Anmeldelse

Måske skulle du løse dine problemer lidt langsommere

25.11.2020

af

Vi tænker ofte for meget på løsninger og for lidt på, hvilket problem vi egentlig vil løse. Det hjælper denne fremragende bog med at rette op på. Men først begynder vi lige med et lille hovedbrud.

Lad os lægge ud med en gåde: Du bor i et hus med en kælder. I kælderen findes der tre lamper. Desværre sidder de tre stikkontakter i stueetagen. Men du vil gerne finde ud af, hvilke stikkontakter der tænder lyset i de enkelte lamper dernede. Hvor mange gange er du nødt til at gå fra stuen ned i kælderen for at finde ud af det?

Hvis du er som de fleste (undertegnede inkluderet), har du læst spørgsmålet igennem en ekstra gang, og så har du bygget et billede af problemet i dit hoved. Måske er du kommet frem til, at det kan klares med to ture op og ned ad trappen.

Først tænder du en stikkontakt og tjekker i kælderen, hvilken lampe der lyser. Så går du op, tænder endnu en kontakt og tjekker så igen i kælderen. Med de to giver den tredje sig selv.

Hvis du har læst Thomas Wedell-Wedellsborgs fremragende bog 'What’s Your Problem?', ved du, at problemet kan løses med én tur: Først tænder du to stikkontakter. Så lader du lyset brænde i fem minutter, før du slukker den ene af de to. Når du kommer ned i kælderen, lyser den ene pære, mens den anden stadig er varm. Et voilà.

Tre enkle trin

Ifølge Wedell-Wedellsborg går det galt, fordi vi springer for hurtigt ud i at løse problemerne i vores professionelle og private liv. I stedet burde vi træde et skridt tilbage og spørge: 'Hvilket problem er det egentlig, vi prøver at løse?'

Det er ikke vores skyld, forsikrer Wedell-Wedellsborg, for evnen til at genoverveje problemers natur – også kaldet reframing – er nemlig skandaløst underprioriteret i uddannelsessystemet og på vores arbejdspladser.

'What’s Your Problem?' præsenterer os for en dejligt overskuelig løsning i form af tre trin, som du kan bruge, når du støder på nye problemer: Frame, reframe og bevæg dig fremad.

Først skal problemet frames, rammen skal etableres. Men i stedet for at gå direkte videre til løsningen, som vi plejer, foreslår Wedell-Wedellsborg nu, at vi giver problemet en ekstra runde reframing.

Er der elementer, vi har overset? Har vi løst det her problem før uden at vide det? Hvilken rolle spiller vi selv? Har vi sat os ordentligt ind i de involveredes situation?

Er din elevator langsom? Prøv med spejle

Bogen er proppet med en underholdende blanding af cases, der illustrerer brugbare strategier til at komme i gang med at reframe.

Om dyreinternatet, der plejede at bruge markedsføringsbudgettet på at finde nye ejere til forladte hunde, før de opdagede, at de herreløse dyrs oprindelige familier faktisk allerhelst ville beholde dem, hvis de ellers havde haft råd. Problemet handlede ikke om at finde nye ejere; det handlede om at støtte de gamle.

Eller om ejendomsforvalteren, som fik klager over langsomme elevatorer og opdagede, at det ikke handlede om at investere i hurtigere elevatorer, men om at gøre ventetiden mindre kedelig ved at sætte spejle op, som beboerne kunne nyde sig selv i.

Mens jeg læste, gik det op for mig, at jeg selv har haft stor glæde af reframing til at løse problemer i mit eget lille firma, når jeg fx har læst om chefkokkes udfordringer i køkkenet og pludselig har set mine egne problemer fra en let forskudt vinkel.

Jeg var bare aldrig klar over det eller i stand til at bruge teknikken med vilje. Det er jeg heldigvis nu. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet