Grøn jul

Bæredygtige firmajulegaver vinder frem

16.12.2020

af

Illustration: Mahesh Patil/Shutterstock

Illustration: Mahesh Patil/Shutterstock

Stadig flere arbejdspladser tænker grønt, når de giver julegaver. ”Et paradigmeskift,” lyder det fra en af virksomhederne, Rambøll, som også giver de ansatte mulighed for at vælge gaverne helt fra. Men dér går grænsen alligevel for langt de fleste.

Sidste år fik 16.500 medarbejdere i Novo Nordisk mundblæste glaslamper i julegave. Lamperne var lavet af genbrugsglas fra brugte insulinampuller. De var tænkt som en bæredygtig måde at genbruge glasset på, samtidig med at Novo glædede medarbejderne med en gave.

”Bæredygtige gaver er i stor vækst,” fortæller Henrik Rosenlund. Han er CEO hos IDÉ House of Brands, der leverer cirka 50.000 julegaver til medarbejdere i en række større virksomheder og organisationer.

De seneste fire år har Henrik Rosenlund oplevet en stigende efterspørgsel på, at julegaverne skal have et bæredygtigt islæt. Måske er de lavet af genbrugte materialer. De kan også være økologiske, bionedbrydelige eller produceret på fabrikker, der bruger vedvarende energi. Selv om efterspørgslen på fx håndklæder lavet af bæredygtig bambus stiger, er det dog stadig kun 30 % af gaverne fra IDÉ House of Brands, som Henrik Rosenlund vil kalde decideret bæredygtige.

”Vi sælger rigtig mange høretelefoner og små højtalere, og de er jo ikke voldsomt bæredygtige,” fortæller han.

Vi kunne også have valgt slet ikke at give julegaver og dermed være endnu mere bæredygtige

Sarah Katz, Senior Sustainability Manager i Rambøll

Weekendtaske i genbrugsplast

Konsulentvirksomheden Rambøll er med på den bæredygtige julegave-bølge. I den danske afdeling, som tæller omtrent 3.500 medarbejdere (og julegaver), betyder det meget for ledelsen, at gaverne er så bæredygtige som muligt. Det fortæller Sarah Katz, der er Senior Sustainability Manager.

Derfor undersøger Rambøll, hvordan gaverne bliver produceret og transporteret samt resten af produktets livscyklus. Desuden bliver gaverne ikke pakket ind for at spare miljøbelastningen fra gavepapiret.

I år kan Rambølls medarbejdere vælge mellem 13 fysiske gaver. Hvis de ikke selv vælger, er standard-gaven en weekendtaske fremstillet af plast fra genbrugte plastikflasker. De kan også vælge gaver, som mindsker madspild. Enten nogle lufttætte bøtter, så madresterne holder sig længere i køleskabet, eller et sæt til at vakuumpakke maden med. Årets største gavehit i Rambøll er dog noget helt andet. Nemlig en Verner Panton-designerlampe, der har en strømbesparende led-pære og kan genoplades. Den økologiske dyne er også en favorit hos medarbejderne.

”Vi kunne også have valgt slet ikke at give julegaver og dermed være endnu mere bæredygtige,” siger Sarah Katz. Det betyder dog noget for ledelsen at give en gave og dermed sige tak for det arbejde, som medarbejderne lægger i virksomheden.

”Men vi har faktisk en ’nej tak til julegave’-knap, og man kan også vælge ikke at modtage en gave og i stedet donere beløbet til et velgørende formål.”

To medarbejdere har trykket på ’nej tak’-knappen i år, og 37 har doneret gavepengene til Ingeniører Uden Grænser. For to år siden var det kun 12, der valgte at donere.

Som privat virksomhed er det, vi gør, også nødt til at være økonomisk bæredygtigt. Så vi gør det ikke kun, fordi vi ønsker at gøre noget godt. Vi gør det også, fordi det er en god forretning

Sarah Katz, Senior Sustainability Manager i Rambøll

Det grønne skal kunne betale sig

Men hvad nytter det egentlig i det store klima- og miljøregnskab, at de tænker over julegaverne hos Rambøll?

”Det betyder noget for os som virksomhed, som arbejder seriøst med at rådgive andre om bæredygtighed, at vi også selv tænker det ind i vores drift,” fortæller Sarah Katz.

Ud over de bæredygtige julegaver har Rambøll derfor et generelt grønt fokus på den interne drift, bl.a. ved at have grønne dage uden kød i deres kantiner.

Sarah Katz kalder det et paradigmeskift, at virksomheder er begyndt at tænke værdier ind i gaver og mad til medarbejderne.

”Vi har tidligere været lidt berøringsangst over for det. At folk skulle føle, at man træder ind og bestemmer for dem. Omvendt er klimadagsordenen så stor og vigtig, at det er vigtigt at tage skridt henimod at forbruge mere bæredygtigt.”

Medarbejderne i Rambøll tager generelt rigtig godt imod virksomhedens grønne tiltag. Sarah Katz understreger, at det selvfølgelig er vigtigt at lytte til de kritiske stemmer. Fx dem, der savner mere kød i kantinen. Og så pointerer hun også, at Rambøll ikke kun er bæredygtige for at få plus på karma-kontoen.

”Som privat virksomhed er det, vi gør, også nødt til at være økonomisk bæredygtigt. Så vi gør det ikke kun, fordi vi ønsker at gøre noget godt. Vi gør det også, fordi det er en god forretning.”

Den gode forretning består bl.a. i, at Rambøll rådgiver kunder om, hvordan de bliver mere bæredygtige. Der er det vigtigt for troværdigheden, at Rambøll selv kan stå inde for, at de er så grønne som muligt.

Under Djøfbladets research til denne artikel takkede et par større virksomheder nej til at tale om deres grønne julegaver. Rambøll er dog tryg ved at stå på mål for deres fokus på bæredygtighed i forbindelse med julen, siger Sarah Katz.

Medmindre man lægger noget sjæl i det, så er det jo lidt en skør tradition at give firmajulegaver

Tim Whyte, generalsekretær i Mellemfolkeligt Samvirke

Der skal sjæl i gaven

En anden arbejdsgiver, der også er klar på at fortælle om grønne julegaver, er NGO’en Mellemfolkeligt Samvirke. Her har Djøfbladet tidligere spist bæredygtig vegetarisk frokost, og organisationen har også tænkt over, hvilke julegaver de giver. Det fortæller generalsekretær Tim Whyte.

Mellemfolkeligt Samvirke har tidligere givet et gavekort til en aftensmad i deres egen kantine, så medarbejderne kunne tage familien med ind og spise. Sidste år tillod økonomien ikke at give julegaver, men i år giver organisationen gaver igen.

”Vi har nogle stjernedygtige medarbejdere, der arbejder meget hårdt – nok for færre penge, end hvad de kunne få andre steder. Derfor er det vigtigt at anerkende deres indsats – bl.a. gennem en julegave.”

Han vil ikke løfte sløret for, hvad medarbejderne får, men afslører dog, at det er noget bæredygtigt, som kan spises.

”Der er en lille, men symbolsk, erkendelse af, at de gør det fantastisk. Samtidig bruger vi gaven til at fortælle en historie, som har en værdi ud over selve tingen.”

Tim Whyte mener, det er altafgørende, at firmagaver netop fortæller noget om virksomhedens værdier.

”Noget om, hvorfor vi er samlet lige præcis her for at lave noget arbejde. Hvad er det særlige ved os?”

Det kan man gøre ved at tænke fx fairtrade og bæredygtighed ind i gaverne, når man er en NGO, der arbejder for at gøre verden til et bedre sted.

Tim Whyte giver ikke meget for virksomheder, som udliciterer deres julegaver til et firma, ”som så sender havegriller eller lignende rundt til folk”. En grill minder ikke medarbejderne om virksomhedens værdier.

”Medmindre man lægger noget sjæl i det, så er det jo lidt en skør tradition at give firmajulegaver,” siger Tim Whyte.

Kunne I overveje at droppe julegaverne helt og donere til et velgørende formål i stedet?

”Det kunne vi måske. Men det ville virke lidt underligt, at vi, som hver dag arbejder for et velgørende formål, skulle give vores penge til en anden velgørende forening.” 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet