Første job

Konsulenthuse rykker helt frem på økonomers ønskeliste

29-05-2019
4 min.
Spørger man studerende på Copenhagen Business School, hvor de helst vil arbejde, løber konsulentfirmaet McKinsey med den samlede førsteplads. Foto: Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix

De store konsulenthuse er strøget ind på top 5 over, hvor økonomer og business-studerende allerhelst vil arbejde. Kun økonomerne fra Københavns Universitet har offentlige arbejdsgivere på deres top 10.

For 10 år siden var der nærmest ingen konsulenthuse at finde på de økonomistuderendes top 10 over de mest attraktive arbejdspladser. Nu er flere af konsulentfirmaerne på top 5 blandt alle business- og økonomistuderende i Danmark. Og hos de studerende på CBS ligger McKinsey og Deloitte sågar nr. 1 og 2. (Se hele listen i bunden af artiklen).

Det viser den seneste opgørelse over, hvor danske studerende håber at få job efter endt uddannelse, som employer branding virksomheden Universum har udarbejdet. Universum har lavet et særudtræk til Djøfbladet på de enkelte studiesteder.

Tidligere var det nærmest udelukkende de store danske virksomheder som Lego, Novo Nordisk og Carlsberg, der var mest efterspurgt – men de har altså fået hård konkurrence fra konsulenthusene.

En 'hypet' branche 

Universums danske direktør, Jesper Dansholm, mener, at der er flere forklaringer på, hvorfor en karriere i konsulentbranchen er blevet så ’hypet’ blandt de økonomistuderende. 

Én af dem er, at de studerendes præferencer i forhold til, hvad en kommende arbejdsgiver skal kunne tilbyde, har ændret sig. I år er ’høj fremtidig indkomst’ det vigtigste, mens det sidste år var ’balance mellem arbejde og fritid’. ’Mulighed for at blive leder’ ligger også på top fem nu, fortæller han.

”Og konsulentbranchen er netop i højere grad associeret med høj løn og mulighed for ledelse end fx en offentlig arbejdsplads. Det har nok heller ikke skadet, at McKinsey har et brand som ’administrerende direktør-fabrikken’,” siger Jesper Dansholm.

Blandt de business- og økonomistuderende er økonomerne fra Københavns Universitet de eneste, der har offentlige arbejdsgivere på top 10 – og de har endda Finansministeriet helt i top. Det er helt naturligt ifølge Jesper Dansholm.

”De er polit.er og studerer makroøkonomi, så Finansministeriet og Nationalbanken er helt klassiske polit.-arbejdspladser. Der er også nogle, der kalder Finansministeriet for det offentlige McKinsey.”

Men selv på polit.ernes top 10 figurerer også tre af de store konsulenthuse.

Et godt match til generation Y

Louise Seest, direktør på CBS Erhverv, kan godt genkende de studerendes interesse for konsulentbranchen.

”Det kommer ikke bag på os, at vores studerende i stadig højere grad vælger konsulenthusene. At tendensen er stigende, kan måske forklares med, at der er en Y-generation på vej, der flytter sig mere og vil have et fleksibelt arbejdsliv, hvilket fint matcher et arbejdsliv som konsulent.”

Jesper Dansholm mener også, at konsulenthusenes fokus på branding spiller en betydelig rolle.

”Det er den branche, der har arbejdet mest professionelt med employer branding i længst tid, og de brander sig intensivt over for de studerende. For de ved godt, at det, de hver især tilbyder kunderne, ikke er så forskelligt. Så de firmaer, der kan tiltrække og fastholde de bedste medarbejdere, er også dem, der vinder kunderne.”

Et internationalt udsyn spiller nok også en rolle i attraktionen ved konsulenthusene, mener Jesper Dansholm.

”McKinsey, Deloitte og Boston Consulting er kendt over hele verden, mens du ikke skal ret langt væk, før de ikke ved, hvad Novo Nordisk er. Og hvis man får sit job i et konsulenthus, er perceptionen, at man får set en masse forskellige brancher og forskellige virksomheder – ergo låser du dig ikke fast i én branche, som det viser sig, at du slet ikke har lyst til at være i.”

Studerende uden kundefokus

Jesper Dansholm peger på en pudsig detalje ved Universums undersøgelse. For mens de studerende på CBS har store konsulenthuse helt i toppen af deres ønskeliste, svarer de samtidig, at det, der betyder mindst for dem ved en kommende arbejdsgiver, er ’kundefokus’. Det ligger på plads nr. 40 ud af 40 mulige.



”Jeg ved godt, hvad konsulentvirksomhederne gerne vil have hos de studerende – de vil da have kundefokus. Én ting er, hvis du sidder langt inde i maskinrummet hos en stor dansk virksomhed som Mærsk eller Carlsberg, hvor slutkunden kan føles lidt langt væk, men den går altså ikke i konsulentbranchen. Så for mig er det nærmest en perversitet, at det er det, der betyder mindst for CBS’erne.”

’Kundefokus’ ligger også meget langt ned på listen på de andre studiesteder. Med en 29. plads har de økonomistuderende fra Aalborg Universitet givet det den højeste placering af alle.

Louise Seest kan ikke forklare, hvorfor ’kundefokus’ indtager en sidsteplads hos de studerende på CBS.

”Det er svært at svare på, hvorfor det ligger helt i bund i Universums undersøgelse. Vi har indtryk af, at vores studerende fortsat er optaget af kundepleje, men de kalder det måske snarere relations management, samarbejde og partnerskaber,” siger Louise Seest.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.