E-mails

Smileyer gør dig dummere, men rarere

19-06-2019
2 min.
Både når det gælder kundeservice og kommunikation mellem undervisere og studerende, tyder forskning på, at smileyer giver modtageren et mere positivt indtryk af afsenderen – hvis der vel at mærke ikke er for mange af dem. Illustration: Sasun Bughdaryan/Shutterstock

Smiler du i dine e-mails? 😊 Hvis du gør, udstråler du, at du er et venligt menneske, men desværre også lidt inkompetent. ☹️ Det viser ny forskning, som også fastslår, hvor mange smileyer du kan slippe af sted med i en enkelt mail.

Skal jeg sætte en smiley ind i den her mail? Eller vil det sende et forkert signal? Den overvejelse kender mange af os. Men for Antonia Erz blev den til et regulært forskningsprojekt.

Hun er lektor på Copenhagen Business School og mailer ofte med sine studerende. Fx når hun giver dem feedback. Sammen med forskerkolleger i England har hun undersøgt, hvilket indtryk studerende får af undervisere, der bruger smileyer i deres e-mails.

En gruppe studerende fik en mail uden smileyer, og en anden gruppe fik en mail med smileyer. Der var cirka to smileyer pr. mail og kun den helt almindelige smilende smiley: ☺️. De studerende opfattede den digitalt smilende underviser som varmere, men generelt også som mindre kompetent end underviseren, der holdt sig fra at bruge emojis.

”Men det er vigtigt at understrege, at smileyerne havde en meget stærkere effekt på at blive opfattet som varm end på at blive set på som mindre kompetent. Den positive effekt er altså stærkere end den negative,” fortæller Antonia Erz og forklarer, at ’varme’ i undersøgelsen skal forstås som en generelt positiv og venlig opfattelse af en anden person.

Over 800 studerende var med i forskningsprojektet, der viste, at hverken undervisernes alder, arbejdssted eller anciennitet betød noget for, hvordan de studerende opfattede smileyerne.

Men ét er, hvordan studerende opfatter deres underviseres smil på universitetet. Noget andet er, om konklusionen kan bredes ud til at gælde andre steder?

Gælder også på arbejdspladser generelt

Selv om hun tager forbehold for, at smileyforsøgene foregik i et undervisningsmiljø, mener Antonia Erz, at konklusionen også kan bruges på arbejdspladser generelt. Bl.a. fordi et andet forskningsprojekt om smileyer og kundeservice nåede til samme konklusion.

Hun anbefaler dog at tage højde for den branche, du arbejder i, inden du spammer kollegerne med digitale smil. Arbejder du fx med seriøs business eller på et mere afslappet mediebureau?



”Du kan ikke bare putte smileyer ind alle vegne, og det kommer bestemt ikke til at signalere, at du er mere kompetent. Brug dem i små doser, og prøv dig frem for at finde ud af, hvor de virker.”

Og det gør smileyer bestemt ikke, når du skal kommunikere noget meget seriøst, understreger Antonia Erz.

I sine egne mails bruger Antonia Erz næsten udelukkende den smilende smiley ☺️ - og højst to pr mail.
I sine egne mails bruger Antonia Erz næsten udelukkende den smilende smiley ☺️ - og højst to pr mail. Privatfoto

Hvor mange smileyer er for mange?

Smileyforskerne undersøgte også, hvad antallet af smileyer i en enkelt mail betyder for modtagerens opfattelse af afsenderen. Her viste det sig, at tre er max-grænsen. Strør man om sig med flere emojis, sætter man sig selv i et dårligt lys.

Inden forskningsprojektet var Antonia Erz forsigtig med at bruge smileyer, men nu smiler hun mere i sine mails til studerende.

”Hvis jeg taler med studerende ansigt-til-ansigt, så smiler jeg jo også i visse situationer. Måske fordi jeg vil understrege noget eller vise dem, at det er et venligt råd, jeg giver. I en e-mail, hvor jeg vil opmuntre dem positivt, vil det derfor også give mening at sende dem en smiley.”

Kommentér
12
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.