Guide

Sådan kører du dine medarbejdere i sænk

12.3.2019

af

Foto: Robert Wengler/RitzauScanpix

Foto: Robert Wengler/RitzauScanpix

Der er chefen, der skælder dig huden fuld i dine kollegaers påhør. Og chefen, der forbigår dig med alle de spændende opgaver eller sparker nedad, fordi han selv er stresset. Vi har talt med en rutineret stressekspert, der udpeger fem måder, ledere kan slide deres medarbejdere op på.

”Det er jo svært at være stresset og gå til den person, som er roden til problemet.”

Sådan lyder det fra Jakob Sloth Petersen, chefkonsulent i Djøfs Karriere og Erhverv. Han har jævnligt stress-samtaler med medlemmer, der er slået ud af kurs på grund af dårlige relationer til chefen.

”Jeg hører om chefer, der overfuser én i et åbent kontorlandskab; om chefer, der udstiller én som inkompetent på møder; og om chefer, der giver de gode opgaver til de andre.”

Det medfører ofte, at de ramte medlemmer sover dårligt om natten og er grådlabile, og de aner ikke, hvad de skal stille op, for chefen kan de ikke gå til. Allerhelst vil de bare gerne væk, men de kan have svært ved at mønstre det overskud, det kræver at søge et nyt job, fordi deres faglige selvtillid er stækket, fortæller Jakob Sloth Petersen.

Så i værste fald – og ikke sjældent – ender det med en stress-sygemelding og siden en afskedigelse.

Thomas Milsted er foredragsholder, forfatter, medlem af Stresstænketanken og tidligere leder af Center for Stress og Trivsel. Han oplever også en dårlig relation til chefen som en alvorlig stressfaktor. Men han peger på, at et ydre pres kan være det, der er kimen til en usund relation.

”Selvfølgelig er der åndssvage ledere, og selvfølgelig er der arrogante ledere. Men når overskriften er tidspres på langt de fleste danske arbejdspladser, er det indlysende, at det går ud over relationerne,“ siger Thomas Milsted.

"Hvis du som leder hele tiden skal prioritere, og det betyder, at de nederste fire-fem ting på listen ikke bliver lavet, får det konsekvenser for klienter, borgere eller kunder, og det er klart, at det så påvirker dig følelsesmæssigt. Men det bliver du nødt til at lukke ned for, og derfor bliver du kynisk, og så kører møllen.”

Og så er der selvfølgelig dem, der aldrig skulle have været ledere, medgiver Thomas Milsted.

Men han siger, at uanset om det er ’systemet’, der gør dem til dårlige ledere, eller de bare er ’født’ dårlige ledere, er det særligt de fem følgende ledergreb, der kan få det til at flyde med stressede djøfere i deres kølvand:

1. Lad være med at lytte til dine medarbejdere

På universitetet har de lært at være selvkørende og selvledende, så hold dem uden for enhver indflydelse på, hvordan deres arbejde skal organiseres – styr dem helt ned i detaljen.

2. Giv dine medarbejdere skyldfølelse

Sørg for at få dem til at forstå, at det ikke er rammerne eller for høje ambitioner fra den øverste ledelse eller fra politikerne, den er gal med, men deres egen utilstrækkelighed. Det er virkelig et godt trick, for så går de ned med stress uden at vide, at årsagen ligger et helt andet sted end hos dem selv. 

3. Giv privatlivet skylden

Når de kommer og siger, de er stressede, så drej det over på privatlivet – peg på ’overdreven’ motion, speltboller og børn, der bliver curlet.

4. Lad medarbejderen komme med løsningen

Når medarbejderen kommer og beder om hjælp, så vend den rundt: ’Hvad vil du have, jeg skal gøre?’ Afkræv medarbejderen at komme med de umulige løsninger.

5. Få dine medarbejdere til at levere noget lort

Noget af det værste, du kan gøre ved djøfere, er at forringe deres mulighed for at levere kvalitet. De har meget svært ved at gå på kompromis med deres faglighed. Så få dem til at aflevere et dårligt stykke arbejde i en uges tid – så er de færdige.

Hvem er den mest stressede djøfer. Og den mindst stressede

Djøf har på baggrund af den seneste arbejdslivsundersøgelse, der bygger på svar fra mere end 3.200 medlemmer, udarbejdet en model, som kan vise, hvilke fællestræk der er for de djøfere, som oplever mest stress. Og hvilke træk de mindst stressede har til fælles.

Mest stresset

  • Stilling: Almindelig medarbejder
  • Lang transport (mere end 2 timer dagligt)
  • Over 35 år
  • Kvinde
  • Høj arbejdstid
  • Måske i tidsbegrænset stilling

Mindst stresset

  • Stilling: Leder eller topleder
  • Kort transporttid
  • Under 35 år
  • Mand
  • Fastansat

3 myter om stress vi kan dræbe

  • Ingen forskel på regioner
  • Ingen forskel på offentlig/privat
  • Ingen forskel på med børn/uden børn

Kilde: Djøf

Når chefen stresser

Mange stresstilfælde på jobbet skyldes et dårligt forhold til chefen. Hvordan kan det være, og hvad kan man gøre som chef? Det har vi skrevet en række artikler om.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Børne- og Undervisningsministeriet - Styrelsen for It og Læring
Job
Ankestyrelsen
Job
Finanstilsynet
Job
Frederiksberg Kommune, Rådhuset
ANNONCE

Kommentarer

Hans
5 år siden
Glimrende gennemgang af væsentlige grunde til at medarbejdere går ned med flaget. Det har dog ikke noget med "stress" at gøre - og jeg er lidt ked af, at stress (som er en sygdom) efterhånden bliver brugt mest som "alibi" for at man ikke gider sit arbejde længere. Eller at ledere giver medarbejdere "stress" ved at stille krav og/eller behandle dem som de laverestående væsener, de ofte er (og i hvert fald bliver opfattet som, sådan rent kulturelt). Man bliver syg af at være fastlåst i en ubehagelig situation, man ikke kan komme ud af. Men hvor mange DJØF'ere er i dag egentligt fastlåst i deres job? Kan de virkelig ikke få et andet arbejde? Som i "et hvilket som helst andet arbejde"! Kan de virkelig ikke tåle en periode på dagpenge eller at gå ned i løn? Eller er det i virkeligheden den næste ferierejse til Tenerife, de kæmper for og "går ned med stress" på grund af? Alle ledere - topchefer som mellemledere -, der opfører sig som beskrevet i artiklen, fortjener at møde op på mandag til tomme kontorer! Voksne mennesker har et valg. De kan sige stop og gå. Så skal piben nok få en anden lyd før eller siden.
Vicki C.
5 år siden
Rigtigt god og relevant artikel. Det er rart, når der bliver sat ord på de oplevelser, man selv har som medarbejder, hvad enten man har haft stressramte kollegaer eller selv er/har været stressramt. Det er dog min oplevelse, at mange af de ledere, som udviser disse typer affærd ikke har lyst til at erkende deres egen anke i medarbejderes stress. Det bortforklares som "sårbarhed" hos medarbejderen, eller som en blanding mellem stressfaktorer i arbejde og privatliv. Men selvom det er korrekt, at der er en kompleksitet af faktorer på spil, så er det nu ofte relationen mellem leder og medarbejder, der er den udløsende faktor.