#MeToo

"Det er ikke sort-hvidt. Men det er ikke i orden, det han gjorde"

29-10-2020
6 min.
"Hans tilnærmelser varede over et halvt år, og det, der skete, har ændret min retning i livet, så jeg har virkelig forsøgt at slette det fra min hukommelse." Illustration: Vector Goddess/Shutterstock

Indtil for ganske nylig har den djøf-studerende T følt sig skyldig. Som løstansat i DR kyssede hun nemlig en indflydelsesrig kollega, der lod hende vide, at han kunne bestemme, hvem der skulle forfremmes.

Det hele startede til en fest i 2014. Dengang arbejdede T på fuld tid i DR og drømte om en karriere i tv-branchen. Det gør hun ikke længere.

Til festen mødte hun en mandlig kollega, R, som hun kort havde arbejdet sammen med tidligere. Han begyndte at flirte og give hende drinks, alt imens han fortalte hende, at han kun manglede en enkelt samtale, før han formentlig ville få en stilling i DR – en stilling, hvor han i givet fald ville komme til at bestemme, hvilke projekter hun kunne komme på, og hvem der skulle forfremmes i hendes afdeling.

Allerede på vej hjem til sin daværende kæreste efter festen begyndte den dårlige samvittighed at nage.

”Jeg havde en følelse af, at jeg burde være i stand til at stoppe flirteriet, men samtidig tænkte jeg, at det var vigtigt at holde mig gode venner med ham, hvis han måske fik jobbet."

Og det gjorde han.

T var på det tidspunkt 31 år og havde arbejdet i DR i sammenlagt omkring to et halvt år. Hun havde været på en masse korte kontrakter på helt ned til en måned ad gangen.

Kort tid efter festen skrev R og spurgte, om hun vil drikke kaffe med ham. Hun sagde ja – og det gjorde hun også, da R spurgte, om hun ville vise ham rundt på DR.

”Jeg var glad for min daværende kæreste, og vi forsøgte at få et barn, så jeg var ikke interesseret, men dengang følte jeg mig presset til det på grund af mine fremtidige karrieremuligheder.”

Hun viste ham rundt et par dage senere. Undervejs sagde R til hende, at han kunne sørge for, at hun kunne blive redaktør eller måske endda vært, hvis hun havde lyst til det.

”Jeg gik derfra med en blanding af bobler i maven, forvirring, følelsen af mistet kontrol og dårlig samvittighed,” fortæller hun.

Alligevel sagde hun ja til endnu en rundvisning.

”Og nede i kostumen kysser han mig pludselig. Jeg havde den vildeste dårlige samvittighed, men samtidig vidste jeg ikke helt, hvordan jeg lige skulle afvise ham, der kunne bestemme, hvem der skulle blive i min afdeling, og hvem der skulle opsiges.”

"Jeg følte mig som et forfærdeligt menneske"

På det tidspunkt var T lige kommet på sin første to-års-kontrakt. Det var den længste kontrakt, hun havde haft – men den var stadig midlertidig.

”Det var virkelig hårdt aldrig at vide, om man var købt eller solgt.”

Der kom jævnligt mails fra ham fra hans DR-mail til hendes private. På et tidspunkt spurgte R, om hun ville med ud at have et glas vin. Hun sagde ja.



”Jeg forsøger at snakke arbejde og mulige fremtidige projekter, men han vil hellere snakke om ham og mig. Han gør mig dog opmærksom på, at han er blevet bedt om at vende tilbage med, hvem han tænker skal være redaktør i afdelingen. Han kigger på mig og spørger, om jeg gerne vil det. Jeg siger, at ja, det vil jeg gerne.”

Og så skete det igen.

”Da vi gik fra caféen, kyssede han mig i et vejkryds. Jeg stoppede det efter lidt tid. Fik prajet en taxa og tog hjem til min kæreste. Jeg havde fået en masse vin og havde jo fået at vide, at han kunne sørge for, at jeg blev forfremmet, så jeg var ret glad. Men dagen efter følte jeg mig billig og som et forfærdeligt menneske.”

Forbindelsen afbrudt

Det hele kulminerede til en filmpremiere, som R havde spurgt, om hun vil med til efter et afbud fra en kollega. T sagde ja, men fortalte sin kæreste om invitationen.

”Under filmen prøver han hele tiden at flette fingre med mig, men jeg trækker mig tilbage. Og efter filmen skynder jeg mig hjem. Jeg beslutter at gøre det helt klart for ham, at jeg ikke er interesseret i at være sammen med ham.”

T tog initiativ til et møde på parkeringspladsen bag DR for at sige det til R, men fik kolde fødder.

”Jeg er nervøs for, at jeg ikke kan få det sagt. Så i stedet skriver jeg til ham, at jeg ikke kan fortsætte det, vi har gang i. Jeg er ikke i tvivl om min beslutning, men jeg er nervøs for konsekvenserne af den.”

Hun hørte ikke tilbage fra R. Hun forsøgte et par gange at skrive til ham for at få talt ud – hun var bange for, hvad hendes afvisning ville betyde for hendes fremtid, og hun ville gerne blive ved med at være gode venner med ham. Men R svarede ikke.

Jeg overvejer hele tiden, om jeg ikke bare skal lade det ligge. Men hvis jeg ikke råber op om det, kan det være, at det sker igen for andre

Da hendes kontrakt løb ud, blev hun ikke forlænget igen. Hun ved ikke, om det har noget med dét at gøre.

”Jeg fik ikke nogen begrundelse, og jeg bad ikke om nogen. Jeg tænkte, at det var min egen skyld – jeg følte, at jeg havde forspildt min chance for at blive forfremmet.”

Var du på noget tidspunkt forelsket i ham?

”Når jeg ikke så ham, havde jeg ikke lyst til at se ham og prøvede at undgå ham. Men når jeg så ham, ville jeg gerne have, at han kunne lide mig, og at der var god stemning. Jeg tror, jeg blev forført af de muligheder, det kunne give mig at være sammen med ham.”

"Jeg har hele tiden følt mig skyldig"

Dengang fortalte T ikke nogen om det ud over sin daværende kæreste, som hun ikke er sammen med længere.

Hun fik senere en ny kæreste, som hun i dag er gift med. Hendes mand kender til historien med R og bakker hende op i, at hun skal fortælle offentligt om den. Hun har også skrevet et brev om sine oplevelser til DR's ledelse og HR-afdeling. Hun har siden talt i telefon med R's chef og holdt møde med to fra HR. Hendes mand var bisidder til mødet med HR. Da det er en personalesag, får hun ikke at vide, om – og i givet fald hvordan – det får konsekvenser for R.

I dag er hun begyndt at studere igen, bl.a. på grund af oplevelsen i DR.

”Jeg fik sådan en stress fra mediebranchen på grund af alle de korte ansættelser. Og fordi jeg var nervøs for, at jeg skulle gå for meget på kompromis eller overskride nogle grænser for at få et job.”

Hvorfor fortæller du først DR om det nu?

”Jeg har hele tiden følt mig skyldig. Der er mange ting, jeg selv burde have gjort anderledes. Da jeg læste om Sofie Linde og de andres historier, tænkte jeg, at det ikke havde noget med mig at gøre. Det var først, da jeg talte med en gammel kollega, at hun fik mig til at indse, at det var en ’sag’, fordi det ikke var okay, at han flirtede med mig, samtidig med at han fortalte, at han kunne sørge for, at jeg blev forfremmet.”

Hvorfor vælger du at fortælle om det offentligt?

”Det her er jo en historie, der ikke er sort-hvid. Men hvis jeg fortæller om den, kan der være, at der er andre, der tænker: ’Okay, det var ikke kun mig, der gjorde noget forkert – vi var to om det’," siger hun og tilføjer, at der er forskel på at være menig medarbejder i en midlertidig ansættelse og at være en person med indflydelse i DR.

Hvordan har du med at få rippet op i det igen?

”Det fylder det hele lige nu. Jeg sover dårligt, og når jeg endelig sover, drømmer jeg om det. Hans tilnærmelser varede over et halvt år, og det, der skete, har ændret min retning i livet, så jeg har virkelig forsøgt at slette det fra min hukommelse. Jeg overvejer hele tiden, om jeg ikke bare skal lade det ligge. Men hvis jeg ikke råber op om det, kan det være, at det sker igen for andre.”

Hun ønsker ikke at fortælle, hvem R var. Der er ikke hendes ærinde at hænge ham ud, som hun siger.

”Igen fordi det ikke er sort-hvidt. Men det er ikke i orden, det han gjorde, og jeg vil gerne medvirke til, at det ikke sker igen. Men det, jeg fortryder mest, er, at jeg ikke sagde noget til nogen af mine kollegaer og min daværende chef.” 

17 kommentarer
8
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommentarer

Anne Petersen

05.11.2020 kl. 05.47

Mette Knudsen: "Djøf er opmærksom på brugen af tidsbegrænsede ansættelser, og Djøf og tillidsrepræsentanterne i DR arbejder ved hver overenskomstforhandling på at forbedre forholdene for de tidsbegrænsede ansatte"
Hvad er det for et slatten svar?
Hvorfor skal der overhovedet være alle de tidsbegrænsede ansættelser? De er arnestedet for krænkelser og chikane. DR er finansieret af os alle sammen, så hvorfor skal DR have sådanne elendige ansættelsesvilkår? Hvis der ellers er lidt substans - jeg tvivler - i DJØF, kunne I passende gå sammen med Dansk Journalistforbund og få fjernet de tidsbegrænsede stillinger. Men det kræver jo, at DJØF for en gangs skyld varetager de menige medlemmers interesser og ikke chefgruppen.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Anne Petersen

05.11.2020 kl. 05.40

Denne historie viser jo hvad der sker når kvinder udsættes for uønskede tilnærmelser. Jeg får det indtryk, at hendes karriere er kuldsejlet. Det har virkelig påvirket hende voldsomt, og der står at hun er begyndt at studere igen. Det siges, at en forsmålet og hævngerrig mand er det mest karriereødelæggende en kvinde kan blive udsat for.
Forsmåede kvinder kan også blive hævngerrige, men dels er der ikke så mange kvinder i magtpositioner og dels - meget vigtigt - så får mænd flere chancer. Det her i DR var måske hendes chance - den eneste hun får i sit arbejdsliv.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Lars

30.10.2020 kl. 11.00

Tak for bidraget til debatten. Ingen tvivl om, at der på mange arbejdspladser bliver gået over grænsen.
Jeg finder det i en vis grad befriende, at T i den grad er ærlig også at hun ikke afviste flirteriet.
Set fra R's synspunkt er der ingen tvivl om, at han har lokket, men også var tiltrukket af T.
Det er lidt som, når en fyr lige skal flashe nøglerne til Porschen eller lign. Her var det bare en gulerod i form af muligheden for at blive redaktør (måske endda vært).
Der flirtes til en fest, der accepteres flere invitationer til kaffe og vin = alm. flirt. Der kysses endda (med kæresten derhjemme) uden der siges fra.
Man er nødt til at forholde sig til, at R selvfølgelig ikke skal lokke/true med, at han måske kommer til at bestemme, hvem der skal på hvilke projekter og evt. forfremmelser, men man er også nødt til at forholde sig til, at T var 31 og ikke 18 år og uden erfaring. Der er spillet med - lidt mere end blot alm. netværk. Og T havde nok haft en anden situation, hvis hun havde været ærlig om en kæreste derhjemme fra starten af. Her ved vi ikke om den manglende fortsættelse skyldes, at R blev såret over afvisningen, eller der bare ikke var basis for en fortsættelse.
Uanset kender kun R den del af historien.
Det mest triste ved historien er den dårlige samvittighed som T har (og genfølt ved at ribbe op i det).
Så længe mennesker kan blive tiltrukket af hinanden, vil intet være sort/hvidt. Heller ikke på arbejdspladser. For ingen ved, om der var seriøse tilnærmelser bag eller blot et ønske om at udnytte en mulig fremtidig magt.

1 kommentar
11

Anne Petersen

02.11.2020 kl. 06.03

Jeg bliver så trist, når jeg læser en kommentar som den "Lars" kommer med. At stå på en bar og flashe med nøglerne til en Porsche kan på INGEN måde sammenlignes med at lokke med en forfremmelse eller ansættelse mod seksuelle ydelser, eller en affære. Det er ikke noget magttomrum som på en bar. Det handler om job, karriere, forsørgelse. Der er virkelig lang vej, hvis det "Lars" giver udtryk for, er generelt hos mænd.

0 kommentarer
2
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Steven Vallik

30.10.2020 kl. 10.35

Modigt af T at fortælle historien videre. Men hvor var DJØF i dette forløb? Både i relation til de mange kortvarige ansættelser og hvilket beredskab har DJØF til at modvirke sexchikane og viktimisering? DJØF er overenskomstpart på DR, men det virker som om, det er ledelsen der løber med opgaven om en "kulturændring". Hvor er DJØF henne i dette arbejde?

3 kommentarer
0

Mette Knudsen

30.10.2020 kl. 15.44

Tak for nogle gode kommentarer her i sporet. Det er godt og modigt af T at fortælle sin historie.
Sexchikane og sexisme er helt uacceptabelt og hører ikke hjemme på en moderne arbejdsplads. Alle medlemmer, der oplever sexisme eller sexchikane i jobbet, kan tage kontakt til Djøf for at få rådgivning og sparring. Når et medlem ønsker det, tager vi selvfølgelig også kontakt til arbejdsgiveren for at få løst problemet. Aktuelt arbejder vores tillidsrepræsentanter i DR sammen med ledelsen om at gennemføre de kulturændringer, der er behov for, så sexisme og sexchikane forhåbentligt helt kan undgås eller i alt fald minimeres.

Tidsbegrænsede ansættelser sætter medarbejderen i en mere usikker situation, end når man er fastansat - og dermed nogen gange også mere udsat ift. sexchikane, netop fordi man selvfølgelig gerne vil fastansættes. Juridisk er der heldigvis nogle grænser, en arbejdsgiver skal holde sig indenfor, når de anvender tidsbegrænsede ansættelser. Djøf er opmærksom på brugen af tidsbegrænsede ansættelser, og Djøf og tillidsrepræsentanterne i DR arbejder ved hver overenskomstforhandling på at forbedre forholdene for de tidsbegrænsede ansatte.
Med venlig hilsen
Mette Knudsen, rådgivningschef i Djøf

2 kommentarer
3

Lars I. Petersen

31.10.2020 kl. 16.24

Hvad gør DJØF hvis begge, både R og T, bliver inddraget i en sag. Den ene ligesom her anklager den anden for at have kysset hende upassende og den anden for at den korttidsansatte har prøvet at ligge sig til en stilling, men realiteten nok er, at de i gensidig sympati har kysset? De er begge medlemmer i DJØF.

1 kommentar
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Anne Petersen

02.11.2020 kl. 06.32

Den korttidsansatte har prøvet at ligge sig til en stilling? Er det sådan mænd opfatter det? Jeg bliver så trist til mode, for så der er godt nok lang vej igen. Jeg har observeret, at mange mænd er meget hurtige til at dømme kvinder, der har avanceret til at have måttet "ligge" sig til det. Og det er der nogen indimellem der har. Men har de gjort det frivilligt? Hvem skal dømmes her? Er det ikke snarere de magtfulde mænd, der har krævet seksuelle modydelser for at fastansætte eller forfremme en kvinde. Det er vendt helt på hovedet.

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Linda

30.10.2020 kl. 10.10

Så flot at du står frem. Jeg kan virkelig godt sætte mig ind i den situation, og der er meget svært at sige fra når karriere og privatliv pludselig blandes sammen. Måske bliver man bedre til det med alderen? Men når man er ung og forholdsvis ny på arbejdsmarkedet, så er der hele tiden en indre stemme, der er i tvivl om det nu er sådan her det foregår. "Er det sådan alle andre har fået deres lederstillinger?" "Er det det her, der hedder at netværke?" Al respekt og støtte til T. - Og sårende at læse, at nogle kvinder tilsyneladende ikke har den empatiske forståelse for hvordan vi alle kan sættes i indre dilemmaer og møde situationer, der gør os ude af stand til at handle rationelt.

0 kommentarer
2
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Anne Lindberg

30.10.2020 kl. 10.00

Tak fordi du deler. Det er bestemt ikke sort-hvidt men netop derfor vigtigt for ja, du kunne have sagt fra før, men hvorfor skulle du overhovedet stilles i den situation? Han vidste jo udmærket hvad han gjorde, og selvom du fik stoppet det før det gik videre, så spillede han på at kunne bruge sin magt til at ansætte og forfremme til at få det han ønskede fra dig. Det at han aldrig svarer da du endelig siger nej viser bare at han kun var interesseret i at få noget fysisk og ikke hjælpe dig i dit job. Godt du kom væk men øv at skulle gå og have det dårligt over hvad du var blevet til hvis du ikke var stødt ind i ham.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Hans

30.10.2020 kl. 10.00

Tak for historien og nej, det er ikke sort/hvidt. Det er til gengæld meget realistisk.
Det første ord, der slog mig, var at R's adfærd var patetisk. I slutningen af artiklen står det klart, at det er DR's adfærd også. Så R passer nok meget godt ind i kulturen i DR. Til gengæld er jeg glad på T's vegne, at hun er sluppet ud, og har kræfter til at fortælle sin historie.

0 kommentarer
2
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Lise

30.10.2020 kl. 09.38

Tak fordi du deler din historie. Det er svært og ikke sort/hvidt - selvom jeg er kvinde og måske starter en shitstorm - synes jeg bare også man må sige fra - være ærlig og sige jeg har en kæreste - så ville han jo have stoppet, og vide man ikke er interesseret. Ellers prostituerer man sig selv for at få en kontrakt - og det vil være det samme ved næste forlængelse - han vil presse igen.

2 kommentarer
9

Mette

31.10.2020 kl. 09.04

Vi ved jo først nu, at han stoppede, da T sagde fra. Det ved man jo ikke i situationen. R kunne lige så vel have fortsat sine tilnærmelser på trods af et nej. At opfordre til at man altid bare skal sige fra, virker som et meget sort/hvidt råd til en historie med mange grå nuancer.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Tine Santesson

04.11.2020 kl. 10.33

R vidste faktisk godt, at T havde en kæreste og boede sammen med ham, det fremgår bare ikke af artiklen.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Rikke

30.10.2020 kl. 09.17

Tak for din historie.

Håber at Djøf vil hjælpe dig og alle andre i din situation videre.

Måske var det også en idé for Djøf, at drøfte arbejdsmarkedets vilkår med speciale studerende. Især "hvad man ikke skal finde dig i", og hvordan Djøf kan hjælpe i svære situationer.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Birthe

30.10.2020 kl. 08.59

Dejligt og stærkt at T deler sin historie. Tak for det.

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Hasse Gårde-Askmose

30.10.2020 kl. 08.08

Jeg vil ikke kommentere. Artiklen taler for sig selv.
Men jeg blev "fanget" af en anden oplysning:
Citat:
"T var på det tidspunkt 31 år og havde arbejdet i DR i sammenlagt omkring to et halvt år. Hun havde været på en masse korte kontrakter på helt ned til en måned ad gangen."

Blev DJØF involveret i DR's kontraktsansættelser af T????