11 tricks til at spice din ansøgning op
1. Opdel din tekst i klare og tydelige afsnit. Det giver et godt overblik og gør teksten nem at læse. Det betyder, at du skal bruge din ENTER-knap en del.
2. Lav fængende overskrifter: Skriv nogle overskrifter til dine tekststykker, som du netop har opdelt. Tænk over, hvad der er allervigtigst for dig at få kommunikeret gennem ansøgningen, og skriv dem i overskrifterne.
3. Brug bullets eller lister, fx over dine erfaringer.
4. Eksemplificér: Sørg for at give eksempler på alt, hvad du skriver, fx med links.
5. Inkludér links til:
- ting, du har lavet
- indhold, du har skabt
- din hjemmeside
- dine sociale profiler
- artikler, du medvirker i
- tidligere arbejde
- en god opgave, du har løst i forbindelse med studiet
- noget helt ottende
6. Research: Tjek deres hjemmeside ud, læs deres blog, køb de bøger, som de anbefaler, lyt til deres podcasts, læs tidligere jobopslag, følg dem på SoMe, og hold øje med, hvad de poster.
7. Vis, at du har lavet research: Fortæl, hvad du ved om virksomheden, og hvad du kan lide. Du kan også forsøge at spejle dem: Tal ind i deres univers, stil og tone. Forstået på den måde, at du skriver ligesom dem. At du taler i samme sprog som dem.
8. Benyt farverigt sprog: Nye sammensætninger kan få din tekst til at skille sig ud og blive husket – og så er det også en god måde at vise din kreativitet på. Men husk altid konteksten. Er det hos en start-up, du søger job, eller hos en stor virksomhed?
9. Pak din ydmyghed væk, når det gælder dine faglige kompetencer, men husk den i forhold til at ville lære og vokse hos den virksomhed, du søger hos.
10. Ros dem: Slik røv. Vis, at du er fan. Vis, at du elsker det, de laver.
11. Korrekturlæs: Læs teksten igennem. Og en gang til. Læs den så højt (seriøst, det virker!), og få til sidst en ven til at læse korrektur. Stavefejl og kommafejl er lige så behagelige for øjnene som urinstøv.
Kilde: Simon Krag Linde, e-bogen ’Pas på mig! Jeg er ny i branchen’.