Rekruttering
25.9.2019
af
Tine Santesson
Foto: Masterfile/Ritzau Scanpix
For første gang i mange år oplever de sociale medier tilbagegang som rekrutteringskanal, viser ny undersøgelse.
Efter mange års uafbrudt begejstring er arbejdsgivernes fidus til de sociale medier (SoMe) for nedadgående, når det gælder jagten på nye medarbejdere. Det viser den årlige rekrutteringsanalyse fra Konsulenthuset ballisager, der siden 2011 har analyseret virksomhedernes rekrutteringsprocesser.
En arbejdsgiver bruger typisk tre kanaler, når jagten sættes ind på en ny medarbejder. Her er de mest brugte:
Men siden sidste år er brugen af SoMe som rekrutteringskanal altså faldet fra henholdsvis 55 procent til 51 procent for LinkedIn og for Facebooks vedkommende fra 32 procent til 28 procent.
Det var umiddelbart en overraskelse for Morten Ballisager, direktør i Konsulenthuset ballisager, at arbejdsgiverne begynder at vende de sociale medier ryggen, når de skal tiltrække nye medarbejdere.
Men efter at have tænkt nærmere over det er han kommet frem til fire mulige forklaringer:
Nathalie C. Larsen, der er digital chef og social medie-strateg hos Lead Agency, kan godt genkende, at vi er lidt i et vakuum lige nu i forhold til annoncering på de sociale medier.
”Det er blevet dyrere. Og hvis man ikke har et forholdsvist professionaliseret annonce-setup, vil man mærke konsekvensen af det: Man får ikke de rigtige hits. Og så kan det godt virke som mange penge at bruge på noget, man ikke kan se en effekt af.”
Nathalie C. Larsen peger også på, at nogle arbejdsgivere kan opleve, at deres tilstedeværelse på de sociale medier i det hele taget ikke får så helt så meget opmærksomhed som tidligere.
”For bare få år siden var brugerne mere tilbøjelige til at følge brands og virksomheder. Og hvis det var et sted, vi godt kunne tænke os at arbejde, fulgte vi dem på LinkedIn, Facebook og måske Twitter. Men vi er blevet mættet af virksomheder, som mere eller mindre skjult vil sælge os noget. Derfor ser vi en stigning i det, vi kalder employer advocacy. Her er det medarbejderne, der går forrest med virksomhedens budskaber, hvilket kan virke mere oprigtigt.”
Og det kan også være vejen til et match med en kandidat.
”Men hvis en kandidat bliver prikket af én fra sit netværk, vil arbejdsgiveren ikke tænke, at rekrutteringen er sket via SoMe, men via netværk,” siger Nathalie C. Larsen.
Hverken Nathalie C. Larsen eller Morten Ballisager dømmer dog de sociale medier ude som rekrutteringskanal.
”Det vil være en forhastet konklusion. Men den der honeymoon på de sociale medier er ovre. Brug det aktivt, og lad være med at tro, at ansøgningerne vælter ind, hvis du også lige poster dit stillingsopslag på Facebook. Nu er virksomhederne hver især nødt til at finde den strategi, der virker for dem. Nogle skal bruge både Facebook, LinkedIn og Instagram, mens det for andre gælder om at blive helt skarpe på LinkedIn,” siger Morten Ballisager.
Han forventer dog, at SoMe har toppet som rekrutteringskanal.
”Jeg gætter på, at vi endda kommer til at se et yderligere fald næste år. For prognoserne viser, at vi begynder at skære til: Er der nogle steder, hvor vi ikke får vi et afkast, der svarer til vores indsats? Og det tror jeg, SoMe kommer til at lide under, fordi de har sat priserne op, og mange stadig har svært ved at definere det udbytte, de får at være til stede på fx LinkedIn,” siger Morten Ballisager.
Ledige stillinger