Virtuel undervisning

Synes du også, det er svært at række hånden op digitalt?

6.5.2020

af

Foto: Antonio Guillem/Shutterstock

Foto: Antonio Guillem/Shutterstock

Der er mindre dialog og diskussion, når undervisningen foregår digitalt. Det konkluderer en forskergruppe, som har undersøgt den lynhurtige forvandling af undervisningen på universitetet under coronakrisen.

Nærmest fra den ene dag til den anden blev al undervisning digital på Aalborg Universitet (AAU). Corona-nedlukningen gjorde det nødvendigt for undervisere og studerende at mødes virtuelt, og på den måde blev universitetet tvunget til at transformere sig selv med lynets hast.

Hvad betyder det for kvaliteten af undervisningen, hvad er udfordringerne – og kan det overhovedet lade sig gøre? Det har en gruppe AAU-forskere interviewet 30 personer fra det samfundsvidenskabelige fakultet om. Og konklusionen er, at det er gået uventet godt.

”Alle fra ledere til studerende er enige om, at det digitale universitet faktisk fungerer ganske fornuftigt. At vi har kunnet digitalisere det hele, og at der ikke har været den store modstand, er overraskende,” fortæller Jeppe Agger Nielsen, der er professor MSO og en af forskerne bag projektet.

Han finder det tankevækkende, at det har kunnet gå så smidigt, fordi der har været en årelang diskussion om og modstand – både blandt studerende og undervisere – mod at gå for langt med at digitalisere undervisningen.

"Der har været en tendens til, at underviserne har knyttet sig meget tæt op af den traditionelle forelæsning og har haft meget svært ved at give slip på den," siger en af interviewpersonerne fra ledelsen i undersøgelsen.

Digital dialog driller

Undersøgelsen viser, at det fungerer godt, når underviserne lægger deres forelæsninger op som fx podcasts. Så kan de studerende selv vælge at følge undervisningen, når det passer dem bedst.

Til gengæld er det sværere at få dialog, øvelser og gruppearbejde til at fungere på samme måde, som når man mødes fysisk.

”Når dialogen skal mere i spil, kan det blive svært. Der savner de fleste, at der er en face-to-face-kontakt for at få diskussionen til at forløbe smidigt.”

Jeppe Agger Nielsen har selv oplevet, at hans studerende stiller færre spørgsmål, når han underviser dem online. Han ved ikke helt præcist hvorfor.

”At række hånden op er måske sværere at gøre digitalt? Det er også lettere for nogle at være mindre til stede, når de kun skal være her på computeren. Jeg har i hvert fald oplevet, at der er blevet mindre dialog i undervisningen.”

Flere studerende har også fortalt, at de er begyndt at savne at være på universitetet. Den digitale hverdag er blevet ensformig.

Hvad betyder det for fremtiden?

Næste skridt i forskningsprojektet er at sende spørgeskemaer ud til 300-400 medarbejdere fra det samfundsvidenskabelige fakultet på AAU. Og så skal forskerne tale med de 30 oprindelige interviewpersoner igen. Både om en måneds tid og igen om et år.

”Det bliver spændende at se, om det bliver en game changer, som ændrer noget ved den måde, vi bedriver undervisning på. Jeg tror, det kommer til at betyde noget, men hvor meget bliver rent gætværk,” siger Jeppe Agger Nielsen.

Han har ikke selv planlagt at omlægge til ren digital undervisning, når universitetet åbner igen. Til gengæld vil han kombinere det digitale og fysiske mere end før. Fx ved at lave flere undervisnings-podcasts.

”Nu ved jeg jo, hvordan man gør.” 

Sådan gjorde forskerne
  • Undersøgelsen bygger på interviews med 30 personer fra Det Samfundsvidenskabelige Fakultet på Aalborg Universitet: Seks fra topledelsen, 10 undervisere, fire digitaliseringseksperter og 10 studerende.
  • Forskerne bag projektet er: Professor MSO Jeppe Agger Nielsen, lektor Sabine Madsen, lektor Laust Høgedahl og studieadjunkt Christian Haslam. De er alle fra Institut for Politik og Samfund på AAU.
  • Forskningsprojektet har fået en bevilling fra Danmarks Frie Forskningsråd.
Undersøgelsens indledende resultater
  • Modstanden mod digital transformation er forduftet – i hvert fald lige her og nu.
  • Ifølge underviserne har det været overraskende nemt, teknisk set, at tage digitale redskaber i brug.
  • Det kræver en del mere tid end forventet at lægge sin undervisning om til online-undervisning.
  • Den virkelige udfordring er didaktisk. Særligt øvelsessessioner har været en udfordring indtil videre, fordi den spontane og idégenerende dialog mellem flere mennesker synes at have vanskeligere kår på en digital platform.
  • Overordnet er det gået fint, men der er måske alligevel en underliggende antagelse om, at face-to-face-undervisning er bedst. Forskerne bemærker, at der kan være god grund til at stille spørgsmålstegn ved den antagelse og opsamle erfaringer for at se, om der er områder, hvor det modsatte er tilfældet.
  • Personlige forhold er mere afgørende end teknologi. Ansatte og studerende med små børn i hjemmet har haft svært ved at få hverdagen til at fungere og kan føle, at de hverken slår til over for familie eller arbejde.
  • Videndeling mellem undervisere har været enorm og med stor ledelsesmæssig opbakning.
Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Djøf
Frist 4. mar. 2024
Job
Børne- og Undervisningsministeriet
Job
Finanstilsynet
Job
Finanstilsynet
Job
Hjørring Kommune
ANNONCE

Kommentarer

Tonny Lacomble Nielsen
3 år siden
I DSB har vi indført den regel, at man under Team-møder rækker hånden op med en tommelfinger i chatten og bruger hjerter til at anerkende en fremlæggelse eller lignende. Fungerer godt. Mange af os synes i øvrigt, at en del af disse online-møder har været mere effektive end ellers bl.a. fordi man hurtigere kommer til skud på mål.