mavepuster. Vi er stadig fortrøstningsfulde, men det gør av,” siger Peter Juul Regnersgaard, da Djøfbladet fanger ham på telefonen.

Han og de andre stiftere har derfor været nødt til at droppe at få løn igen.

”Nu skal jeg bare kigge rigtigt dybt i sparegrisen på privatfronten. Det er tilbage til den situation, som jeg lige troede, at jeg var kommet ud af.”

Fabrikken kører dog stadig, og Peter Juul Regnersgaard regner bestemt med, at der er noget, der hedder True Gum på den anden side af krisen.

”Da Mette Frederiksen holdt det første pressemøde, fik vi en ordentlig mavepuster. Men nu har vi affundet os med virkeligheden, og at det bliver noget lort de næste par måneder.”

Tyggegummiet er lavet af naturgummi fra træer i Centralamerika og andre naturlige ingredienser. Det er biologisk nedbrydeligt.
Foto: Daniel Hjorth
Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Dommerudnævnelsesrådet
Job
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Job
KL - Kommunernes Landsforening
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet