CORONA

Sådan arbejder du effektivt hjemmefra

18.3.2020

af

Foto: Dennis Christiansen

Foto: Dennis Christiansen

Når arbejdspladsen rykker hjem i privaten, kan det nemt give udfordringer. Ikke mindst hvis flere i familien skal arbejde på få kvadratmeter – og måske endda også skal passe børn. Her får du en række tips, der kan gøre det lettere at arbejde hjemmefra.

Titusindvis af Djøf-medlemmer er i øjeblikket nødt til at arbejde hjemmefra. Det er en krævende situation, hvor du som hjemmearbejdende i højere grad er nødt til at være din egen chef, og din arbejdsdag bliver langt mere flydende, selv om du måske deltager i virtuelle møder med din egentlige chef og kollegerne.

Du risikerer at drysse dagen væk i t-shirt og træningsbukser, uden at du egentlig får udrettet noget særligt arbejdsmæssigt. Det vil de færreste dog nok trives med, så det gælder om at indrette sig, så balancen mellem hjemmearbejdet og arbejdsmæssige resultater føles tilfredsstillende.

Der er dog generelt rigtig mange fordele ved at arbejde hjemme, især for videnarbejdere, mener erhvervspsykolog Majken Matzau:

”Man bliver ikke forstyrret på samme måde. Man sparer tid og stress, når man ikke skal ud af døren om morgenen. Det er heller ikke nødvendigt at tage pænt tøj på, og man kan sjoske direkte ind til sin arbejdsplads med morgenhår, efter at man også lige har nået at sætte en vask over.”

Følg ikke med 24/7

Majken Matzau ser dog også en række ulemper ved, at arbejdssfæren rykker ind i privatsfæren, da det bliver sværere at slippe arbejdet, når hjernen stadig tumler med arbejdsopgaverne, efter at computeren er lukket ned. Og i øjeblikket bombarderer de mange kommunikationskanaler os så voldsomt, at vores sind risikerer at blive som en indre slagmark.

”Mit råd er, at du kun skal orientere dig om den nyeste udvikling et par gange om dagen. Kig i stedet på alle de positive ting, der er i livet, og bevar din sunde fornuft,” siger Majken Matzau.

Hun anbefaler, at man tilrettelægger en struktureret arbejdsdag og laver nogle spilleregler i familien. Forældre kan fx tage to timers skift, for det gælder om at organisere sig så godt som muligt, når man arbejder hjemme.

7 gode råd om hjemmearbejde
  1. Få struktur på dagen

    Er du typen, der vågner veludhvilet og er klar til at arbejde igennem i de første morgentimer? Eller skal du bruge lang tid på at varme op, så du reelt først kan arbejde effektivt op af dagen? Find ud af, hvordan din dagsrytme passer sammen med at være produktiv – og læg så vidt muligt arbejdet til rette, så du får mest muligt fra hånden og holder et nogenlunde fast skema hver dag, så arbejde og fritid ikke blandes sammen i en pærevælling. Hvis du skal deltage i faste møder med dine kolleger og chef, fx via Skype, må du selvfølgelig lægge dagen til rette efter det.

     

  2. Sørg for en fast arbejdsplads

    Du skal helst have en fast arbejdsplads, som du kan få et personligt tilhørsforhold til, hvis det på nogen måde kan lade sig gøre. Det bedste er selvfølgelig at kunne sidde i et værelse for sig selv, men hvis din bolig ikke giver mulighed for det – måske fordi I er to eller flere med hjemmearbejde – kan et head-set og måske musik i ørerne være med til at skaffe arbejdsro. Tænk også på, hvordan din arbejdsplads ser ud, hvis du skal deltage i et videomøde via fx Skype, og om der er generende baggrundsstøj.  

     

  3. Udnyt teknologien

    Hvis du har mulighed for at få en docking-station og måske en stor skærm til computeren, er det også en fordel, som giver dig en bedre arbejdsdag. Foreslå eventuelt også, at du og dine kolleger anvender systemer som fx MS Teams eller Google Docs, så I kan skrive ind i de samme dokumenter og undgå at arbejde i mange forskellige versioner af teksten.

     

  4. Skift mentalt til ’arbejds-mode’

    Når du sidder hjemme, og familien – inklusive hund eller kat – er lige omkring dig, kan det være noget af en udfordring at blive klar til at arbejde. Derfor må du lære at skifte mentalt til ’arbejds-mode’. Og her anbefaler eksperterne, at man skifter fra joggingtøj til arbejdstøj i stil med det, man kunne finde på at møde op i på en ’rigtig’ arbejdsplads. Og så er det en god ide at passe fast mødetid og gå-hjem-tid, som om man gik på arbejde på en almindelig arbejdsplads.

     

  5. Undgå fysisk og psykisk stress

    For at undgå stress og en følelse af at være socialt isoleret er det vigtigt at være i kontakt med dine kolleger – og det rækker ikke at droppe dem en e-mail fra tid til anden. Du er nødt til at finde tid til small talk eller noget andet, der kan erstatte den daglige hyggesludder ved kaffemaskinen. Sæt tid af til en kort samtale og helst på video via Skype eller Zoom, så du kan styrke de sociale relationer. Det holder jeres team mentalt i form, og du kan bedre følge med i, hvad de andre arbejder med.

     

  6. Hold fysikken i orden

    Sørg for at holde dig fysisk i form. Stå op frem for at sidde ned i en time. Eller lav nogle strækøvelser. Gå dig en tur om morgenen eller tag en løbetur. Eller læg en gå- eller løbetur ind i frokostpausen. Når man begynder at arbejde hjemme, er det en risiko, at vægten kryber op ad, da man ikke brænder kalorier af ved at transportere sig frem og tilbage fra arbejdspladsen. Derfor er det ekstra nødvendigt at planlægge motion.

     

  7. Gør noget ud af frokosten

    Det er en rigtig dårlig idé at spise frokost ved skrivebordet, selv om man arbejder hjemme. Brug hellere frokostpausen på at gå en tur og få lidt motion. Men sørg for at holde god afstand til andre, så du ikke bliver smittet eller smitter dem, du møder på vejen. Efter gåturen vil du føle dig mere kreativ og fokuseret, fordi du er kommet hjemmefra og har fået noget frisk luft.

  8. Kilder: Forbes.com, arbejdsmiljoweb.dk og pcmagazine.com.

Få gang i den digitale kaffemaskine

Langt de fleste videnarbejdere, fx inden for djøf-fagene, kan arbejde hjemme fra ved hjælp af pc og telefon. Og hos Dansk Erhverv vurderer fagchef for it og digitalisering, Janus Sandsgaard, at de fleste har masser af teknologi til rådighed, som måske bare ikke er blevet brugt så meget hidtil, selv om det er tilgængeligt på de fleste computere.

Generelt handler det om at arbejde bedst muligt sammen ved hjælp af den tilgængelige teknologi, eksempelvis ved at bruge programmer, som gør det muligt, at flere skriver i samme dokument i stedet for at arbejde i mange forskellige versioner af teksten. Det kan fx lade sig gøre med programmer som Microsoft Teams, Microsoft Works eller Google Docs.

”Vi skal have gang i nogle virtuelle kaffemøder, og vi skal lære at forstyrre i storrumskontoret på en begavet måde – også digitalt. Brug endelig video, for det er vigtigt med levende billeder, så vi kan se, hvordan de andre gestikulerer. Det giver mere nærvær, når man kan se kropssproget,” siger Janus Sandsgaard og fremhæver også, at en gruppechat er god til samtaler i mindre grupper.

Og det er OK med afslappet tøj – også til møder med eksterne. Påklædningen skal ikke forhindre, at man mødes med kollegerne via video. 

”Jeg ville nok ikke optræde i hjemmetøj til et videomøde med 25 deltagere fra EU-kommissionen, men ellers kan man fint optræde på video i afslappet tøj,” siger Janus Sandsgaard.

Lederen skal tilpasse sin stil

Når lederen og medarbejderen ikke ses fysisk i hverdagen, gælder der nye spilleregler. Medarbejderen bliver langt mere selvledende, og chefen kan ikke følge nær så godt med i, hvordan medarbejderen trives.

Erhvervspsykolog Majken Matzau mener, at det specielt på distancen er vigtigt, at lederen booker statusmøder a 10-20 minutters varighed med den enkelte medarbejder.

”Lederen skal hele tiden afstemme forventninger og give feedback, for uklarhed er roden til alt ondt, og det skaber konflikter, misforståelser, stress og dårlige løsninger. En god leder vil lige nu gøre alt for at skabe klarhed,” mener hun.  

Ifølge BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration (BFA) er det også vigtigt for distancearbejde, at der er en høj grad af tillid mellem ledelsen og medarbejderen. Succesen forudsætter nemlig tillid til, at medarbejderen yder den aftalte arbejdsindsats og ikke misbruger sin frihed.

Generelt skal man som leder i forbindelse med hjemmearbejde ændre sin rolle sådan her:

  • Fra kontrol af tilstedeværelse til bedømmelse af resultater
  • Fra overvågning til støtte og gode råd
  • Fra at præmiere lydighed til at stimulere selvstændige initiativer
  • Fra hierarkisk styring til projektledelse

En særlig opgave for lederen er i øvrigt at have øje for cybersikkerhed. I øjeblikket er der ifølge Center for Cybersikkerhed et øget trusselsbillede, hvor kriminelle prøver at udnytte situationen og forsøger at udbrede ransomware og sende phishinglinks og sms’er under dække af corona-situationen.

Krisen kan inspirere til ny udvikling

Janus Sandsgaard fra Dansk Erhverv håber, at de nye metoder vil påvirke folks arbejdsvaner fremover, fordi man mange steder kan arbejde smartere.

”Jeg håber, de nye arbejdsvaner vil sætte sig fast, nu hvor vi kaster os ud i 14 dages eksperimenteren uden et mageligt alternativ, og at det vil gøre os mere effektive og fleksible,” siger han – og henviser også til en instruktionsvideo, han har optaget i sit eget arbejdsværelse og lagt ud på LinkedIn.

Også erhvervspsykolog Majken Matzau forventer, at de nye arbejdsvaner i forbindelse med coronasituationen vil sætte sig varige spor.

”Ja, når først støvet har lagt, så tror jeg helt bestemt, at hjulene begynder at trille rigtig hurtigt. Det kan give nye idéer, nye selvstændige og nye arbejdsmetoder, for ud af en krise kan der også komme meget godt,” mener hun.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Børne- og Undervisningsministeriet - Styrelsen for It og Læring
Job
Ankestyrelsen
Job
Finanstilsynet
Job
Frederiksberg Kommune, Rådhuset
ANNONCE

Kommentarer

Hans
4 år siden
Hvad sker der for jer, DJØF?? "Fra kontrol af tilstedeværelse til bedømmelse af resultater. Fra overvågning til støtte og gode råd. Fra at præmiere lydighed til at stimulere selvstændige initiativer. Fra hierarkisk styring til projektledelse." Hvad i himlens navn har dét med Covid-19 at gøre? Det burde være praksis på samtlige danske arbejdspladser - og have været det i årtier! Når nu der er kraftig evidens for at vidensarbejdere (dvs. 98 % af DJØFs medlemmer) arbejder mere effektivt alene, så burde vi faktisk se en effektivitetsforbedring. Hvis: 1) de ikke har børn i hjemmet, som forstyrrer mere end kolleger og chefer, 2) arbejdsgiveren har planlagt og forberedt distance-arbejde for et større antal simultane medarbejdere, og 3) medarbejderen har reelt arbejde at lave og ikke til dagligt bare går til møder og laver "busywork" (slå det op, hvis du ikke kender begrebet) Og hvis disse tre betingelser ikke er opfyldt for dig, så slap af! Du skal ikke have dårlig samvittighed, for din arbejdsgiver har fejlet i sin beredskabsplan og sin ledelsesstil. Pas på dine nærmeste og nå det, du når.
Mie
4 år siden
Det er sjovt som ingen tør røre ved dilemmaet omkring forældre. Artiklen nævner lige for en kort bemærkning, at det løser man bare med to-timers skift. Det er hverken en løsning eller en mulighed for alle. For rigtig mange er der kun én forælder hjemme, som skal være skolelærer, pædagog, husmor og medarbejder på samme tid. Situationen her smadrer ikke bare selvtilliden ift. arbejdet, men også familielivet og parforholdet. Men det taler ingen om. Det ville ellers have klædt Djøfbladet, og været en vigtig artikel at skrive, da vi trods alt er en del forældre i DJØF-segmentet.