Rekruttering

LinkedIn taber terræn til mere gammeldags metoder

25.9.2019

af

Foto: Masterfile/Ritzau Scanpix

Foto: Masterfile/Ritzau Scanpix

For første gang i mange år oplever de sociale medier tilbagegang som rekrutteringskanal, viser ny undersøgelse.

Efter mange års uafbrudt begejstring er arbejdsgivernes fidus til de sociale medier (SoMe) for nedadgående, når det gælder jagten på nye medarbejdere. Det viser den årlige rekrutteringsanalyse fra Konsulenthuset ballisager, der siden 2011 har analyseret virksomhedernes rekrutteringsprocesser.

En arbejdsgiver bruger typisk tre kanaler, når jagten sættes ind på en ny medarbejder. Her er de mest brugte:

  • 76 procent annoncerer på klassisk vis på fx en jobportal og/eller i et fagblad.
  • 58 procent bruger netværk.
  • 51 procent slår jobbet op på LinkedIn.

Men siden sidste år er brugen af SoMe som rekrutteringskanal altså faldet fra henholdsvis 55 procent til 51 procent for LinkedIn og for Facebooks vedkommende fra 32 procent til 28 procent.

Fire forklaringer

Det var umiddelbart en overraskelse for Morten Ballisager, direktør i Konsulenthuset ballisager, at arbejdsgiverne begynder at vende de sociale medier ryggen, når de skal tiltrække nye medarbejdere.

Men efter at have tænkt nærmere over det er han kommet frem til fire mulige forklaringer:

  1. ”SoMe har været et quick fix for mange virksomheder: ’Jeg kan lige så godt også lige skyde den ud på de sociale medier.’ Men i takt med at medierne udvikler sig, tror jeg, at nogle stopper op og ræsonnerer: ’Hvis vi skal have noget ud af det, kræver det, at vi skal bruge timevis på at søge profiler på LinkedIn, hvilket jo er noget mere tidskrævende end at lave et hurtigt post.’ Så i deres evaluering kan det være, at de når frem til, at det, de får ud af de sociale medier, ikke står mål med deres indsats. Derfor tyr de til den klassiske metode: Annoncering på fx Jobindex og i et fagblad.”
  2. ”GDPR-lovgivningen har sat visse begrænsninger for, hvad vi må, og hvordan vi interagerer. Det er ret nemt at komme omkring via nogle samtykkeprocedurer, men jeg tror faktisk godt, at det kan afholde nogle fra at bruge SoMe som rekrutteringskanal.”
  3. ”De sociale medier har sat priserne op. Da vi lavede vores første analyse i 2011, var LinkedIn nærmest ikke kommet fra start, og al brug af SoMe var gratis eller næsten gratis. Så det er klart, at der er nogle, som kigger økonomisk på, om det fx kan svare sig at købe en LinkedIn-licens.”
  4. ”Jeg oplever, at der er ved at opstå en vis SoMe-mæthed. Hvis vi kigger på LinkedIn, er det ved at udvikle sig til at være en ’blærerøvsplatform’ for nogle. Frem for faglig tyngde og inspiration er der rigtig mange opslag, der enten direkte eller indirekte handler om, at man reklamerer for sin egen formåen eller firmaets formåen, og det får andre og måske potentielle kandidater til at holde sig væk.”
Vi er i et vakuum

Nathalie C. Larsen, der er digital chef og social medie-strateg hos Lead Agency, kan godt genkende, at vi er lidt i et vakuum lige nu i forhold til annoncering på de sociale medier.

”Det er blevet dyrere. Og hvis man ikke har et forholdsvist professionaliseret annonce-setup, vil man mærke konsekvensen af det: Man får ikke de rigtige hits. Og så kan det godt virke som mange penge at bruge på noget, man ikke kan se en effekt af.”

Nathalie C. Larsen peger også på, at nogle arbejdsgivere kan opleve, at deres tilstedeværelse på de sociale medier i det hele taget ikke får så helt så meget opmærksomhed som tidligere.

”For bare få år siden var brugerne mere tilbøjelige til at følge brands og virksomheder. Og hvis det var et sted, vi godt kunne tænke os at arbejde, fulgte vi dem på LinkedIn, Facebook og måske Twitter. Men vi er blevet mættet af virksomheder, som mere eller mindre skjult vil sælge os noget. Derfor ser vi en stigning i det, vi kalder employer advocacy. Her er det medarbejderne, der går forrest med virksomhedens budskaber, hvilket kan virke mere oprigtigt.”

Og det kan også være vejen til et match med en kandidat.

”Men hvis en kandidat bliver prikket af én fra sit netværk, vil arbejdsgiveren ikke tænke, at rekrutteringen er sket via SoMe, men via netværk,” siger Nathalie C. Larsen.

SoMe har toppet

Hverken Nathalie C. Larsen eller Morten Ballisager dømmer dog de sociale medier ude som rekrutteringskanal.

”Det vil være en forhastet konklusion. Men den der honeymoon på de sociale medier er ovre. Brug det aktivt, og lad være med at tro, at ansøgningerne vælter ind, hvis du også lige poster dit stillingsopslag på Facebook. Nu er virksomhederne hver især nødt til at finde den strategi, der virker for dem. Nogle skal bruge både Facebook, LinkedIn og Instagram, mens det for andre gælder om at blive helt skarpe på LinkedIn,” siger Morten Ballisager.

Han forventer dog, at SoMe har toppet som rekrutteringskanal.

”Jeg gætter på, at vi endda kommer til at se et yderligere fald næste år. For prognoserne viser, at vi begynder at skære til: Er der nogle steder, hvor vi ikke får vi et afkast, der svarer til vores indsats? Og det tror jeg, SoMe kommer til at lide under, fordi de har sat priserne op, og mange stadig har svært ved at definere det udbytte, de får at være til stede på fx LinkedIn,” siger Morten Ballisager. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Ankestyrelsen
Job
Børne- og Undervisningsministeriet - Styrelsen for It og Læring
Job
Finanstilsynet
Job
Frederiksberg Kommune, Rådhuset
ANNONCE

Kommentarer

Henrik Johansen
4 år siden
Rettelse; Jobannoncer på LinkedIn ol. er ikke "SoMe" "SoMe" er et budskab man kan identificere sig med, mens en jobannonce jo er noget andet.
Søren Cronwald Svendsen
4 år siden
Tak for fin artikel. Det sagt, så synes jeg der er en smule clickbate i overskrift og udlægning af, at SoMe platforme taber terræn til 'gammeldags metoder.(og hvad er det, det bliver aldrig beskrevet!). Ja - Ballisagers undersøgelse kan pege på nogle procentpoints nedgang, men overordnet set repræsenterer digitale platforme og kanaler en væsentlig del af rekrutteringsprocesser i dag. Al netværk og kommunikation er understøttet af digitale platforme, hvorfor jobsøger i dag bør tænke sin synlighed digitalt. Derfra kan tilføje at det altid - og også i dag - naturligvis giver mening at arbejde med relation/match mellem jobsøger og arbejdsgiver. Ved ikke om det er gammeldags, men i min verden er det en meningsfuld og naturlig proces, når man skal indgå en ny samarbejdsrelation.