Guide

Leder, sådan får du mest ud af LinkedIn

31-03-2020
3 min.
Troels Johannesen er selvstændig strategisk kommunikationsrådgiver med mange års erfaring fra Dansk Journalistforbund. Træner topledere i at kommunikere på sociale medier og rådgiver virksomheder og organisationer. Medvært på podcasten Det Politiske Kampagnestøberi. Uddannet cand.comm. fra Roskilde Universitet samt diplomuddannelse i ledelse fra Djøf. Foto: Privat

Hvis du går efter at blive mere synlig – og på et tidspunkt måske lande et mere attraktivt lederjob – så må du have tjek på, hvordan du aktivt kan bruge sociale medier som fx LinkedIn. Her er fem gode råd fra en aktuel bog.

I takt med at sociale medier er blevet stadig mere udbredt og vævet tættere ind i alles liv og hverdag, er det blevet vigtigere, at moderne topledere kan kommunikere ligefremt og naturligt med mange forskellige grupper: Det kan være kunder, ansatte, samarbejdspartnere, organisationens bagland eller medier

Det emne beskæftiger kommunikationsrådgiver Troels Johannesen sig med i sin bog 'Del dig stærkere – strategi og taktik for topledere på sociale medier', der beskriver, hvorfor og hvordan man som leder bør bruge fx LinkedIn.

Her følger fem af bogens råd.

 

1. Bliv mere synlig

Gå forrest som et lysende fyrtårn på LinkedIn, for i Danmark bruges sociale medier mere end i de fleste andre lande, bl.a. til at få organisationen til at skinne over for kunder, medlemmer, beslutningstagere og journalister. Toplederens evne til at kommunikere via sociale medier kan være afgørende for, at organisationen kan overleve og klare sig i konkurrencen. Og hvis toplederen ikke er markant og synlig, risikerer det at skade både virksomheden og det personlige brand. Det er også en god idé at invitere eksterne ind og lytte til, hvad de har at sige om virksomheden/organisationen og tage ved lære af deres indspil.

 

2. Vis dine værdier

En leder, som vil være aktiv på sociale medier, må i højere grad vælge, hvilken leder han eller hun vil være, for omverdenen forventer høj tilgængelighed, åbenhed og personlighed. Flere og flere topledere prioriterer også at bidrage til løsning af verdens problemer frem for kun at fokusere på egen bundlinje. Virksomheder og organisationer skal nemlig ikke blot vise, at de varetager egne interesser, men også at de vil bidrage positivt til samfundet. Mens mange organisationer tidligere gerne ville holde omverdenen lidt på afstand, rulle persiennerne ned og kun kommunikere ved særlige lejligheder, udfordres de nu af, at alle nemt kan ytre sig på sociale medier. 

 

3. Vælg din målgruppe

I princippet henvender du dig til hele verden, når du kommunikerer på et socialt medie som fx LinkedIn – lige fra medarbejdere til politikere og andre beslutningstagere – men i praksis bliver du nødt til at vælge, hvem du primært vil ramme. Ellers falder dine budskaber ned mellem to stole og virker mindre effektivt. Opstil gerne et skema over alle de målgrupper, du kunne henvende dig til, og vælg så at skrive til de vigtigste. En god rettesnor kan være at vælge tre-fire målgrupper ud som de primære, fx medarbejdere, branchenetværk og politikere.  Det betyder ikke, at alle andre grupper skal udelukkes, men de skal måske nås ad andre kanaler end sociale medier.

 

4. Indhold, der virker

Undersøg, om du kan bruge dig selv som person til at styrke din virksomhed eller organisation. Det er dig, alles øjne hviler på. Derfor skal du have en indre tro på, at dine budskaber på sociale medier vil have stærk relevans for de målgrupper, du ønsker at nå ud til. Måske synes du ikke selv, der er noget nyt og interessant i det, du går og laver på kontoret, til møder og til konferencer, men for andre er det absolut interessant at få mere at vide om, hvad der foregår i den organisation, du er leder af. 

 

5. Genvej til medierne

Ved at være aktiv på sociale medier som fx LinkedIn gør lederen sig mere synlig over for medier, beslutningstagere og politikere. Dermed markeres det, at virksomheden indtager en såkaldt go-to-position og gerne vil udtale sig og deltage i den offentlige samtale. Sociale medier som sådan gør det også lettere at nå langt ud med budskaber uden om mediernes filter, men i dag er fx Twitter og LinkedIn desuden så væsentlige kilder for journalister, at det er lettere at få omtale i medierne, hvis man er en meget synlig profil. Og for nogle topchefer lykkes det endda at opdyrke et image som eksperten inden for et givet område.

 

Troels Johannesens bog 'Del dig stærkere – strategi og taktik for topledere på sociale medier' udkom på Trykværket i slutningen af 2019. 

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.