Studiestart
10.9.2020
af
Lærke Møller Hansen
Privatfoto
Aflysninger, afspritning og afstandskrav har præget universiteterne efter sommerferien. Vi har spurgt tre studerende, hvordan det har været at begynde midt i corona-krisen.
Studiestarten anno 2020 er fuldstændig uden sidestykke. Allerede inden universiteterne genåbnede efter sommerferien, stod det klart, at både introforløbene og undervisningen med al sandsynlighed ville forløbe temmelig anderledes end vanligt.
Og det er netop den virkelighed, de nye studerende har mødt. Djøfbladet har talt med tre af dem om, hvordan corona-situationen har påvirket den første tid på universitetet.
For de mange nye studerende på landets universiteter fylder studiestarten meget. Ikke bare tidsmæssigt, men også mentalt, da det er her, fundamentet for studielivet opbygges. Men i år har de studerende skullet indstille sig på helt anderledes vilkår.
Derfor har 20-årige Sofie Thrane Bruun, der netop er begyndt på matematik-økonomi på Aarhus Universitet, ikke sat næsen op efter at få den fedeste studiestart nogensinde.
”Jeg havde egentlig ret lave forventninger til studiestart, fordi hele Aarhus har været i sådan en særtilstand,” fortæller hun.
Hun vidste hverken, om hun ville få et introforløb, eller hvordan det i så fald ville blive, før en mail tikkede ind i hendes indbakke, blot tre dage før introdagene skulle starte.
Et introforløb fik hun, men med mange restriktioner.
”Det sjove begyndte først, da vi var færdige ude på studiet, hvor der var lagt op til at lave noget socialt under mere frie tøjler,” siger Sofie Bruun.
Flere fra Sofie Thrane Bruuns hold har taget initiativ til at tage ud – en af dagene holdt de fx en fest på en tagterrasse.
Høj puls bandlyst
Stik modsat så det ud på universitetet, hvor de tre introdage var kendetegnet af faste rammer og begrænsninger af forskellig karakter.
Flere ting, som normalt er kutyme, blev skrottet i år – heriblandt rusturen. Selv så banal en ting som at lave aktiviteter, hvor man kan få pulsen op, var bandlyst indenfor.
”Når vi skulle lave nogle lege indendørs, har det ikke været tilladt at lave noget, hvor man skal løbe, for du må ikke få pulsen op, da de mener, det kan sprede mere corona,” siger Sofie Thrane Bruun.
Samtidig var det ikke tilladt at nærme sig tutorerne inden for en meters afstand. Det samme krav gjaldt blandt de studerende.
Restriktionerne kom bl.a. i kølvandet på, at seks tutorer fra statskundskab i Aarhus blev testet positiv for Covid-19.
Farvekoder, ensretning, afspritning
Nu er undervisningen startet, og modsat mange andre studieretninger skal mat-øk’erne være fysisk til stede på campus meget af tiden, fordi de har en blanding af forelæsninger, øvelsestimer og laboratorieundervisning.
Når holdet møder op, skal de sidde på særlige pladser.
”Når vi kommer ind i en forelæsningssal, er den delt ind i farvekoder, hvor de forskellige hold må sidde på forskellige farver,” fortæller Sofie Thrane Bruun.
Hvis man skulle få lyst til at sætte sig med sin læsegruppe på campus, må man desværre droppe idéen for nu. Flere steder har man valgt at inddrage siddepladser på grund af pladsmangel. Ellers kan det ikke lade sig gøre at have laboratorieøvelser og samtidig overholde afstandskravene.
Derudover er alle gange blevet ensrettede, og man skal spritte borde og stole af, hver gang man forlader et lokale.
Der gik ikke længe, før en førsteårsstuderende på jura blev testet positiv for Covid-19, og introforløbet for de nye jurister stoppede brat.
Efter kun to dage blev Sascha Dysted Frandsen og hendes hold sendt hjem for at blive testet. Først når de kunne vise en negativ corona-test, måtte de komme tilbage til campus. Og da det kan tage et par dage at få testsvar, betød det, at de fleste først så hinanden mandag ugen efter til den første forelæsning.
De nye studerende var kun lige blevet introduceret til hinanden og skulle til at danne sociale bånd, men måtte nu vinke farvel til både en middag sammen og fælles bowling.
På trods af hun kun nåede at tilbringe to og en halv dag sammen med sit introhold, var det stadig nogle gode dage.
Bl.a. havde tutorerne arrangeret en dag i Fælledparken, efter de fik fri, hvor Sascha og de andre fra hendes hold fik muligheden for at lære to andre søsterhold at kende. Tanken bag det var at skabe en fællesskabsfølelse på tværs af jurastudiet – og det faldt i rigtig god jord.
”Vores tutorer havde planlagt noget lidt mere socialt, som ikke bare var navnelege. Vi sad i parken og spiste, drak øl og lærte hinanden at kende på en anden måde. Vi snakkede lidt mere ’loose’,” fortæller Sascha Dysted Frandsen.
Druklege var også en del af programmet – klassikere som kævle og ølstafet, der kan vække festivalminder.
Særlige zoner
På campus har situationen været en helt anden. Her har faste regler og restriktioner præget introprogrammet. Eksempelvis har de forskellige jurahold fået tildelt egne zoner, som kun de må opholde sig – og har altså ikke haft muligheden for at lære andre end deres eget hold at kende.
Selvom restriktionerne har sine ulemper, har Sascha Dysted Frandsen været glad for at kunne føle sig helt tryg under sit introforløb. Tutorerne har ifølge hende været gode til at tage deres forholdsregler og klædt de nye studerende godt på til studielivet i form af ryste-sammen-lege, rundvisning på campus og faglige aktiviteter. Her er de fx blevet introduceret til, hvordan en hverdag typisk så ud for en jurastuderende, hvor man skal købe bøger, og hvordan man skal tage noter.
Hybridundervisning og tekniske problemer
Da Djøfbladet taler med Sascha, er hun på vej til en af sine første forelæsninger på campus og fortæller, at det streames, for at dem hjemme fra stuerne også kan følge med. Det kommende semester har juraholdene hybridundervisning, hvilket vil sige, at de skiftes til enten at møde op på campus eller have onlineundervisning hjemme fra sofaen.
Streamingen volder desværre visse tekniske problemer, har Sascha Dysted Frandsen erfaret:
”Der bliver brugt meget tid på alt det teknologiske og at få Zoom op at køre. Underviserne spørger for eksempel lige: ’Kan I lige finde ud af, om dem derhjemme kan høre det, jeg siger?’”
Når forelæsningerne kommer i gang, holder de til gengæld et godt niveau. Underviserne er dygtige til at formidle det faglige stof, og Sascha Dysted Frandsen oplever, at hun går derfra med en bedre forståelse af stoffet.
Selvom Simone Meyersahm havde glædet sig til at starte på negot i tysk på Syddansk Universitet i Odense, fandt hun hurtigt ud af, at introforløbet ikke kunne måle sig med, hvad hun oplevede, da hun begyndte på sit tidligere studie, erhvervsøkonomi, samme sted.
De tysk-studerende måtte stille sig tilfreds med fire dages introforløb isoleret fra resten af holdene.
”Det var rigtig ærgerligt, for vi er kun 13 på tysk negot, mens de andre tre klasser er omkring 30,” siger Simone Meyersahm.
På grund af corona-pandemien er rusturen passé ligesom universitetsfesterne i Odenses byliv.
”Der plejer at være officielle fester, som de forskellige studieforeninger afholder på de lokale barer og klubber i Odense,” forklarer Simone Meyersahm.
Som alternativ til de aflyste sociale arrangementer har Simones hold på privat initiativ taget ud og spist sammen, efter at de fik fri. Derudover har aktiviteterne fra introprogrammet i de fleste tilfælde været trukket ud i det fri for at undgå smittespredning.
”Den første dag, hvor man normalt sidder i en klasse, skulle vi i år være udenfor hele dagen, men det er der ikke nogen, som har brokket sig over,” siger Simone Meyersahm.
På hendes hold har folk været gode til at holde afstand, synes hun – hvilket er heldigt, idet universitetet har haft tiltro til de studerende og selv ladet dem have ansvaret for at finde steder at sidde udenfor på campus.
Da Djøfbladet spørger Simone, hvad det sjoveste har været i løbet af introdagene, peger hun på et orienteringsløb. Dels fordi der var god gejst, og alle gik op i det – men også fordi det mindede lidt mere om en rigtig rustur.
”Ved de andre aktiviteter kunne man godt mærke, at de var lidt mere coronarelaterede – så vi fik ikke den fulde experience,” forklarer Simone Meyersahm med ærgrelse i stemmen.
Ligesom et almindeligt orienteringsløb, der foregår ude i skoven, skulle de ud og finde poster – i denne version betød det at klæde sig ud i festivaltøj. Her gjaldt det om, hvem der var hurtigst, og hvem som klarede de forskellige udfordringer og lege bedst. De forskellige poster var placeret på kendte steder i Odense, så tilflyttere kunne lære byen bedre at kende.
Der har også været et par dage med walk-and-talk, hvor der fx var mulighed for at stille faglige spørgsmål om studiet til tutorerne.
Nu er undervisningen så småt begyndt. Simone har haft sin første dag online, mens andre har været fysisk til stede på campus. Semesteret består nemlig af hybridundervisning.
Somme tider kan de studerende have onlineundervisning og fysiske forelæsninger lige i rap. Men dette problem har SDU prøvet at løse.
”Hvis vi nu fx har en forelæsning online fra kl. 8:00-10:00, og vi skal møde op til fysisk undervisning på SDU fra 10 til 11, tilbyder universitetet, at man kan sidde i et lokale med sin klasse, mens der er online-forelæsning, så vi kan nå til undervisningen,” siger Simone Meyersahm.
Ledige stillinger
DJØF ARRANGEMENTER OG KURSER