Brevkasse

Lønforhandlingen gik totalt galt - hvordan kommer jeg videre?

17.6.2019

af

Illustration: Djøf

Illustration: Djøf

"Til lønsamtalen bedyrede chefen sin tilfredshed med mig og mine resultater. Men ikke noget med nogen lønforhøjelse til mig. Jeg er – for at sige det mildt – møghamrende demotiveret og skuffet over min chef, som jeg ellers var godt tilfreds med. Hvordan kommer jeg videre herfra?" spørger et medlem.

Jeg har lige haft en skidt lønforhandling med min chef. I øvrigt min første af slagsen overhovedet i de to år, jeg har været i mit job, som jeg er rigtig, rigtig glad for. Chefen bedyrede sin tilfredshed med mig og mine resultater. Men ikke noget med nogen lønforhøjelse til mig. Alle mulige forklaringer om, at vi skal spare, at jeg jo sidste år fik et projektlederkursus, at jeg i forvejen ligger højt. Og sådan lidt sidelæns; hvis det overhovedet skulle komme på tale, så skulle jeg arbejde lidt på min attitude over for kollegaerne i Salg (den var ny for mig, og hvor kom den lige fra?). Og så var den forhandling slut. Jeg er – for at sige det mildt – møghamrende demotiveret og skuffet over min chef, som jeg ellers var godt tilfreds med. Hvordan kommer jeg videre herfra? Jeg er et ’zip’ fra at sige mit job op. Øv!

’Den lavtlønnede Øv’

Kære ’Øv’

Lønforhandling er et godt håndværk at kunne. Og du er nu i gang med at lære håndværket. Så først og fremmest tillykke med debuten, og at du nu er kommet i gang med det.

Skuffelsen over det udeblevne resultat er helt naturlig og forståelig. Men at sige et godt job op af den grund kan jeg ikke anbefale.

Kan du veksle din frustrationen over resultatet til at fortsætte lønforhandlingsprocessen aktivt, så er du godt på vej videre. Her er, hvad du kan gøre i netop din situation:

Ret din frustration konstruktivt mod din chef og brug energien på ham. Fortæl ham derfor nøgternt og sagligt, at du er skuffet, og at du havde forventet noget mere. Jo, det ved han måske godt. Men sørg for at få det sagt alligevel. På den måde er der ingen tvivl. Og dit lønperspektiv står klart i jeres videre forhandling.

Og invitér til eller foreslå chefen yderligere dialog om, hvad der skal til for, at du kan få den løn, du er værd. Vis ham dermed, at du er villig til at arbejde for din gode stilling og den del af din jobmotivation, der handler om løn.

Find ud af, hvad du skal/kan gøre – set fra hans perspektiv – i forhold til det med attituden over for kollegaerne i Salg. Hvad kan du konkret gøre, som han gerne vil give dig lønforhøjelse for? Undgå at gå ind i, om du er enig eller ikke i hans udsagn (selv om det kan være svært). Vær blot nysgerrig og omsæt det til en konkret aftale, der rummer potentiale til mere i pungen.

Undersøg også, hvor han ellers kan se udvikling på din resultatside. Hvad kan du gøre i dit job for at gå fra hans ’tilfredshed’ til at opnå yderligere og mere tilfredshed, som kan udløse lønkroner?

Jeg forestiller mig naturligvis, at du var godt forberedt til forhandlingen, og at du havde styr på din markedsværdi med dine resultater og de tilgængelige løntabeller, der findes på dit marked. Så lad blot hans ’du ligger højt i forvejen’ og hans ’sparehalløj’ fare (medmindre der faktisk er tale om en krise). Hold dig ikke tilbage og præsentér ham for fakta.

Så betragt lønforhandlingen som en løbende sammenhængende proces og se dermed dit første møde i går som begyndelsen til mere i løn. En årlig samtale om din løn er ikke for lidt. Nogle steder får du tilbudt løndialog automatisk. Andre steder ligger bolden alene hos medarbejderen.

Uanset hvad, så er din forberedelse som sagt vigtig. Brug eventuelt de mange gode tilbud om sparring og kurser, som vi tilbyder i Djøf udi håndværket lønforhandling.

Vær i øvrigt opmærksom på din chefs egne forhandlingskompetencer. Uanset hvor godt du selv er forberedt til lønforhandlingen, så kan du ikke altid regne med at stå over for en chef, der er det. Derfor må du eventuelt også væbne dig med overbærenhed og tålmodighed for at nå et godt resultat.

Det kan fx handle om, at han ikke selv er bekvem ved situationen. Måske er det også hans første gang (prøv selv at skabe tryghed i forhandlingen, minimér konfliktsproget, følelsessproget og vær saglig). Måske har han ikke haft tid til at forberede sig på dig og dit (foreslå eventuelt at udskyde forhandlingen). Måske har han ikke lært sig den gode kunst at forhandle sagligt (tag initiativ til at tale om rammerne for, hvordan I gør det gavnligt for jer begge). Og måske har han slet ikke mandat til at give dig lønforhøjelse (spørg, hvem du så skal forhandle med).

Du kan læse meget mere om lønforhandling her.

Venlig hilsen og go’ arbejdslyst!

/Frederik Iuel, chefkonsulent, Djøf 

Skriv til brevkassen

Skriv til Djøfs panel af rådgivere, hvis du har spørgsmål om ansættelsesforhold, karrieremuligheder, overenskomster, regler og lovgivning, faglige netværk eller andet, der optager dig i forbindelse med arbejdsliv eller studier.

Vi bringer et udvalg af spørgsmål og svar. De indsendte spørgsmål kan eventuelt blive forkortet eller lettere redigeret.

Send dine spørgsmål til bladet@djoef.dk. Husk også at skrive dit fulde navn og mailadresse til brug for redaktionen og rådgiverne. Hvis du ønsker, at dit spørgsmål i bladet bliver underskrevet med pseudonym i stedet for navn, bedes du gøre opmærksom på det.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Dommerudnævnelsesrådet
Job
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Job
KL - Kommunernes Landsforening
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet