7 faldgruber

Det skal du ikke skrive i din ansøgning

26-02-2020
2 min.
Jobansøgninger kan ikke bare skrives på rutinen. Hver enkelt skal kæles for, så den bliver målrettet til modtageren. Illustration: Jiw Ingka/Shutterstock

Hvis din jobansøgning kun handler om dig, og hvad du har præsteret, har du begået en klassisk bommert. Læs, hvilke andre fejl der kan afskære dig fra at blive kaldt til samtale.

En helt banal og meget basal fejl i mange ansøgninger er, at du ikke målretter din ansøgning til den arbejdsplads og det job, du søger.

Sådan siger Lone Rank, chefkonsulent i Djøfs Karriere og Erhverv, der har givet feedback på rigtig mange ansøgninger fra både nyuddannede og erfarne djøfere. Og selv om de har gjort sig umage, oplever hun igen og igen, at ansøgningen fremstår som en ren biografi om ansøgeren.

Fortæl ikke om alle, du har kysset med

Det kan godt være, at det umiddelbart er et pudsigt billede, men du kan prøve at sammenligne dét, du skriver i din ansøgning, med en scorereplik, siger Lone Rank.

”Når du møder en person, som du rigtig gerne vil gøre indtryk på, kommer du ikke særligt langt, hvis du kun fortæller om dig selv og alle dem, du har kysset på tidligere. Vedkommende vil nok foretrække at have fokus på jeres nye fælles fremtid og finde ud af, hvad I har til fælles.”

Keld Thornæs, der er HR- og kommunikationsdirektør i Lån & Spar, kan sagtens genkende ’stangvare’-ansøgningen, der kunne have været skrevet til næsten hvilken som helst virksomhed.

”Så sidder man der med en fornemmelse af, at det bare er én af mange ansøgninger, man skyder af, uden at fokusere på, hvad det er for en virksomhed, man søger ind i, og hvad de reelt efterspørger.”

(Artiklen fortsætter under billedet).

Syv andre klassiske fejl

Din ansøgning skal altså ikke kun  handle om dig. Og derudover er der flere andre typiske bommerter, du meget gerne skulle undgå:

1. Din ansøgning er bagudrettet. Cv’et skal være ligesom et kig gennem bagruden – her skriver du om det, du har lavet tidligere.

Men din ansøgning skal være en præsentation af alt det, du kan se gennem forruden: Det, du kan bidrage med i netop det job, du søger. Jo mere du kan zoome ind på det skrivebord, du skal sidde bagved, og de bunker, du skal flytte, desto større er chancen for, at du kommer til samtale.

2. Din indledning er overflødig og ligegyldig. ’Jeg hedder Tine Santesson...’ Så er læseren allerede lidt småtræt.

Du har én side at gøre godt med, og du skriver under med dit navn, der også står i cv’et. Så drop det i starten. Du skal i stedet gå ligepå med, hvorfor du gerne vil arbejde i lige netop dén virksomhed og i lige netop dét job.



3. Din ansøgning signalerer flugt. Ingen arbejdsgiver ’tænder’ på en ansøgning, der oser langt væk af, at du søger jobbet, fordi du ikke kan holde ud at være der, hvor du er.

Du skal signalere ’hen imod noget nyt og spændende’ frem for ’en flugt fra noget’.

4. Din afslutning er en floskel. ’Jeg ser frem til en personlig samtale, hvor jeg kan uddybe…’. Sådan en udgang på din ansøgning gør dig ikke skarpere, og skiller dig ikke ud.

Lug ud i flosklerne – og vær særligt opmærksom på indledningen og afslutningen.

5. Du er utydelig. Hvem er du egentlig? Din ansøgning skal ikke være for upersonlig og i princippet kunne være skrevet af alle mulige andre med samme baggrund som dig. Modtageren skal kunne fornemme, hvem afsenderen er.

6. Du skriver spalte op og spalte ned. To tætskrevne sider uden overskrifter og linjeskift. Den går ikke.

En ansøgning skal være kort og præcis. Og der skal være struktur på den. 

7. Du remser op. ’Don’t tell it – show it’. Når du fremhæver, hvad du kan bidrage med i jobbet – så kom med konkrete eksempler. 

11 kommentarer
8
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommentarer

Mette Vejlø

28.02.2020 kl. 19.53

Ja, lad os i stedet se det gode eksempel. Det er ikke særlig pædagogisk at skrive, hvad man IKKE skal gøre, for hjernen har en tendens til at glemme ikke'et og i stedet huske alt det andet. Det, jeg husker efter at have læst artiklen, er "...kysset med", "...bagudrettet", "...flugt", "...floskel", "...utydelig", "...spalte op og spalte ned" og "...remser op".

0 kommentarer
31
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Elena

28.02.2020 kl. 15.34

Lad os se de gode eksempler - især på hvordan man undgår floskler som “don’t tell it - show it”.

0 kommentarer
28
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Rikke Frederiksen

28.02.2020 kl. 15.24

Interessant at se, at man her fraråder den påpegede "udgangsbøn" om en samtale, og så samtidig ser på de eksempler DJØF har liggende som gode eksempler på en ansøgning. Her står der i ansøgningen fra den erfarne jobsøger, som forslag til afslutning: "Jeg håber, at min ansøgning og vedlagte CV har vakt jeres interesse, og at I vil se mig til en uddybende  samtale."

Hvordan hænger det lige sammen? 

0 kommentarer
38
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Lone Rank, Djøf

28.02.2020 kl. 15.19

Tak for feedback – vi har mange gode råd til jobsøgning på baseret på erfaring fra vores kontakt med medlemmer: https://www.djoef.dk/r-aa-dgivning/jobsoegning.aspx
Her kan du bl.a. finde eksempler på CV’er og ansøgning til både nye og erfarne kandidater.

Vi giver også sparring på konkrete CV'er/ansøgninger. Kontakt os via https://www.djoef.dk/r-aa-dgivning/jobsoegning/f-aa--feedback/bookingsystem.aspx

Med venlig hilsen
Lone Rank, chefkonsulent, Djøf

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Knud

28.02.2020 kl. 11.41

Lad os nu se nogle gode eksempler på 'ægte' ansøgninger og formuleringer.
Sådanne kan nok godt anonymiseres så meget at ingen hverken arbejdsgivere eller ansøgere stødes.
Det er konstruktivt brugbart fremfor alle de mange hints til hvad man IKKE må gøre.

0 kommentarer
23
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Josephine

28.02.2020 kl. 11.27

Hvad man at give konkrete eksempler på GODE ansøgninger!

0 kommentarer
8
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Carina Norup

28.02.2020 kl. 11.06

Positivitet og handling, tak - hvorfor skal jeg høre, om det alt, jeg ikke skal gøre..? Hvis jeg har læst bare en enkelt artikel eller to på nettet, så er dette bestemt ikke news..
Og så kunne det være lækkert med en ansøgnings-artikel, der også runder de uopfordrede ansøgninger, hvor det er langt svære at være "fremadrettet" og "don't tell it show it", når jeg har endnu mindre plads, uden et opslag og til en læser, der måske slet ikke har efterspurgt at høre fra mig.. Dét kunne være dejlig forfriskende.. ;-)

0 kommentarer
8
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Nicolai

28.02.2020 kl. 10.54

Hvorfor fortæller artiklen kun hvad man ikke skal gøre, men undlader de konkrete eksempler som artiklen selv foreskriver? Hvad med at artiklen “Practice what you preach”?

0 kommentarer
9
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Marie

28.02.2020 kl. 10.01

Jeg kan godt blive træt af artikler om, hvordan man IKKE skal skrive sin ansøgning - krydret med lidt standardråd såsom at den skal være fremadrettet. Og uden floskler men samtidig skal den skrives tæt op ad et jobopslag, der oftest er ren floskelfest). Kan vi ikke snart få nogle eksempler på de gode ansøgninger (som ikke er skrevet af interne kandidater)?

0 kommentarer
23
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

kim

28.02.2020 kl. 09.48

Har man opgjort hvor mange, der kun læser ansøgning hvis CVet er interessant og hvor mange, der springer den over selv om CVet er interessant?

0 kommentarer
5
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Frank Hemmingsen

28.02.2020 kl. 07.51

Tja, ikke helt forbi skiven men lidt. Helt overordnet skal man være forsigtig med at bruge for meget krudt på det såkaldte følgebrev - den motiverede ansøgning - da alle undersøgelser peger på at langt over 50% ikke læser den og over 85% under alle omstændigheder starter ved dit CV. (AS3/Ballisager) Der er flere andre fodfejl i den som jeg ikke her skal komme ind på, men i er velkommen til at komme tilbage :-)
//Frank Hemmingsen (Cand.jur/konsulent og job-rådgiver i AS3.