CORONA

Sådan arbejder du effektivt hjemmefra

18-03-2020
5 min.
Selv om der måske ikke bliver tale om decideret kontor-luksus, er det vigtigt at få lavet en fast arbejdsplads, lyder et af rådene om, hvordan du lykkes med at arbejde hjemmefra. Foto: Dennis Christiansen

Når arbejdspladsen rykker hjem i privaten, kan det nemt give udfordringer. Ikke mindst hvis flere i familien skal arbejde på få kvadratmeter – og måske endda også skal passe børn. Her får du en række tips, der kan gøre det lettere at arbejde hjemmefra.

Titusindvis af Djøf-medlemmer er i øjeblikket nødt til at arbejde hjemmefra. Det er en krævende situation, hvor du som hjemmearbejdende i højere grad er nødt til at være din egen chef, og din arbejdsdag bliver langt mere flydende, selv om du måske deltager i virtuelle møder med din egentlige chef og kollegerne.

Du risikerer at drysse dagen væk i t-shirt og træningsbukser, uden at du egentlig får udrettet noget særligt arbejdsmæssigt. Det vil de færreste dog nok trives med, så det gælder om at indrette sig, så balancen mellem hjemmearbejdet og arbejdsmæssige resultater føles tilfredsstillende.

Der er dog generelt rigtig mange fordele ved at arbejde hjemme, især for videnarbejdere, mener erhvervspsykolog Majken Matzau:

”Man bliver ikke forstyrret på samme måde. Man sparer tid og stress, når man ikke skal ud af døren om morgenen. Det er heller ikke nødvendigt at tage pænt tøj på, og man kan sjoske direkte ind til sin arbejdsplads med morgenhår, efter at man også lige har nået at sætte en vask over.”

Følg ikke med 24/7

Majken Matzau ser dog også en række ulemper ved, at arbejdssfæren rykker ind i privatsfæren, da det bliver sværere at slippe arbejdet, når hjernen stadig tumler med arbejdsopgaverne, efter at computeren er lukket ned. Og i øjeblikket bombarderer de mange kommunikationskanaler os så voldsomt, at vores sind risikerer at blive som en indre slagmark.

”Mit råd er, at du kun skal orientere dig om den nyeste udvikling et par gange om dagen. Kig i stedet på alle de positive ting, der er i livet, og bevar din sunde fornuft,” siger Majken Matzau.

Hun anbefaler, at man tilrettelægger en struktureret arbejdsdag og laver nogle spilleregler i familien. Forældre kan fx tage to timers skift, for det gælder om at organisere sig så godt som muligt, når man arbejder hjemme.

Få gang i den digitale kaffemaskine

Langt de fleste videnarbejdere, fx inden for djøf-fagene, kan arbejde hjemme fra ved hjælp af pc og telefon. Og hos Dansk Erhverv vurderer fagchef for it og digitalisering, Janus Sandsgaard, at de fleste har masser af teknologi til rådighed, som måske bare ikke er blevet brugt så meget hidtil, selv om det er tilgængeligt på de fleste computere.

Generelt handler det om at arbejde bedst muligt sammen ved hjælp af den tilgængelige teknologi, eksempelvis ved at bruge programmer, som gør det muligt, at flere skriver i samme dokument i stedet for at arbejde i mange forskellige versioner af teksten. Det kan fx lade sig gøre med programmer som Microsoft Teams, Microsoft Works eller Google Docs.

”Vi skal have gang i nogle virtuelle kaffemøder, og vi skal lære at forstyrre i storrumskontoret på en begavet måde – også digitalt. Brug endelig video, for det er vigtigt med levende billeder, så vi kan se, hvordan de andre gestikulerer. Det giver mere nærvær, når man kan se kropssproget,” siger Janus Sandsgaard og fremhæver også, at en gruppechat er god til samtaler i mindre grupper.

Og det er OK med afslappet tøj – også til møder med eksterne. Påklædningen skal ikke forhindre, at man mødes med kollegerne via video. 

”Jeg ville nok ikke optræde i hjemmetøj til et videomøde med 25 deltagere fra EU-kommissionen, men ellers kan man fint optræde på video i afslappet tøj,” siger Janus Sandsgaard.

Lederen skal tilpasse sin stil

Når lederen og medarbejderen ikke ses fysisk i hverdagen, gælder der nye spilleregler. Medarbejderen bliver langt mere selvledende, og chefen kan ikke følge nær så godt med i, hvordan medarbejderen trives.

Erhvervspsykolog Majken Matzau mener, at det specielt på distancen er vigtigt, at lederen booker statusmøder a 10-20 minutters varighed med den enkelte medarbejder.

”Lederen skal hele tiden afstemme forventninger og give feedback, for uklarhed er roden til alt ondt, og det skaber konflikter, misforståelser, stress og dårlige løsninger. En god leder vil lige nu gøre alt for at skabe klarhed,” mener hun.  



Ifølge BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration (BFA) er det også vigtigt for distancearbejde, at der er en høj grad af tillid mellem ledelsen og medarbejderen. Succesen forudsætter nemlig tillid til, at medarbejderen yder den aftalte arbejdsindsats og ikke misbruger sin frihed.

Generelt skal man som leder i forbindelse med hjemmearbejde ændre sin rolle sådan her:

  • Fra kontrol af tilstedeværelse til bedømmelse af resultater
  • Fra overvågning til støtte og gode råd
  • Fra at præmiere lydighed til at stimulere selvstændige initiativer
  • Fra hierarkisk styring til projektledelse

En særlig opgave for lederen er i øvrigt at have øje for cybersikkerhed. I øjeblikket er der ifølge Center for Cybersikkerhed et øget trusselsbillede, hvor kriminelle prøver at udnytte situationen og forsøger at udbrede ransomware og sende phishinglinks og sms’er under dække af corona-situationen.

Krisen kan inspirere til ny udvikling

Janus Sandsgaard fra Dansk Erhverv håber, at de nye metoder vil påvirke folks arbejdsvaner fremover, fordi man mange steder kan arbejde smartere.

”Jeg håber, de nye arbejdsvaner vil sætte sig fast, nu hvor vi kaster os ud i 14 dages eksperimenteren uden et mageligt alternativ, og at det vil gøre os mere effektive og fleksible,” siger han – og henviser også til en instruktionsvideo, han har optaget i sit eget arbejdsværelse og lagt ud på LinkedIn.

Også erhvervspsykolog Majken Matzau forventer, at de nye arbejdsvaner i forbindelse med coronasituationen vil sætte sig varige spor.

”Ja, når først støvet har lagt, så tror jeg helt bestemt, at hjulene begynder at trille rigtig hurtigt. Det kan give nye idéer, nye selvstændige og nye arbejdsmetoder, for ud af en krise kan der også komme meget godt,” mener hun.

15 kommentarer
10
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommentarer

Hans

22.03.2020 kl. 12.54

Hvad sker der for jer, DJØF??
"Fra kontrol af tilstedeværelse til bedømmelse af resultater.
Fra overvågning til støtte og gode råd.
Fra at præmiere lydighed til at stimulere selvstændige initiativer.
Fra hierarkisk styring til projektledelse."

Hvad i himlens navn har dét med Covid-19 at gøre? Det burde være praksis på samtlige danske arbejdspladser - og have været det i årtier!

Når nu der er kraftig evidens for at vidensarbejdere (dvs. 98 % af DJØFs medlemmer) arbejder mere effektivt alene, så burde vi faktisk se en effektivitetsforbedring. Hvis:
1) de ikke har børn i hjemmet, som forstyrrer mere end kolleger og chefer,
2) arbejdsgiveren har planlagt og forberedt distance-arbejde for et større antal simultane medarbejdere, og
3) medarbejderen har reelt arbejde at lave og ikke til dagligt bare går til møder og laver "busywork" (slå det op, hvis du ikke kender begrebet)

Og hvis disse tre betingelser ikke er opfyldt for dig, så slap af! Du skal ikke have dårlig samvittighed, for din arbejdsgiver har fejlet i sin beredskabsplan og sin ledelsesstil. Pas på dine nærmeste og nå det, du når.

0 kommentarer
7
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Mie

20.03.2020 kl. 12.19

Det er sjovt som ingen tør røre ved dilemmaet omkring forældre. Artiklen nævner lige for en kort bemærkning, at det løser man bare med to-timers skift. Det er hverken en løsning eller en mulighed for alle. For rigtig mange er der kun én forælder hjemme, som skal være skolelærer, pædagog, husmor og medarbejder på samme tid. Situationen her smadrer ikke bare selvtilliden ift. arbejdet, men også familielivet og parforholdet. Men det taler ingen om. Det ville ellers have klædt Djøfbladet, og været en vigtig artikel at skrive, da vi trods alt er en del forældre i DJØF-segmentet.

2 kommentarer
48

Matthias

20.03.2020 kl. 13.19

Artiklen handler om at arbejde effektivt hjemme. Ikke så meget, at der er rigtig mange der, pga. corona-virus er nødsaget til at gøre det under ikke-optimale betingelser.

1 kommentar
1

Branislav

20.03.2020 kl. 14.38

Det er rigtig nok. Men i disse tider arbejder rigtig mange hjemmefra, som ikke plejer at gøre det, på grund af Corona. Derfor bør artiklen også forholde sig til det.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Anders Bork

20.03.2020 kl. 12.14

Jeg arbejder for det meste hjemme. Min erfaring er at det hjælper rigtig meget ikke at sidde i sit mest afslappede tøj. Det at man lige tager et bad og klæder sig alment pænt på, smitter positivt af på arbejdsindsatsen. Tænk påklædningen som noget man også ville vise sig i offentligt. Mit hjemmekontor er indrettet i et rum jeg så kan lukke når jeg har “fri”. Min erfaring er at skal man gøre det i en længere periode går det ikke at sidde i sofaen foran fjernsynet. Skal jeg dog alligevel lave noget i aftentimerne, kan jeg godt finde på at arbejde i stuen på en bærbar, selvom hjemmekontoret er få meter væk. Det handler om at man skal tænke over at være i fysisk rum med sine nærmeste på trods af små ekstraopgaver, eller besvarelse af mails. Endvidere har jeg rigtig positiv erfaring med pomodoroteknikken. Især i forbindelse med mere monotone opgaver, skriveopgaver og besvarelse af mails hjælper den teknik mig med at arbejde meget effektivt. Den gør at man ikke lader sig rive med af diverse distraktioner som sociale medier eller andet. Jeg anbefaler at man prøver at google den og lade sig inspirere. I forbindelse med indrettelse af kontoret foretrækker jeg at have skrivebordet ud fra en væg og ikke op af en væg. Det er rart at kunne se “ud i rummet” og sidde med ryggen til en væg så inden kan glo mig over skulderen. Sidder lige ved siden af et vindue så sollyset kan komme ind. Har en lille lampe ved siden af computerskærmen med en Phillips Hue pære i som kan indstilles til at give “energilys” det hjælper lidt når der er gråvejr (bilder jeg mig ind). Har købt en ekstra bred computerskærm som alternativ til Dual screen setup. Min musemåtte er også en opladerplade til min smartphone og bruger håndfrit headset ved opkald (dog med ledning), så er begge hænder også frie til at tage noter på computeren. Mit skrivebord er hæve/sænke og har købt en såkaldt Gamerstol med høj ryg og dermed god støtte. (De tilbyder den samme komfort som mange højryggede kontorstole, men til en markant lavere pris. Ser dog lidt mere “nørdet ud”). Håber nogle af mine input kunne bruges :)

1 kommentar
39

Dorthe

20.03.2020 kl. 15.10

Væsentligt bedre input end selve artiklen

0 kommentarer
7
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Hans M

20.03.2020 kl. 10.26

Jeg må ærligt talt sige, at nytteværdien af artiklen er ret begrænset - særligt set i forhold til emnets store aktualitet. Det er superfint at tage emnet op i bredeste forstand. Men så forventer jeg altså et noget mere substantielt indhold.

0 kommentarer
22
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Lone Jensen

20.03.2020 kl. 10.24

Det er så åbenbart. Det er intet nyt i denne artikel. Nærmest fornærmende ligegyldige råd. Folk KAN tænke selv!!!

0 kommentarer
4
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Brian Slot

20.03.2020 kl. 08.27

Det er et emne der fylder hos rigtig mange, så et interessant tema.

Men ud over at lederen skal klæde sig afslappet, så er anbefalingerne vist ikke kun møntet på denne situation.

F.eks - Lederen skal skifte fra at præmiere lydighed til at stimulere selvstændige initiativer ??

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Lill-Jana Vandmose Larsen

20.03.2020 kl. 08.10

Tak for at tage emnet op. Dog kunne jeg godt have ønsket mig noget lidt mere konkret og konstruktivt. Særligt udfordringerne med hjemmeundervisning og børnepasning samtidig med arbejdsdagen, kunne jeg godt have tænkt mig lidt ideer til. Vi er jo desværre ikke alle to forældre, hvilket er det eneste, der nævnes ovenfor. Jeg er alenemor til både et skolebarn, et børnehavebarn og er ansvarlig for GDPR på min arbejdsplads...hvilket er meget hekstisk lige nu. Så jeg skal varetage mindst funktioner på én gang.... foruden opgaven som mor og kantinemedarbejder i frokosten også ;-) Men vi klarer det da og husker også at nyde tiden sammen.

2 kommentarer
18

Lill-Jana Vandmose Larsen

20.03.2020 kl. 08.13

Mindst tre funktioner...skulle der have stået :-) Det var så lige dokumentation for, at det netop går lidt for stærkt her :-)

0 kommentarer
3
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Naja Christensen

20.03.2020 kl. 12.27

Du er så sej! Jeg er i samme situation dog som selvstændig, og det er multitasking på højeste niveau. Prøver dig også at få det bedste ud af situationen!

0 kommentarer
3
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Branislav Mihic

20.03.2020 kl. 07.56

Det er tydeligvis skrevet af en uden børn, til folk der ikke har børn. Husk at favne bredt, da vi er mange djøffere som også har (mindre) børn hjemme i disse uger.

2 kommentarer
28

Chalotte Gyldenvang

20.03.2020 kl. 08.11

Ja fordi der hjælper det ikke at få skiftet til arbejdstøj. Børnene råber lige højt af den grund. Eller gå i arbejds-mood

1 kommentar
11

Pia Nørmølle

20.03.2020 kl. 16.31

Det er bare et mareridt at have 3 små børn hjemme, samtidig med at man skal passe et job. Artiklen er efter min mening dybt overfladisk og kan bruges som råd til en (barnløs) studerende, der er i gang med at skrive speciale...

0 kommentarer
5
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.