Nyt job

"Venlighed er en hjørnesten i mit lederskab"

30-11-2020
3 min.
For nogle år siden udtrykte Arbejdstilsynets medarbejdere stærk kritik af deres eget arbejdsmiljø. Den forhistorie gør, at Sine Frederiksen er meget bevidst om, at noget lignende ikke må ske igen. PR-foto: Søren Svendsen/Arbejdstilsynet

Sine Frederiksen fik sin første lederstilling som 32-årig, mens hun var på barsel. I dag er hun 41 og direktør i Arbejdstilsynet. Hun står vagt om alle danskeres arbejdsmiljø, men hun har også et stort fokus på at sikre et godt arbejdsmiljø for sine egne ansatte.

’Ordentlighed’, ’venlighed’ og ’lydhørhed’ går igen, når Sine Frederiksen skal sætte ord på sin tilgang til ledelse.

Hun er 41 år og cand.scient.pol. og begyndte som direktør for Arbejdstilsynet i juni efter senest at have været afdelingschef i Beskæftigelsesministeriet. Sin første lederstilling fik hun allerede som 32-årig i Børne- og Undervisningsministeriet, mens hun var på barselsorlov.

”Der var en leder, der troede på, at det ville være noget for mig. Så jeg fik jobbet, mens jeg gik derhjemme med min lille datter på armen, og startede fire måneder senere,” fortæller hun.

Og nu er hun altså direktør.

Sine Frederiksens forgænger i Arbejdstilsynet, Søren Kryhlmand, overtog i 2017 en organisation, der havde ryddet forsider på grund af stress, pres, mobning og generelt dårlig trivsel blandt medarbejderne.

Hvad betyder den forhistorie for din tilgang til jobbet?

”Det er ikke ordentligt, hvis man som leder ikke skaber et godt arbejdsliv for sine medarbejdere – og det er uanset, hvor man er direktør. At skabe gode og ordentlige rammer for medarbejdere og chefer i vores organisation er et grundlæggende ansvar og en forpligtigelse, vi tager på os, når vil bliver ledere. Og så er der en særlig forhistorie her i Arbejdstilsynet, som betyder, at vi i ledelsen er meget opmærksomme på, at vi ikke skal ende der igen.”

Hvad er særligt ved det lederjob, du har nu?

”At jeg er øverste chef. Det har jeg ikke prøvet før – det er et større ansvar, men også et kæmpe privilegium.”

Hvorfor?

”Fordi jeg billedligt talt har fået en meget stor megafon foran min mund. Jeg har fået en rolle, hvor jeg virkelig kan være med til at påvirke en organisation og et så vigtigt område som dit og mit arbejdsmiljø.”

Du står vagt om vores arbejdsliv – kan det ikke gøre dig søvnløs?

”Nej, for jeg står jo ikke med ansvaret alene. Det er en fælles opgave, som jeg deler med både chefer og medarbejdere i Arbejdstilsynet. Jeg er meget optaget af velfungerende ledelsesteams. I vores ledelsesteam vil vi rigtig gerne være gode til at anerkende hinanden og være generøse over for hinanden. Og så har jeg selvfølgelig et særligt ansvar som direktør, som jeg tager på mig.”

Hvordan har du forberedt dig på direktørrollen?

”Det er noget, jeg boksede lidt med. Jeg skulle jo efterfølge en direktør, der var meget afholdt. Så der ville helt sikkert være nogle forventninger til, hvordan jeg skulle være direktør. Men jeg holdt fast i det, der er mit ledelsesgrundlag. I takt med at jeg har fået flere ledelsesmæssige udfordringer, har det været en læreproces for mig at destillere, hvad det er, jeg lægger vægt på, og hvem jeg egentlig er som leder og stå sikkert i det og tro på det.”



Og hvad kendetegner så dig som leder?

”Venlighed er en af hjørnestenene i mit lederskab. Det er et ord, jeg har skullet smage på – men nu er det blevet mit. For mig repræsenterer imødekommenhed og lydhørhed den bedste samarbejdsform. Og som ledelse er vi selvfølgelig meget optaget af at lykkes.”

Målt på hvad?

”Målt på, at vi skaber værdi. Målt på, at når man som arbejdsplads møder os, så møder man en faglig stærk, lydhør myndighed, der søger dialog. Målt på, at vi arbejder tæt sammen med særligt arbejdsmarkedets parter om at finde de bedste løsninger på det her område – og målt på, at de betragter os som en fagligt professionel samarbejdspartner. Og ideelt set målt på et bedre arbejdsmiljø og dermed et bedre arbejdsliv for os alle.”

Hvad har overrasket dig i jobbet som direktør?

”Det var meget vigtigt for mig, at lære medarbejderne at kende i øjenhøjde – at komme ud og møde dem. At sidde rundt om et bord og lytte til dem. Det har så ikke kunnet lade sig gøre – alt foregår jo virtuelt. Det har overrasket mig, hvor meget det fysiske møde med mine medarbejdere har fyldt i mit eget billede af at være en nærværende og lyttende direktør. Men det går nok – jeg skal bare lige revidere mit selvbillede til at være den lyttende direktør, der sidder bag en skærm.” 

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.