Guide

5 råd til at give bedre feedback

20.10.2020

af

Foto: GaudiLab/Shutterstock

Foto: GaudiLab/Shutterstock

Har du oplevet, at dine velmenende råd til en kollega bliver opfattet som kritik, som vedkommende ikke tager til sig? Her får du fem pointer om, hvordan du kan give feedback, som modtageren lytter til.

Vi er flokdyr. Derfor har vi brug for feedback. Det forklarer Maj Bjerre, der har skrevet bogen ’FEED BACK – så du bliver hørt’.

”Det betyder meget for os mennesker at tilhøre en gruppe og at kunne bidrage til den. Det er vigtigt, at bidraget har en værdi, som giver mening både for os selv og de andre,” siger Maj Bjerre.

For at vide, om vores indsats gør noget godt for gruppen, hjælper det at høre andre menneskers opfattelse af den. Dér kommer feedbacken ind i billedet. Men hvordan giver du feedback, så modtageren lytter til den og tager den til sig? Det giver Maj Bjerre her fem råd til.

 

1) Feedbacken skal hjælpe modtageren

Gør dig selv klart, hvad du gerne vil opnå med feedbacken. Hvis den ikke har til formål at løfte modtageren eller det, modtageren laver, så risikerer du, at modtageren ikke er lydhør over for den. Som modtager af feedback er man nemlig interesseret i viden, som kan udvikle noget og gøre det bedre.

 

2) Gør modtageren interesseret

Hvis du skal sige noget, som nogen skal gide lytte til, er du nødt til at gøre modtageren interesseret i det, du har at fortælle. Du kan fx spørge, hvad han eller hun konkret gerne vil have feedback på. Så får du vedkommendes interesse. Modtageren bliver medbestemmende, og så er der meget større sandsynlighed for, at han eller hun hører efter, hvad du siger. Det er dit bedste udgangspunkt for at give feedback.

 

3) Fokusér på styrker i stedet for svagheder

Sæt fokus på, hvilke styrker og talenter modtageren har og kan bruge til at nå sit mål. Vær løsningsorienteret og tal om, hvad der bliver gjort godt, i stedet for hvad der bliver gjort dårligt. Hvis du alligevel er nødt til at give feedback på noget, modtageren ikke gør godt nok, så fokusér på, hvordan vedkommende kan gøre det bedre ved at hjælp af sine styrker.  

 

4) Hvordan hjælper feedbacken virksomheden?

Giv feedback, der hjælper virksomheden med at nå sine mål. Hvis du fx giver feedback om et projekt, så understreg, at det handler om, at projektet skal nå i mål på den rigtige måde. Det er ikke vigtigt, om du synes, noget er godt eller dårligt. Det vigtige er, om noget fungerer i forhold til formålet. Det er nemmere for modtageren at tage imod feedback, når det er tydeligt, at den tjener et højere formål.

 

5) Glem alt om at virke klogere

Hvis feedbacken kun handler om, at du er klogere eller bedre end modtageren, skal du ikke regne med, at modtageren tager dine råd til sig. Mød derfor modtageren i øjenhøjde. Husk, at feedback er viden, vi tilbyder hinanden, og ikke viden, vi pådutter hinanden. God feedback er bygget på en grundlæggende tillid til, at du vil modtageren det godt og vil hjælpe vedkommende. Hvis modtageren ikke har tillid til det, får du ingen taletid. 

Om forfatteren

Maj Bjerre har skrevet bogen ’FEED BACK – så du bliver hørt’. Hun er også forfatter til ’Gaven i kritik’, der handler om at give og modtage kritik. Maj Bjerre har arbejdet med strategisk feedback i 17 år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet