Jobsøgning

Vil du til samtale? ’Ros dem. Vis, at du elsker det, de laver’

12.8.2019

af

Illustration: Shutterstock

Illustration: Shutterstock

En fængende ansøgning starter med en kærlighedserklæring. Og så skal du pakke din ydmyghed væk. Sådan lyder det fra en af forfatterne bag en ny e-bog, der guider nyuddannede ind på arbejdsmarkedet. Hans tricks kan også bruges af erfarne på jobjagt.

Du skal bruge fire hovedingredienser for at skrive en ansøgning, der får en potentiel arbejdsgiver til at invitere dig til jobsamtale. Hvis du læser videre, får du alle fire ingredienser – og nederst i artiklen får du også 11 råd til, hvordan du i øvrigt kan krydre din ansøgning.

Rådene kommer fra Simon Krag Linde, der er en af forfatterne til ’Pas på mig! Jeg er ny i branchen’. E-bogen er en guide henvendt til nyuddannede inden for kommunikation eller marketing, men flere dele af den kan også bruges af andre – både erfarne jobsøgende og nyuddannede.

Simon Krag Linde er selv cand.ling.merc. i virksomhedskommunikation og arbejder som tekstforfatter – også kaldet copywriter – hos kommunikationsbureauet Publico. Han har gjort det til en dyd at nørde med ansøgninger, så de rammer plet hos modtageren. Simon har selv sendt 10 ansøgninger i det, han kalder sit ’voksenliv’, og han er kommet til samtale på dem alle – både uopfordrede ansøgninger og opslåede stillinger. Altså lige på nær én til FC København.

”Jeg har ikke lært noget om jobsøgning på studiet. Men jeg har gjort brug af forskellige gratis kurser, og jeg har læst meget om emnet – set videoer og hørt podcast om det. Og så har jeg læst en lang række ansøgninger.”

Simons venner bruger ham også ofte som ’konsulent’, når de søger nyt job.

I sin nuværende stilling hos kommunikationsbureauet Publico arbejder Simon Krag Linde bl.a. med content marketing og kommunikationsstrategier.
PR-foto: Publico
Den 1. ingrediens – noget om kærlighed

Simons råd lyder, at en ansøgning skal bestå af fire hovedingredienser i en bestemt rækkefølge.

Han lægger ud med det, han kalder ’kærlighedserklæringen’.

”Betragt det som et slags frieri. Hold ikke igen med roserne. Du kan starte med at fremhæve nogle af de ting, du synes er særlige ved brandet eller produktet. Vis, at du har forstået, hvem virksomheden er, og hvorfor I er det perfekte match.”

Kan det ikke blive for meget – eller skal den bare have hele armen?

”Det kan selvfølgelig godt blive for tykt. Men hvis du er oprigtig fan, skal du ikke holde det tilbage – ligesom det gælder i mange andre relationer.”

Hvad nu hvis det ikke ER drømmejobbet – men måske kun matcher 65 procent?

”Jeg tænker, at det er en god øvelse at finde motivationen i forhold til netop det job, du søger. Og hvis du ikke kan skrive en eller anden form for kærlighedserklæring, er det nok ikke det job, du skal søge.”

Den 2. ingrediens – ’what’s in it for arbejdsgiver’

Den næste ingrediens i ansøgningen er der, hvor du fortæller, ’hvad virksomheden får ud af at ansætte dig’.

”Det er helt klart den sværeste disciplin ud af de fire. Hvis du ikke har gjort dit researcharbejde godt nok, er det supersvært at skrive det afsnit. Du skal kunne forstå og beskrive virksomhedens udfordringer.”

Og så skal du ifølge Simon fx komme med forslag til, hvordan de – med din hjælp – kan gøre noget bedre. Beskriv helt konkret, hvordan du i et tidligere job eller i din fritid har løst en lignende udfordring.

Den 3. ingrediens – Noget om dig

Koncentratet i den tredje ingrediens er ’hvem er jeg’.

”Her skal din personlighed frem. Du skal vise, hvem du er, hvad du brænder for og også meget gerne, hvad du laver i din fritid – især hvis det giver mening i forhold til jobbet,” siger Simon.

Og lad nu være med at bruge klichéer som ’jeg er god til at have mange bolde i luften’, understreger han. Giv i stedet konkrete eksempler.

Den 4. ingrediens – en ’cliffhanger’

Den sidste ingrediens er lidt sammensat – udgangspunktet er ’hvad har jeg lavet’.

Det meste behøver du ikke at have med i selve ansøgningen – det skal fremgå af dit CV.

”Men find en enkelt lille fortælling, der demonstrerer, hvor særlig du er, og som gør en potentiel kommende arbejdsgiver nysgerrig efter at hive dig ind til en samtale for at få den fulde historie,” siger Simon.

”Jeg har fx tidligere selv nævnt mit halvandet år i Zambia, hvor jeg var med til at starte en fodboldskole. Og i den ansøgning, jeg skrev til mit nuværende job, nævnte jeg min fritidsinteresse, som er fodtennis,” fortæller Simon.

Faktisk fremhævde han fodtennis som én af tre bedrifter, som han skrev om i punktform under overskriften ’Jeg stiller høje forventninger, men jeg overgår dem’.

”Jeg nævnte, at jeg havde haft et mål om at komme på landsholdet i fodtennis, og at jeg faktisk endte med at få en EM-bronzemedalje. Og det blev jeg også spurgt ind til ved samtalen. Så hvis du har noget, hvor du skiller dig lidt ud, og som kan vække noget nysgerrighed, så tag det endelig med,” lyder Simons råd.

Afslut gerne ansøgningen med endnu en omgang ros af virksomheden, og afrund med en såkaldt ’cliffhanger’.

”Du kan fx skrive: ’Jeg kan se, at vi sagtens kunne forbedre jeres xyz med xxx procent – det vil jeg gerne konkretisere ved en kommende samtale.”

Lidt ekstra – og det, som du ikke skal gøre

Det var så de fire ingredienser. Men de skal også hver især have en sigende overskrift, siger Simon.

”Når jeg skriver en ansøgning, bruger jeg meget tid på at finde den rigtige overskrift og de rigtige mellemrubrikker. De skal kunne vække interesse og være sigende for, hvad afsnittet indeholder – men også gerne sige noget om mig som person.”

Han kommer med endnu et eksempel fra ansøgningen til sit nuværende job. Der var overskriften: ’3 grunde til hvorfor du ikke skal ansætte mig (og hvorfor du får lyst alligevel)’.

”Den ene grund var: ’Jeg er Danmarks mindst litterære copywriter.’ I jobopslaget var der en reference til Hemingway og Knud Romer. Så jeg ville lige gøre det klart, at jeg ikke er den store læsehest – hvilket man ellers typisk forbinder med tekstforfattere. Nr. 2 var: Jeg er krævende og har (for) høje forventninger. Nr. 3 var: Jeg vil bo og arbejde i Zambia om 3-4 år.”

Og den sidste mellemrubrik lød så: ’Here is why you wanna hire me alligevel’. Den forklaring kommer ikke med i denne omgang, men du kan læse en af Simons andre ansøgninger i sin fulde længde i ’Pas på mig! Jeg er ny i branchen’.

Og så får du lige et afrundende råd fra Simon om, hvad du bare ikke skal gøre, når du skriver din ansøgning.

”Du skal dosere dine ingredienser. For en klassisk fejl er at tale for meget om dig selv, uden at det er relateret til virksomheden og det job, du gerne vil have.” 

11 tricks til at spice din ansøgning op

1. Opdel din tekst i klare og tydelige afsnit. Det giver et godt overblik og gør teksten nem at læse. Det betyder, at du skal bruge din ENTER-knap en del.

2. Lav fængende overskrifter: Skriv nogle overskrifter til dine tekststykker, som du netop har opdelt. Tænk over, hvad der er allervigtigst for dig at få kommunikeret gennem ansøgningen, og skriv dem i overskrifterne. 

3. Brug bullets eller lister, fx over dine erfaringer. 

4. Eksemplificér: Sørg for at give eksempler på alt, hvad du skriver, fx med links.

5. Inkludér links til:

  • ting, du har lavet
  • indhold, du har skabt
  • din hjemmeside
  • dine sociale profiler
  • artikler, du medvirker i
  • tidligere arbejde
  • en god opgave, du har løst i forbindelse med studiet
  • noget helt ottende

6. Research: Tjek deres hjemmeside ud, læs deres blog, køb de bøger, som de anbefaler, lyt til deres podcasts, læs tidligere jobopslag, følg dem på SoMe, og hold øje med, hvad de poster.

7. Vis, at du har lavet research: Fortæl, hvad du ved om virksomheden, og hvad du kan lide. Du kan også forsøge at spejle dem: Tal ind i deres univers, stil og tone. Forstået på den måde, at du skriver ligesom dem. At du taler i samme sprog som dem.

8. Benyt farverigt sprog: Nye sammensætninger kan få din tekst til at skille sig ud og blive husket – og så er det også en god måde at vise din kreativitet på. Men husk altid konteksten. Er det hos en start-up, du søger job, eller hos en stor virksomhed?

9. Pak din ydmyghed væk, når det gælder dine faglige kompetencer, men husk den i forhold til at ville lære og vokse hos den virksomhed, du søger hos.

10. Ros dem: Slik røv. Vis, at du er fan. Vis, at du elsker det, de laver. 

11. Korrekturlæs: Læs teksten igennem. Og en gang til. Læs den så højt (seriøst, det virker!), og få til sidst en ven til at læse korrektur. Stavefejl og kommafejl er lige så behagelige for øjnene som urinstøv.

Kilde: Simon Krag Linde, e-bogen ’Pas på mig! Jeg er ny i branchen’.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Thomas A. Christensen
4 år siden
Rigtig gode råd fra Simon! Et ekstra råd: Gør også noget lækkert ud af dit CV. Vi får nemlig rigtig mange ansøgninger og ofte læser vi dit CV FØR ansøgningen. Hvis du dumper her, så fravælger vi at bruge tid på at læse din ansøgning!! Så tilpas CV til det konkrete job. Gør det personligt og lækkert. Lad vær med at skrive ALT hvad du har udgivet og lavet hele dit liv - det er jo ikke en forsker stilling som du søger... Mange hilsner fra en tillidsrepræsentant som har siddet i mange bedømmelsesudvalg og læst mange ansøgninger :-)
Marianne Mouritzen
4 år siden
Jeg synes de 11 råd er rigtig gode, men jeg håber bogen forklarer bedre hvordan rosen skal skrives. Jeg sidder netop nu og læser ansøgninger til en kontorelev stilling - og ja, de er positive - men jeg er ved at brække mig over det. Det virker ikke på mig. Om det skyldes, at jeg er kvinde og ikke falder for den slags eller om forfatteren glemmer at fortælle at det kræver fantastiske skriveegenskaber (og måske en lang uddannelse) at kunne formulere sig, så det ikke bliver klicheagtigt og kvalmende, ved jeg ikke. Men jeg håber for dem som vil bruge bogen, at den giver bedre eksempler end dem i artiklen.